Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

30 August 2013

295 : Merdeka Yang Terjajah


Sepanjang aku berblog dari tahun 2006, ada beberapa entri berkaitan dengan kemerdekaan yang telah aku kongsikan di blog ini. Jika berkeinginan untuk membacanya, boleh klik di sinidi sinidi sinidi sini dan di sini


Pada kemerdekaan negara kita yang ke 56 ini, buat sekian kalinya aku kongsikan cetusan perasaan dan pendapat aku tentang merdeka. Sebelum itu, aku mohon maaf jika sekiranya apa yang aku nukilkan di sini akan membangkitkan rasa marah atau tersinggung sesetengah pihak.



Bagi aku walau telah 56 kali rakyat Malaysia meraikan tanggal 31 Ogos, hakikat sebenarnya rakyat Malaysia masih lagi dijajah terutama bangsa Melayu. Secara zahirnya kita merdeka tapi dari segi pemikiran, kita sebenarnya masih dijajah. 


Sebagai contoh, 21 Ogos 2013 telah diadakan satu konsert Metalicca di Stadium Merdeka. Stadium yang dinamakan sempena kemerdekaan tanah air kita telah dijadikan lokasi bagi bangsa asing menjajah pemikiran anak bangsa Melayu. Aku tidak nampak di mana relevannya konsert itu diadakan selepas umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan dan sedang merayakan kemenangan melawan hawa nafsu namun tiba-tiba anak muda disajikan dengan konsert oleh sebuah kumpulan yang telah jelas kafirnya.


Untuk kemerdekaan yang akan aku sambut bagi kali yang ke 36 ini, aku amat berharap agar minda anak Melayu merdeka dari terus dibelenggu oleh dakyah dan ideologi bangsa asing. Semoga pengorbanan pejuang kemerdekaan untuk membebaskan negara yang dicintai ini tidak sia-sia akibat kealpaan kita generasi sekarang dalam mencorak halatuju dan gagasan yang akan kita wariskan kepada generasi akan datang. 

MERDEKA!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...