Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

31 July 2011

226 : Andai Ini Ramadhan Terakhir



Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir... tentu kita sibuk berzikir tanpa jemu melagukan syair rindu mendayu... merayu... kepada-NYA Tuhan yang satu.

Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir... tentunya kita akan mengerjakan solat di awal waktu... Dan solat kita pastinya sungguh khusyuk lagi tawadhuk... tubuh dan qalbu kita... bersatu memperhambakan diri menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji... "innasolati wanusuki wamahiyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"... [sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku ...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir... tidak akan kita persiakan walau sesaat yang berlalu... setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja... di setiap kesempatan juga masa yang terluang... alunan Al-Quran bakal kita dendang... bakal kita lafazkan... andai kita tahu ini Ramadhan terakhir tentu malamnya kita sibukkan dengan bertarawih... berqiamullail... bertahajjud... merintih... meminta belas kasih... "sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga -MU tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU".

Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir... tentu kita tidak akan melupakan mereka yang tersayang... pastinya kita akan menyeru mereka memeriahkan Ramadhan... kita buru... kita cari... suatu malam idaman yang lebih baik dari seribu bulan... 

Andai kita tahu ini Ramadhan terakhir... tentu kita bakal menyediakan batin dan zahir... mempersiapkan diri... rohani dan jasmani... menanti akan jemputan Izrail... di kiri dan kanan lorong-lorong redha Ar-Rahman.

Duhai Ilahi... andai ini Ramadhan terakhir buat kami..., jadikanlah ia Ramadhan paling bererti... paling berseri... menerangi kegelapan hati kami... menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayang-Mu Ya Ilahi... semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti.

Namun teman... tidak akan ada di antara kita yang bakal mengetahui... apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya... yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha... bersedia... meminta belas-NYA.

Andai benar ini Ramadhan terakhir buat kita...Maafkan segala kesalahan yang pernah aku lakukan.


"MARHABAN YAA RAMADHAN "

29 July 2011

225 : Selamat Datang Ramadhan 1432H



Beberapa hari lagi, umat Islam di negara kita akan menyambut ketibaan bulan Ramadhan Al-Mubarak, bulan yang penuh keberkatan, limpahan rahmat serta keampunan daripada Allah SWT.

Oleh itu, marilah kita bersama-sama menyambut kedatangan bulan Ramadhan dengan penuh kecintaan dan kerinduaan. Kita juga perlu membuat persediaan dan persiapan sama ada dari segi rohani dan jasmani supaya dapat menghayati Ramadhan yang disambut nanti benar-benar dapat dihayati segala kelebihan dan keistimewaannya. 

Sebagai umat Islam, kita sewajarnya merebut dan mendapatkan segala peluang keemasan dan keistimewaan yang terdapat dalam bulan tersebut yang terdiri daripada tawaran pahala berlipat kali ganda serta anugerah Lailatul Qadar dan keampunan dari segala dosa dan kesalahan.

Sabda Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad yang bermaksud :
"Barangsiapa merasa gembira dengan sebab kedatangan bulan Ramadhan nescaya Allah Taala mengharamkan jasadnya daripada api neraka".

Allah SWT menjadikan bulan Ramadhan sebagai bulan untuk hamba-hambaNYA berlumba-lumba melakukan kebajikan. Setiap hari di sepanjang bulan Ramadhan adalah peluang keemasan yang pasti tidak akan dilepaskan berlalu begitu sahaja oleh mereka yang mengetahui kelebihan bulan Ramadhan.

Rasulullah SAW bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud :

"Barangsiapa yang mendirikan bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran pahala daripada Allah maka diampunkan baginya dosa-dosa yang telah lalu".

Bersempena dengan kedatangan bulan Ramadhan ini, marilah kita bersama-sama istiqomah melakuan amalan-amalan wajib serta berlumba-lumba memperbanyak amalan-amalan sunat dengan bersungguh-sungguh. Firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 133 yang bermaksud :

"Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat)keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa".

