Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

24 March 2013

279 : Budi Pada Tanah

Mula ditanam awal 2005. Kini telah pun mengeluarkan hasil. Walau tidaklah seluas mana namun ianya lebih daripada mencukupi untuk aku sekeluarga.





Dulu, aku yang melakukan sendiri kerja-kerja mengecop, membuang pelepah, membaja dan meracun. Namun kini semuanya berupah lantaran desakan masa dan tenaga yang terhad.









Tiap kali tiba giliran memungut hasil, aku akan bawa bersama anak-anak. Mereka amat teruja tiap kali aku membawa mereka. Di tanah inilah, suatu ketika dahulu keluarga aku pernah tinggal. Ketika itu aku belum dilahirkan lagi. Sememangnya tiap kali datang ke sini, aku sering diulit kenangan lalu. Seolah-olah aku dapat membayangkan keadaan dan suasana pada ketika keluarga aku menetap di sini dahulu.






























Berbudi pada tanah, lambat laun akan kita perolehi hasilnya. Susah payah yang diharungi, akan dibalas dengan hasil yang lumayan. Apa yang penting, usaha dan terus berusaha. Insyallah, rezeki Allah ada di mana-mana.

2 comments:

Don Balon said...

cayala fadh..:)

koi yang sekangkang kera tepi sungei tekam itupun keluor dah, tapi trenspot payoh.. dah semmer lori tak beroadtax belaka kuikui

Fadh said...

Don, dapat laa setan dua tiap2 bulan. Jadilah dari langsung xde hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...