Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

31 October 2006

Semalam Aku...!

30.10.2006...2.30 petang...aku sampai rumah dari sekolah...belum sempat aku mandi untuk sembahyang Zohor...handset berbunyi...nombor handset kakak sepupu aku tertera...aku jawab...dan terdengar suara dia terputus-putus...ada nada sebak dalam percakapannya...aku mula mengesyaki sesuatu telah berlaku...dengan menahan sebak di dada...dia sampaikan berita kematian mak saudara aku...!

setelah mendapat berita tersebut...lantas aku hubungi mak aku...dia belum tau lagi...dengan berat aku sampaikan berita tersebut...ternyata...mak aku terkejut kerana sehari sebelumnya... mereka rancak berbual semasa Mak De aku datang beraya...selepas itu...aku menghantar sms kepada kakak-kakak dan abang-abang aku...setelah solat Zohor...aku bersama mak dan ayah ke rumah Mak De di Felda Mayam...!

sesampainya di sana...aku lihat perkarangan rumah telah dipenuhi jiran, sahabat handai dan sanak saudara yang datang menziarahi...suasana pilu menyelubungi keadaan...berkali-kali aku sedekahkan al-fatihah dan berdoa semoga rohnya ditempatkan di sisi orang-orang yang solehah...!

sepanjang pengetahuan aku, Mak De memang menghidap penyakit jantung...tapi sejak dia menunaikan haji pada tahun lepas...penyakitnya itu berkurangan...dan menurut anak Mak De...beliau mengalami sesak nafas secara tiba-tiba dan sukar untuk bernafas...dan tidak lama selepas itu... dia menghembuskan nafasnya yang terakhir di pangkuan Ayah De dan di kelilingi oleh anak-anaknya...!

panjang menungan aku pada petang semalam...terdetik di hati...betapa ajal... maut... jodoh... pertemuan... rezeki dan segala yang berlaku adalah ketentuan-Nya... betapa ajal tidak mengira tua atau muda...sihat atau sakit...kaya atau miskin... bersedia atau belum...pasti ianya akan menjelma...entah bila waktunya...hanya Allah yang mengetahui segalanya...dan andai detik itu tiba nanti...pasrah dan redhalah hendaknya kita menerima segala ketentuan dari Allah...dan aku tak sanggup membayangkan... andainya nanti aku kehilangan kedua ibu bapaku apabila tiba masanya nanti...!

Al-Fatihah...semoga Allah meletakkan roh Mak De di kalangan orang-orang yang beriman...!

7 comments:

ayu_mkay said...

alfatihah.. moga arwah mak de di tempatkan bersama org2 yg solehah.. amiinnnn

saat2 itu mmg tak mampu nak bayangkan camne.. tapi ia pastikan..

Yanni said...

2 perkara yg ko perlu kau sedia hadapi dlm hidup ini... cinta dan kematian... jika engkau sudah sedia untuk kedua duanya... maka ko akan sedia untuk segalanya.... -"Tentang Dia"

Fadh said...

ayu_mkay : betul...saat itu pasti tiba...!

yanni : terima kasih...insyallah...akan bersedia menghadapi saat itu.

Azhar Ahmad said...

Al-Fatihah buat Makde. Perasan tak, Mak De dapat kemudahn? Arwah meninggal tanpa sakit yang lama. Aku berharap, aku juga macam tu...

Fadh said...

azhar ahmad : Betul tu...moga kita semua mendapat kebaikan sepertinya...!

ZaKiN said...

lewat aku ngumen ari nih.. huhuhu.. tak sabor nak baling mercun kat bera.. ekekke!!

Takziah bro erkk.. aku tak bley cakap tentang kematian.. sgt sedih..

Fadh said...

maniq : terima kasih...aku hanya kongsi cerita untuk tatapan dan renungan kalian...

baling laa kalau ko berani... :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...