Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

28 March 2013

281 : Ikhtiar Hidup


Lokasi yang dituju, kolam di dalam kebun sawit ayah aku.
Sempena cuti sekolah selama seminggu, aku mengambil kesempatan membawa 2 orang anak untuk merasai hidup berasaskan alam semulajadi. Sebenarnya aku tidak merancang pun. Semuanya secara spontan. Pada mulanya sekadar ingin melawat kebun sawit milik ayah aku namun kemudian ianya menjadi aktiviti cuti sekolah.

Asalnya kawasan ini tanah darat namun ianya telah digali oleh Cina yang mendapat tender mengorek pasir sungai pada tahun 90-an.

Kebetulan di dalam kereta sentiasa ada joran cuma perlu mencari umpan. Macam biasa, umpan yang aku suka dan senang didapati ialah cengkerik. Ianya boleh dibeli di kedai menjual peralatan memancing dan ianya sangat praktikal kerana majoriti ikan sukakannya.

Ikan haruan dan ikan putih panggang.
 Pancing punya pancing, dapatlah haruan seekor dan anak ikan putih seekor. Aku pun siang dan bersihkan. Hidupkan api dan panggang ikan.

Hakeem dan Aqqef berganding bahu menghidupkan api.
Bab menjaga api tak jadi masalah kerana 2 orang hero yang aku bawa bersama memang mempunyai minat dan kecenderungan bermain api. Sedangkan tak disuruh pun mereka curi-curi bermain dengan mancis, inikan pula disuruh. Memang pucuk dicita ulam mendatang bagi mereka berdua.

Bekerjasama mencari pelepah sawit kering untuk dijadikan bahan pembakar.
Dalam proses
Hakeem setia menjaga unggun api.
Merasa ikan sungai yang dipanggang.
Memang terasa manisnya ikan segar.
Inilah yang dinamakan TERBAIK DARI LADANG.
Aqeef sedang menjamah daging ikan haruan yang putih gebu.
Keletihan tapi seronok.
Dalam perjalanan pulang.
Jelas terpancar keriangan di wajah Hakeem.
Walaupun ianya tidak dirancang namun ianya sedikit sebanyak dapat mengisi masa lapang di musim cuti sekolah. Setidak-tidaknya mereka dapat mempelajari kaedah ikhtiar hidup seperti menangkap ikan, menyiang ikan, menyalakan api dan memanggang ikan. Semua ini tidak dapat dipelajari di dalam bilik darjah melainkan mereka dibawa untuk merasai sendiri pengalaman melakukan aktiviti yang aku namakan "IKHTIAR HIDUP".

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...