Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

18 October 2006

007 : Aku..Superman..dan Are-an…!

Rabu..18.10.2006..balik dari sekolah..aku disambut oleh Are-an dengan pertanyaan “Abah gi mana,bah?” aku jawab pergi sekolah..dia tanya lagi..“buat apa gi sekolah?”..aku jawab ajar A,B,C..dia pun jawab.. “Ooo, ajar A,B,C macam Are-an, ye..? Aku pun jawab..ya..tiba-tiba aku perasan 1 perkara yang aku peratikan..aku tak berkenan..dia tak mandi lagi..walau jam dah pukul 2.30 ptg..tanya Mamanya..dia tak nak mandi sebab tak nak tanggal baju Superman yang aku belikan malam sebelumnya.. baju tue aku belikan untuk pujuk dia sebab aku marahkan dia kacau Are-keem..puas aku pujuk ajak dia mandi tapi dia tak nak..mula hati jadi panas..tapi kesian plak asyik kena marah je..aku pun biarkan dia tak mandi..!

Senja lepas berbuka..aku pujuk lagi ajak mandi..tak dia tetap tak nak..sayang bebenor dengan baju Supermannya tue..aku pun biarkan dia..sebab aku dah lambat nak solat Maghrib dan ke masjid..sebelum ke masjid aku pujuk lagi supaya dia mandi dengan Mamanya..pukul 9.00 malam, selesai terawih..sampai kat umah aku tengok masih tak mandi lagi..alasan yang sama..tak nak tanggal baju superman..yang dia pakai sejak balik dari beli baju tue..nak tidur pun tak nak tanggal dan tanya aku macamana nak terbang macam Superman..nasib baiklah umah aku nie umah teres..klau umah flat..haru biru aku dibuatnya..bimbang dia terjun ikut koridor macam Superman yang dia tengok kat channel 61 Astro..!

Pikir punya pikir..aku ajak dia masuk kereta…aku terus pandu ke Pasaraya Ekonomi… aku amik keputusan beli lagi 2 pasang… melayang duit aku RM50.00…tak pe lah…untuk anak… aku dulu tak merasa nak pakai baju Superman… bagi aku dulu kalau beli baju baru maknanya nak raya sebab masa raya je mak aku belikan aku baju baru… selebihnya aku pakai baju abang-abang aku yang dah tak muat dengan diorang… maklumlah orang miskin… anak-anak ramai…sebab itulah sampai sekarang nie aku tak reti nak membeli baju untuk aku sendiri… mujur ada isteri tolong pilihkan… balik dari membeli…aku pujuk dia untuk mandi dan pakai baju Superman yang aku baru beli…dia pun setuju nak mandi sebab nak pakai baju baru…!Rasanya esok pun dia tak nak mandi lagi… tapi ada lagi sepasang baju yang dia tak pakai lagi…kalau kena pujuknya dia akan mandi… selepas nie tak tau lah sampai bila dia nak pakai baju Superman tue… bila dah naik jemu nanti… tak nak lah tue..!

Sebenarnya, kuat sungguh pengaruh media elektronik nie… setahu aku lama dah kartun Superman nie diwujudkan… tapi tetap memberi kesan dalam kehidupan setiap kanak-kanak… kalau silap asuhan… boleh mendatangkan kemudaratan… banyak lagi pengaruh-pengaruh yang dibawa terus ke rumah kita oleh tv… tanpa kita sedari… setiap apa yang ditonton oleh anak kita akan menjadi pembelajaran bagi dia… kalau apa yang ditontonnya baik maka baiklah jadinya…tapi kalau sebaliknya… boleh merosakkan pemikiran anak kita… tapi kebanyakkannya hanya mendatangkan keburukkan…aku tak nafikan… ada kartun yang berbentuk pembelajaran seperti Sesame Street dan The adventure of Tora… jadi kita sebagai ibu bapa kenalah berhati-hati dalam mendidik anak-anak kita kerana mereka nie umpama sehelai kain putih dan kita yang akan mencorakkan masa depan mereka…supaya nanti jangan jadi seperti yang berlaku dalam iklan raya Petronas yang terbaru…kalau tak silap aku… baru malam nie disiarkan… banyak pengajaran yang terdapat dalam iklan tue… moga kita tak menjadi seperti si anak di dalam iklan tersebut dan tak mengalami seperti si bapa… sama-sama kita renungkan dan mengambil iktibar…!

5 comments:

ZaKiN said...

huhuhu.. biasanya perangai anak tu ada menurun perangai kita masa kecik2.. aku agak la.. bro masa kecik dulu cengitu kot.. wakakka!! Tak mao mandi kalo dapat baju baru. Bro mana ingat.. bab ayah dulu2 tak tulis dalam blog ker.. diary ker.. cuba balik nih bro tanya.. hahaha.. mai sini are-an akak pon ada superman gak kat rumah.. huhuhu

Fadh said...

maniq : aku dulu setahun sekali je merasa pakai baju baru.. time raya je ..patutlah kalau baju tue aku pakai sampai naik bau bucuk.. tapi are-an tue...tiap2 bulan aku beli baju baru... dulu aku belikan baju jersi liverpool...macam tue gak..ari2 nak pakai jersi bola...terpaksalah aku beli sbb aku yang ajar...wargh wargh wargh!

RaFFLeSiA MeRaH said...

ngan budak2 ni kena pandai psikologi diorg ni skit, jenis suke mandi x nak kuar2 dari bilik air, jenuh berhalau...cadangan aku, sebelum dia pakai baju tu pi basuh ler baju tu kasi basahkan, sure dia x nak pakai...muehehehe...

Azhar Ahmad said...

Mguahahhaha. Baik sungguh ngan A'an ek. Anak sulung kan... Apapun, samapi skang aku tingin nak pakai baju tu. Dulu mak ngan abh ada duit, tapi byk benda lagi untuk di buat. So aku diamkan. Apapun aku tak be;lila baju tu skang. Tak pepasal diusung ke tampoi lak!

Fadh said...

rafflesia merah : memang kena guna psikologi dgn bebudak nie...kanak2 zaman cyber laa katakan...tapi kita dulu...mak bapak kita pakai psikoROTAN je...idup bahagia gak sampai sekarang...!

azhar ahmad : dulu aku pun teringin gak nak pakai...tapi bila dah besar panjang dan beranak pinak nie...apa saja yang anak aku nak dan minta aku cuba penuhi...mgkin aku terlalu manjakan dia...tapi aku tak nak anak2 aku alami apa yang aku rasai masa aku kecik dulu...seronok bila dapat penuhi keinginan anak seolah-olah dapat penuhi impian zaman kanak-kanak dulu...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...