Marilah kita berazam melaksanakannya dengan persediaan berikut :

Pertama : Hendaklah menjaga mata daripada memandang perkara-perkara yang dicela oleh agama yang boleh melalaikan hati serta jauh dari mengingati Allah.

Kedua : Hendaklah memelihara lidah dari berbohong, mengumpat, bermusuhan dan membangga diri.

Ketiga : Hendaklah menjaga telinga dari mendengar perkara-perkara yang tidak baik dan haram.

Keempat : Hendaklah menghindarkan anggota badan yang lain dari berbuat dosa dan perkara-perkara yang dilarang.

Kelima : Jangan makan berlebihan ketika berbuka. Akibatnya badan menjadi penat dan mengantuk serta malas untuk melakukan ibadah kepada Allah SWT.

Keenam : Hendaklah hati kita merasa bimbang antara harap dan cemas setelah selesai berbuka sebab kita tidak tahu apakah puasa kita itu diterima oleh Allah atau sebaliknya.

Ketujuh : Memperbanyakkan membaca Al-Quran dan memahami maksudnya.

Kelapan : Mendirikan solat fardhu dan bertarawikh secara berjemaah di masjid atau di surau.

Kesembilan : Besedekah dan mengadakan jamuan berbuka puasa khususnya kepada sahabat, jiran tetangga dan fakir miskin.

Kesepuluh : Beriktikaf di dalam masjid serta berzikir dan bertadarus.

Marilah kita bersama-sama berdoa kepada Allah supaya kita dapat bertemu dengan bulan Ramadhan pada hari esok serta mudah-mudahan kita akan dapat menyempurnakan puasa serta dijauhkan daripada api neraka.

25 July 2011

224 : Puasa Dulu-Dulu




Pejam celik pejam celik dah nak puasa balik. Nasib baik koi pejam boleh celik balik. Buatnya koi pejam tak celik-celik, maknanya koi sedang menaip dari dalam kubur sambil kena libas dengan malaikat.

Dulu, koi dengan puasa memang tak berapa nak kacip. Kalau dikacipkan juga boleh mendatangkan penyakit gastrik. Koi bukan tak nak puasa tapi cacing belaan dalam perut akan merayu dan merintih mengharapkan simpati koi. Koi pula jenis yang tak tahan dirayu. Lagi pun kalau koi puasa, mati kelaparanlah cacing peliharaan koi nanti. Koi tak nak disaman oleh Kesatuan Cacing Kebangsaan. Kalau koi kena saman, koi nak bayar dengan apa? Tak kan nak bayar dengan bulu hidung kot.

Bab yang paling koi lemah ialah bila nak bersahur. Waktu yang paling enak tidur ialah waktu dekat-dekat nak masuk Subuh. Waktu nie keenakan tidur lain macam sikit. Dia punya enak memang tahap dewa. Tapi koi bangun juga sahur. Orang kabor elok dilewatkan bersahur. Jadi koi pun bersahur di akhir waktu iaitu sebelum Subuh. Lepas jer masuk Subuh, koi pun masuk bilik sambung tidur semula. Tengah sedap-sedap layan mimpi yang diulit Syaitan, mak koi jerit suruh bangun solat Subuh. Koi bangun sambil melangkah longlai dengan mata terpejam menuju bilik air.


Bab yang koi paling suka mestilah masa berbuka. Bukan koi seorang jer yang suka masa berbuka. Semua orang yang berpuasa pasti suka masa berbuka. Acer kabo ke koi mengkala ada yang berpuasa tapi tak suka masa berbuka. Bior koi lempang. Selalunya mak koi akan masak juadah berbuka. Jarang amat berbelinya. Ye laa kan, dulu mana laa ada sangat nye orang berjual. Mengkala ada pun, 2-3 orang. Jualan nye pun tak banyak. Karipap, kuih sagu dan tauhu sumbat. Itu jer laa juadah yang dijual.


