Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

29 June 2011

220 : Sebuah Kisah Klasik Untuk Masa Depan



Sempena perlawanan bola sepak kelayakan Piala Dunia di antara Malaysia menentang Taiwan pada malam ini, aku ingin berkongsi sebuah kisah klasik untuk masa depan.

Allah telah mengurniakan 4 orang anak lelaki yang sihat, kacak, tampan, segak, bergaya dan bijak seperti abah mereka kepada aku. (Syukur kepadaMU Ya Allah di atas kurniaan ini.) Keempat-empat mereka ini sukakan bola sepak macam abahnya juga. Mungkin ini yang dikatakan menurun. Bukan menurun nombor ekor tapi menurun kegemaran.

Sejak mereka mula berkecimpung dalam dunia bola sepak, banyak dah cermin tingkap yang pecah. Banyak RM juga dah yang terbang untuk menggantikan tingkap yang pecah. Ruang tamu merupakan stadium bola bagi mereka. Oleh sebab itu, tiada perhiasaan seperti lampu kristal atau pasu antik di rumah aku. Ini merupakan langkah keselamatan sekiranya berlaku pergaduhan di antara mereka nanti.


Bola seorang 3 biji termasuk 'bola semulajadi' yang mereka miliki sejak dalam kandungan lagi. Bukan apa, kalau sebiji kongsi 4, yang kecil sekali akan menangis kerana tak dapat bola. Mujurlah abah mereka terlibat secara langsung dalam dunia kepengadilan. Maka mudahlah bagi abah mereka untuk mencilok barang sebiji dua bola semasa mengadili perlawanan bola sepak terutama pertandingan futsal. Kalau tidak, banyak RM juga yang abah mereka kena korbankan.

Selepas Malaysia menjulang Piala AFF Suzuki tahun lepas, demam jersi Malaysia melanda. Ramai yang membeli dan memakai jersi Malaysia. Para peniaga terutama di pekan sehari dan pasar malam mengaut keuntungan berlipat ganda termasuk dari abah mereka. Manakan tidak sepasang jersi Malaysia paling murah RM10. Seorang dua pasang iaitu jersi kuning dan biru. 4 orang dikali 2 pasang dan dikalikan pula dengan RM10, maka RM80 terbang lagi dari poket abah mereka. Itu belum dicampur dengan jersi Liverpool dan kasut bola yang setiap seorang sepasang.

Tapi abah mereka tidak kisah sebab abah mereka dulu main bola berkaki ayam. Kesian ayam sebab dapat nama gara-gara kegilaan abah mereka bermain bola. Abah mereka dulu masa wakil sekolah terpaksa meminjam kasut dari kawan-kawan yang tak terpilih. Nama pun kasut pinjam dah tentu besar maka terpaksalah abah mereka menyumbat surat khabar dalam kasut.

Kasut bola pertama yang abah mereka miliki berharga RM(tak ingat sebab dah lama sangat dah.) Dibeli oleh atok mereka di kedai Big Boon Temerloh. Terketar-ketar tangan atok mereka semasa menghulur duit. Tetapi pemberian kasut bola itu bukanlah percuma sebab sebelum dapat memiliki sepasang kasut bola, abah mereka terpaksa bertungkus lumus membantu atok mereka mengutip sekerap.

Kasut kedua yang dimiliki oleh abah mereka berharga RM150 berjenama Adidas Copa Mundial. Dibeli dari hasil peluh menitik abah mereka memunggah tanah menggunakan kereta sorong semasa atok dan wan mereka mem'besar'kan rumah pada tahun 1996. Pada masa itu, abah mereka sedang bercuti semester. Selepas pembelian kasut tersebut, karier sampingan abah mereka sebagai pemain bola sepak taraf kampung, daerah dan maktab serta PSKPP semakin berkembang. Banyak kejohanan yang disertai dan banyak juga kejuaraan yang dimenangi.

Sekarang di usia 34 tahun, abah mereka berada di persimpangan dilema. Untuk bermain di peringkat liga daerah bersama pemain-pemain berusia belasan dan 20-an dianggap terlalu tua dan tidak bertenaga lagi. Jika berada di dalam pasukan pun sekadar memanaskan bangku simpanan dan memanaskan hati sendiri. Untuk bermain di peringkat veteran, umur belum cukup 'haul' lagi kerana belum mencecah 40-an.

Maka disebabkan itulah abah mereka meletakkan harapan yang tinggi pada anak-anaknya untuk meneruskan kesinambungan dalam bidang sukan terutama bola sepak. Manalah tahu jika ada rezeki anak-anaknya nanti dalam tempoh 20 tahun akan datang dapat mewakili Malaysia dalam perlawanan akhir Piala Dunia 2032 setahun sebelum abah mereka bersara wajib. Insyallah.

7 comments:

Don Balon said...

Perenggan kedua akhir turut menyentuh hati koi kuikui

Fadh said...

hahaha kena ke batang hidung ke, don?

Dearie Pearls said...

terbaiklah abah mereka nie..
sangat memahami kehendak anak2..

mudah2an doa itu akan menjadi realiti...

Fadh said...

Dearie pearls,

cuba bg yg terbaik utk anak2...

Don Balon said...

Bete amat weh rodonc...kuikui

Jennderal Jenab said...

al kisohnya...syhadu lah Sir...

koi dulu sekoloh, minat sukan lari..kasut sekoloh koi sampai berlubang sebab takde kasut sukan. tiba masuk menengah, koi injured lutut kiri, terus koi relek one corner..haha

kenangan masa kechik2 nih memang beh kalau dikenang-kenangkan..ya dok?

Fadh said...

jenn, masa kecik dulu...mak ayah kite xde duit, adik beradik ramai...sbb tue laa skrg nie, utk anak2...sanggup berabis duit hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...