Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

30 October 2006

Aku Dulu-Dulu...!

aku dulu penah kena kejar dek ayah aku keliling kampung pasal aku gi mandi sungai...aritu ari jumaat...aku darjah 6 sekolah petang...aku balik je rumah...mak aku tanya...aku diam je dan tunduk tengok lantai...pastu ayah aku kuar bilik dengan rotan di tangan...aku pun apa lagi terus terjun tingkap...nyorok bawah umah...ayah aku cari aku...aku lari ke belakang umah wan aku...ayah aku start motor kejar aku...aku pun lari keliling kg...ayah aku kejar sambil kat tangan dia pegang rotan...aku pecut kalah watson nyambek...last2 aku lari masuk belukar...ayah aku terus blah gi masjid...aku balik umah terus mandi dan siap gi sekolah...mak aku buat dek je...!

balik sekolah...lapar tahap gaban...tengah aku suap nasi... tetiba... zap...zap...zap... aku pun meraung mintak ampun dan taubat tak buat lagi...ayah aku ngamuk tahap lupa diri peringkat ke 9...mujur mak aku datang dan terus peluk aku...tapi yang aku kesal sampai sekarang...mak aku turut kena libasan pari ayah aku sebab nak selamatkan aku...nasi abis berterabur...mak aku ngangis sambil peluk aku...tak tau lak aku dia ngangis sbb sedih aku kena pukul atau sakit kena libasan ayah...tapi sampai sekarang… aku nyesal yang teramat sesal sebab aku… tak pasal pasal mak aku terbabit sama…!

Lepas kejadian tue… aku tak nampak dah rotan yang selalu ayah aku selit kat celah papan dinding umah… dan pada satu petang… aku terjumpa rotan yang ayah aku guna melibas aku… rotan tue dah hancur kena cincang dengan parang… tanya mak… dia kata ayah yang cincang selepas mengamuk petang tue… aku terkedu… dan sejak tue aku janji dengan diri aku sendiri… takkan degil dan nakal lagi…takkan buat mak dan ayah aku marah lagi dan akan jadi anak yang berguna… dan kerana kejadian tue jugak… sampai sekarang aku tak reti berenang…!

5 comments:

ayu_mkay said...

1st - nak ngomen tang kaler tu... awatlah hang buh kaler biru.. berpinor mata nengoknyerrrr... termasuklah n3 hang yg sesudah tu.. ghoper itu gak

2nd - klu hero2 ko suka mandi laut ke sungei ke parit ke.. bukan salah ibu mengandung tau..

3rd - kenangan dulu mmg terindah

Yanni said...

hehehe aku sama .. ko buat la kalor pink ke...

ZaKiN said...

woittt.. nih la entri hasil pencuriaan ko di kamar bujang aku erk.. muhahhaa..

aku pon tak tau berenang walaupon kg mak dan abah tepi sungai.. muhahhaha.. dulu2 bila aku balik kg aku terkejut budak umur 6 tahun boleh nyelam.. tapi aku mandi pakai cebuk dari atas titi jer.. huhuhu...

Fadh said...

ayu_mkay : saje je aku bubuh kaler tu...baru ko bagi tumpuan bila baca n3 aku he he he! kalau hero2 aku suke mandi sungai cam aku dulu2 tanpa pengetahuan aku...mmg aku libas pari nyer...betul, kenangan dulu yang mendewasakan kita kini...! :D

yanni : nanti aku tukar kaler nama ko...skrng nie tak abis nuntut lagi... :D

maniq : aku tak curi laa...tapi ilham datang pas baca n3 ko... wargh wargh wargh... apa kelas mandi sungai pakai cebuk...aku walau tak reti berenang... mandi sungai siap terjun tiruk lagi...tapi kat tempat tohor laa... :D

Azhar Ahmad said...

Samalh ngan saya cikgu. Lagi satu saya tak mboh madi kat pool. Aurat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...