Tapi itu laa bila dah berumur nie, dah berbini dan dah ada anak-anak nie, perasaan nak berpuasa te dia jadi lain macam. Rasa macam nak sambut raya pun ada. Bukan apa, bila dah ada anak kena laa ajar anak-anak berpuasa. Dulu mak ayah yang ajar koi berpuasa. Sekarang nie masa koi pulak ajar anak-anak berpuasa. Koi harap amat anak-anak koi tak ngikut perangai koi berpuasa masa kecik-kecik dulu. Kalau ada yang ngikut, reti laa koi nak buat goner. 

22 July 2011

223 : Sepohon Rambutan Tua

Pohon tua yang megah berdiri menabur bakti penyambung kasih Almarhumah wan.
Di batangnya, tempat aku belajar mengenal erti hidup.
Di dahannya, tersimpan memori silam yang tak mungkinkan berulang.
Pohon tua ini banyak jasanya kepada anak, cucu dan cicit keturunan Almarhumah wan.
Muhammad Hakeem Danish sedang memasukkan buah rambutan ke dalam beg plastik.
Walau tidak pernah mengenali Almarhumah moyangnya namun masih dapat merasai kasih sayang  yang ditinggalkan bersama pohon rambutan tua ini.


Pohon rambutan ini seingat aku telah ada sejak aku kecil lagi. Ini bermakna usianya kini melebihi 34 tahun. Sejak kecil, pohon ini menjadi tempat permainan aku. Di dahannya tempat aku bergayut menzahirkan imaginasi kanak-kanak riang. Di dahannya juga tempat aku bersandar memujuk hati merajuk dimarahi emak atau ayah.

Saban tahun, pohon tua ini tidak pernah culas. Buahnya menjadi santapan aku sekeluarga. Isinya manis. Masih terngiang kata-kata Almarhumah wan, 'nie mutan gula batu'. Masih aku ingat pesanan wan supaya aku berhati-hati ketika memanjat pohon rambutan ini. Jika wan melihat aku memanjat dan memetik buah rambutan pohon tua ini, pasti dipesan supaya aku tidak menghabiskan kesemuanya kerana khuatir cucu-cucu yang lain tidak sempat merasa. Pesan wan dulu supaya pohon ini jangan ditebang. Biar buahnya dimakan cucu-cicitnya.

Kini segala kenangan bersama Almarhumah bersemadi di hati. Dan setelah ketiadaannya, pohon tua ini menjadi salah satu sedekah jariah yang terus berkekalan selagi pohon tua ini masih ada. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Almarhumah wan dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin Ya Rabbal Alamin.

20 July 2011

222 : Putera Lima



NAMA : MUHAMMAD HADIF QAYYIM 

UMUR : 1 TAHUN 3 BULAN

LOKASI : SM TEKNIK REMBAU, NEGERI SEMBILAN

16 July 2011

221 : Menanti Hadirnya Ramadhan


Pada saat entri ini ditulis, tarikh mengikut kalendar masihi ialah 16 Julai 2011 dan tarikh kalendar Hijrah ialah 14 Syaaban 1432. Ini bermakna Ramadhan bakal menjelma. Pada malam ini marilah kita bersama-sama hadir ke surau atau masjid yang berdekatan untuk sama-sama membaca surah Yassin sebanyak 3 kali dan berdoa selepas setiap kali selesai membacanya untuk memohon keberkatan, kesejahteraan dan keampunan dari Allah SWT. Semoga Allah mengurniakan setiap apa yang kita mohon dariNYA, Insyallah.

Jangan pula pada petang ini kita dilalaikan dengan menonton perlawanan bola sepak di antara malaysia menentang Liverpool. Sesungguhnya itu adalah dakyah tersembunyi musuh-musuh Islam untuk melalaikan kita dari mengingati Allah.

Dan dalam tempoh lebih kurang 2 minggu ini, marilah kita mempersiapkan diri kita untuk menghadapi Ramadhan yang bakal menjelma. Semoga Ramadhan kali ini membawa sejuta rahmat dan keberkatan untuk kita semua. Insyallah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...