Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

20 August 2013

294 : Cuti-Cuti Malaysia : Air Terjun Sungai Bantang

Sebenarnya ini bukanlah satu percutian yang dirancang. Ianya berlaku secara tidak sengaja. Pada mulanya, aku berhajat untuk ke rumah kakak kedua di Segamat. Aku telah pun meng'sms' memberitahu niat aku untuk ke rumahnya. Di pertengahan jalan, kakak aku membalas sms memberitahu yang dia hendak ke Kuala Lumpur. Oleh kerana sudah separuh perjalanan, aku teruskan jua pemanduan sambil meng'sms' kawan semaktab dulu. Namun tiada jawapan dari Ita Zam.

Sedar tak sedar, kami sekeluarga telah pun sampai ke Segamat. Alang-alang dah sampai ke Segamat, aku teruskan pemanduan ke menghala ke Yong Peng. Hajatnya nak menuju ke Ayer Hitam kerana dari cerita yang aku dengar dan baca, di situ terdapat banyak gerai yang menjual pasu-pasu hiasan dan pelbagai
kraftangan yang menarik. Bukan tujuan nak membeli pun tapi sekadar cuci-cuci mata.
Jarak dan waktu perjalanan dari tempat aku
Sedang aku memandu, tiba-tiba pandangan mata aku tertacap pada papan tanda di bawah. Aku pun memberhentikan kereta dan terus membuat keputusan untuk menuju ke Air Terjun Sungai Bantang, Bekok. Sambil otak berputar untuk memaparkan percutian ini di dalam blog. Maklumlah blog pun dah lama bersawang.

Papan tanda ini mengubah perancangan awal
Air Terjun Sungai Bantang terletak di dalam kawasan Hutan Simpan Labis dan berada di Kompartmen 17 iaitu seluas 210.93ha dan Kompartmen 18 seluas 156.28ha. Mula diteroka pada tahun 1989 dan dimajukan sebagai tempat percutian pada tahun 1990. 

Papan tanda Bekok
Terletak lebih kurang 64km dari bandar Segamat dan 8km dari pekan Bekok. Jabatan Hutan Daerah Segamat telah menggunakan tema "Destinasi Rekreasi Luar Anda" sebagai langkah untuk memperkenalkan tempat ini bagi tujuan perkhemahan dan perkelahan.

Papan tanda 'Endau Rompin National Park'


Antara mercu tanda pekan Bekok
Simpang masuk
Pintu gerbang menyambut ketibaan pengunjung
Antara larangan yang diingatkan
Papan tanda pemberitahuan
Terdapat pelbagai kemudahan asas yang telah disediakan seperti jambatan, tangga, tempat meletak kenderaan, tempat riadah, tandas awam, tempat persalinan pakaian dan sebagainya. Bagi mereka yang gemar berkhemah, kawasan tapak perkhemahan ada disediakan di sekitar hutan lipur ini.

Bersiap sedia untuk mandi
Sulung yang kedua
Jelas terpancar kegirangan di wajah
Gigil kesejukkan
Baring atas batu
Tenang dan damai

Air terjun ini sangat unik kerana mempunyai keunikan alam semulajadinya yang tersendiri. Gemersik alunan percikan air yang jernih mendamaikan hati yang gundah. Kemerduan kicauan Sang Ungas menerbitkan rasa tenang. Keindahan yang membawa ketenangan dan kedamaian yang terdapat di sini pastinya memberi kesan kepada sesiapa yang berkunjung ke sini. Pulangnya dari Air Terjun Sungai Bantang pastinya membawa bersama memori yang indah.


Si Bongsu
Pelbagai aktiviti dapat dijalankan antaranya merentas hutan' jungle traking', perkhemahan dan perkhelahan. Sekiranya anda berminat, boleh menghubungi:


Pejabat Hutan Daerah Segamat
No. Tel: 07-9312141

Pintu gerbang untuk pulang
Jarak bandar Segamat dari simpang masuk
Menjamu nasi ayam
Solat Jamak Takdim
Simpang keluar
Menghala ke Segamat



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...