Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

26 June 2015

309 : Seminggu Ramadhan

Alhamdulillah. Saat entri ini ditaip, Ramadhan telah pun memasuki hari yang ke 9. Bermakna telah berlalu 8 hari Ramadhan yang penuh keberkatan. Tinggal lagi 21 hari untuk kita beramal sebanyak yang termampu di bulan yang penuh dengan kemuliaan ini.


Aku sekadar ingin berkongsi kisah dan pengalaman. Tidak berniat untuk mendabik dada berbangga. Sebenarnya telah lebih seminggu, aku meng'deactivated'kan akaun Facebook dan men'delete' akaun Whatsapp (wassap). 


Apabila masuk sahaja Maghrib pada 1 Ramadhan yang lalu, aku telah menghilangkan diri dari dua media sosial tersebut. Blog ini pun laman sosial juga tapi yang ini aku kecualikan kerana bagi aku, blog ini perlu dikekalkan kerana di antara isi kandungan blog ini terdapat beberapa entri yang aku terbitkan khusus mengenai Ramadhan. Dengan harapan sekiranya ada yang tersesat di blog ini dan terbaca entri yang aku tulis berkenaan Ramadhan lalu mengambil iktibar dari apa yang dibacanya, mudah-mudahan sedikit sebanyak dapatlah juga memberi manafaat kepada semua.


Sejak tidak ber'fb' dan ber'wassap', aku dapat merasakan kelainan dalam hidup aku. Aku seolah mendapat 'diri' aku yang dahulu iaitu sebelum berfb dan berwassap. Aku tidak lagi menghadap fb dan wassap sepanjang hari. Masa yang terluang tanpa fb dan wassap dapat aku gunakan dengan melakukan perkara yang lebih berfaedah. Dan dapatlah aku kembali aktif menulis di blog ini.

Namun demikian, tidak dinafikan aku telah banyak ketinggalan dari segi maklumat apabila aku tidak berfb dan berwassap. Aku tidak menganggap fb dan wassap tidak bagus dan hanya mendatangkan keburukan. Bagi aku, fb dan wassap mempunyai baik dan buruknya. Tidak semua info fb dan wassap tidak bermanafaat malah jika digunakan dengan sebaiknya, kedua medium perantaraan alam maya ini membolehkan kita mendapat manafaat. Cuma aku khuatir andainya di bulan yang penuh kemuliaan ini, aku masih leka dengan kehidupan atas talian hingga gagal memanafaatkan Ramadhan sebaik mungkin.

Walaupun tindakan aku ini seolah-olah mengundur ke belakang namun aku telah bertekad untuk tidak berfb dan berwassap sepanjang Ramadhan ini. Insyallah, aku akan aktifkan kembali kedua media sosial tersebut apabila Syawal menjelma nanti. Semoga Allah memudahkan perjalanan hidup aku dan anda semua yang membaca entri ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...