Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

10 May 2012

256 : Mimpi Yang Tak Sudah(i)

Cerita ini rekaan semata. Tidak bertujuan untuk menempelak mana-mana pihak. Tiada kena mengena dengan mana-mana individu samada yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Persamaan nama dan watak adalah secara kebetulan. 

Gambar Sekadar Hiasan
Matahari pagi itu seperti juga pagi sebelumya tetap setia hadir memancarkan sinarnya. Embun di hujung daun sawit mulai gugur satu persatu diterik panas matahari. Sekawan itik kelihatan sedang asyik menyudu di limbahan. Sesekali bunyi suduan dan bunyi 'kuwek'an saling bertingkah. Kicauan burung berlagu merdu mengiringi permulaan hari yang permai.

Pagi itu seperti juga pagi semalam dan sebelumnya, Pak Meon menghantar anaknya ke sekolah. Anak tunggal yang diharapkan akan menjaganya dan isteri apabila mereka uzur nanti. Besar harapan mereka suami isteri untuk melihat Nadia yang kini belajar di tingkatan 4 berjaya menjejakkan kaki ke menara gading.

Usai menurunkan anaknya dan setelah menyambut salam, Pak Meon menghalakan tunggangannya ke warung Wak Dollah. Sepanjang perjalanan menyusur jalan yang bertar, kenangan Pak Meon terimbau ketika dia mula-mula menjejakkan kaki di Tanah Rancangan ini kira-kira 25 tahun yang lalu. Masih terbayang di ruangan matanya, bagaimana susah dan jerih beliau dan isteri yang baru dinikahi ketika itu terpaksa membanting tulang empat kerat demi sesuap nasi. Telah banyak suka duka pahit getir yang telah dilaluinya demi meneruskan kelangsungan hidup. Lantaran itu, pengumuman oleh Perdana Menteri semalam disambutnya dengan penuh kesyukuran kerana baginya pemberian itu sememangnya wajar dinikmati selepas mengharung pelbagai rintangan.

Pak Meon menongkatkan motorsikal yang dibelinya secara hutang setahun yang lalu. Kelihatan Pak Jamal sedang khusyuk menatap akhbar. 'Mesti baca pasal durian runtuh laa tue,' getus hati kecil Pak Meon seraya mengatur langkah masuk ke warung Wak Dollah.

'Amboihh...ke main lagi awok yak, ralit ke amat nyer plok sampei kan koi negur pun buat tok padehaje', sapa Pak Meon sambil melabuhkan punggungnya.

'Awok nie Meon, tok boleh lalu nengok orang senang sikit, ade jer mende nye', balas Pak Jamal lantas melipat akhbar yang ditatapnya sejak tadi.

'Pasei durian runtuh laa te' duga Pak Meon sesudah memesan nasi lemak dan kopi o dari Wak Dollah.

'Iyer laa, pasei durian runtuh te laa, nok pasei ke mende nyer lagi, hok itu yang PM umumkan semalam', jelas Pak Jamal lantas menghembuskan satu keluhan yang berat.

'Syukur laa, akhirnya dapat jugek kite merasa. Tok banyok, sikit pun jadi laa', balas Pak Meon.

'Tapi koi tok berape puas hati laa, ada ke patut lima belas ribu kena berbahagi pulok dengan bini dan anok. Tergendala rancangan koi,' ujar Pak Jamal sambil mengerutkan dahinya.

'Laa awok nie, ngape plok aok kabor gitu. Amende nye rancangan awok te,' tutur Pak Meon sambil membetulkan letak duduk kopiah lusuhnya.

'Koi nie ada hajat kek nyer koi segan laa nok ngabor ke awok,' jawab Pak Jamal sambil mengukir sengih di bibir.

'Nok segan ke mende nye Jamal weh, bukan nye kite nie baru kenei.Dah berjaman dah kite nie berodong sejok dari zaman muda sampai laa ke tua nie, sampeikan bau kentut awok pun koi boleh tau', tingkah Pak Meon panjang lebar.

'Gini cerite nyer. Kek nye awok jangan laa hebohkan plok. Koi nie berkenan betui dengan si Senah janda nye arwah Sudin te. Lama dah koi peratikan. Kesian koi nengok nye hidup seorang diri. Ande anok pun kerje di kolumpo. Jadi, koi ingat kalau dapat duit hak bagi dek PM te, koi nok laa minang si Senah te', jelas Pak Jamal dalam nada 
separuh berbisik.


'Astagfirullahhalazim, ke situ yang awok pikir kan Jamal. Bawok mengucap Jamal, kite nie bukan nye makin mude. Rumah kate pergi, kubur kate mari. Entoh esok luse, kalau bukan koi, awok yang akan pergi dulu', balas Pak Meon kesal dengan sikap sahabatnya itu.

"Pap!", seikat buku 555 tiba-tiba dicampakkan ke atas meja. Masing-masing terkedu lalu menoleh ke arah Wak Dollah yang sedang bercekak pinggang.

'Hah, dari kamu meminang si Senah tue, ada baiknya kamu gunakan duit yang PM nak bagi untuk langsaikan hutang-hutang kamu dengan aku. Bila kamu dah langsaikan hutang-hutang kamu, duitnya nanti boleh aku gunakan untuk meminang si Senah tue. Aku nie pun dah lama menduda', jerkah Wak Dollah.

Pak Meon dan Pak Jamal saling berpandangan antara satu sama lain. Dan pelamin angan Pak Jamal pun musnah bersama angin yang berpuput lembut.


bersambung...


4 comments:

Don Balon said...

Rahimin kabor sesok maybank mentekak ari ni peneroka cash cheque 5k..
Mok koi belum ambik pun lagi.. bior orang yang bersemangat gi dulu..
komeh tak sign penyenaraian FGVH, tok nan tak kena la sindir2.. komeh tau la baik buruknya..kuikui

Nizam said...

Jangan berparang anok beranok dah la...

hajiMete said...

macam novel pulakk.. uhhuu

Fadh said...

Don Balon :

rezeki weh...xkan nok tolok plok hehehe

Nizam :

mintok2 nyer gitu laa...pakat anok beranok molek2.

hajimete :

hajat di hati mmg lama dh nk menulis novel tp xkesampaian lg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...