Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

23 May 2011

208 : Jelmaan

Ini entri seram. Pertimbangan waras diperlukan semasa membacanya. Sebarang kejadian yang berlaku selepas membaca entri ini adalah di luar tanggungjawab penulis. Harap maklum.




Suasana aman dan damai yang selama ini dikecapi penduduk Kampung Sentosa tiba-tiba tergugat. Perkataan "sentosa" yang digunakan sebagai nama kampung mereka untuk mengambarkan keharmonian hidup penduduknya sudah tidak relevan lagi. Mereka kini hidup dalam ketakutan. Kanak-kanak tidak lagi mengaji di surau tua di hujung kampung. Masing-masing ketakutan untuk meredah gelapnya malam dan melintasi kawasan belukar berdekatan tanah perkuburan. Warung kopi Pak Din yang selama ini riuh rendah sehingga lewat tengah malam dengan penduduk yang berkumpul melepaskan lelah selepas penat seharian membanting tulang kini menjadi sepi. Anak-anak muda yang selalu melahu di kepala simpang melalak melolong bersama petikan gitar kapur turut terkena tempiasnya. Kini mereka lebih rela berkelubung dalam selimut dari keluar rumah merayau di waktu malam.


Segalanya bermula sejak kepulangan Pak Wahab yang baru menamatkan tempoh perkhidmatan dalam tentera selama lebih 10 tahun kira-kira dua minggu yang lalu. Pelbagai cerita kedengaran yang meniti dari bibir ke bibir. Paling kuat memukul canang ialah Jali, anak Pak Said orang kaya Kampung Sentosa yang perangainya sering menjadi umpat keji di kalangan penduduk kampung terutama anak-anak gadis. Jali, orang yang mula mencetuskan  kekecohan di kampung itu tidak henti-henti bercerita. Baik siang mahu pun malam, mulutnya bagaikan telah diprogram dengan komputer untuk terus menerus menjaja cerita kononnya Pak Wahab ada ‘membela’.

Mengikut cerita Jali, semasa dia menunggang motor Honda kapcai milik ayahnya yang telah pun menjadi kenderaan rasminya, dia terserempak dengan Pak Wahab yang ketika itu sedang berjalan kaki menuju surau di hujung kampung. Sewaktu berselisih itu dia sempat mengucapkan salam sebagai salah usaha memancing hati Pak Wahab kerana Pak Wahab mempunyai seorang anak gadis yang cantiknya saling tak kalah jika dibandingkan dengan Siti Nurhaliza. Sejurus itu ketika dia menghampiri kawasan belukar berhampiran tanah perkuburan, dia terserempak sekali lagi dengan Pak Wahab yang baru pulang dari kebun jika dilihat dari pakaian yang penuh dengan selut dan lumpur.  Timbul rasa curiga di hatinya. Sewaktu dia melintasi Pak Wahab, sempat dia berpaling untuk membuatkan kepastian. Sah, memang Pak Wahab yang sedang tersengih kepadanya. Sepantas kilat dia memecut motor cabuknya sepenuh hati dan perasaan hinggakan tertanggal ekzos motornya pun dia tidak sedar. Dua hari dia demam dan dua hari selepas itu tersebarlah cerita kononnya Pak Wahab membela hantu raya.

Mulanya ramai yang tidak percaya. Maklumlah siapa yang tidak kenal dengan Jali. Seorang pemuda yang sombong lagi angkuh serta sering menimbulkan keributan di kampung itu. Namun cerita Jali meresap jua di hati penduduk kampung apabila Meon, anak Lebai Kassim yang baru pulang dari mandi sungai pengsan sebaik tiba di kaki tangga rumahnya. Menurut cerita Meon yang sedar dari pengsan selepas bergelen air liur Bomoh Seman tersembur di seluruh badan menjampi dan menyerapahnya, ketika dalam perjalanan pulang dia terserempak dengan Pak Wahab yang ketika itu sedang menuju ke surau untuk bersolat Maghrib berjamaah. Sebaik tiba di kawasan belukar berhampiran tanah perkuburan, dalam samar-samar cahaya mentari senja dia ternampak sesusuk tubuh yang seakan-akan Pak Wahab yang baru berselisih dengannya beberapa meter sebelum itu sedang berjalan di hadapannya sambil memikul sesuatu di bahu. Dia meneruskan hayunan langkah dengan debar di dada. Semakin dia menghampiri susuk tubuh itu semakin kuat bau hanyir menerjah rongga hidungnya. Selangkah demi selangkah  diaturnya dan jaraknya dengan susuk tubuh itu semakin hampir. Tiba-tiba tubuh itu berpaling dan merenungnya dengan renungan yang tajam. Bagaikan dipalu halilintar, dia segera membuka langkah seribu setelah dia dapat melihat dengan jelas wajah empunya susuk tubuh itu. Tidak syak lagi, memang Pak Wahab yang sedang merenungnya.

Sejak tersebarnya cerita Meon anak Lebai Kassim disampuk belaan Pak Wahab, penduduk kami menjadi risau. Mereka risau akan keselamatan keluarga mereka. Mereka bimbang jika belaan Pak Wahab makin menganas. Bagi mereka perkara ini tidak boleh dibiarkan. Sesuatu perlu dilakukan agar keharmonian kampung mereka kembali semula.

"Ha! Kan aku dah cakap dulu lagi, Pak Wahab tue ada memakai tapi korang tak percaya" bentak Jali sambil tangan kanannya dihentakkan di meja warung Pak Din. Abu yang ketika itu hendak menghirup kopi pekat lagi likat hampir tersedak akibat terperanjat dengan bentakan Jali yang bagaikan singa lapar menerkam mangsa.    

"Kalau ikutkan hati aku, dah lama orang tua tue mampus aku kerjakan". Marah Jali belum reda malah makin menyirap bila dilihatnya Abu bersikap acuh tak acuh dengan kata-katanya sebentar tadi. "He! Abu, kau dengar tak apa yang aku cakapkan tadi?" Soal Jali sambil menepuk belakang Abu. Abu yang ketika itu sedang khusyuk mengunyah karipap tersedak akibat tercekik inti keledek.

"Kau nie Jali, agak-agak laa kalau nak marah pun. Tak nampak ke aku nie tengah makan? Kalau mati aku tadi, malu aku tau tak bila orang kampung bercerita yang aku nie mati tercekik karipap. Kau nak aku jadi hantu karipap? Lepas tue aku sumbat-sumbatkan karipap dalam mulut kau, biar kau rasa macamana seksanya aku tercekik tadi". Panjang bebelan Abu hingga Jali kehairanan kerana Abu yang dia kenali sejak kecil, yang sama-sama mandi sungai, sama-sama mencuri ayam orang kampung dan sama-sama mengintai anak dara orang kampung tiba-tiba hilang gagapnya.

"Maaflah, takkan itu pun kau nak marah kat aku". Pujuk Jali yang keberaan akibat diherdik Abu.

"Ma..ma.. maaf kau kata. Ka..ka kau tak tahu yang a..a.. aku dah du..du.. dua kali terkejut ha..ha hari nie". Jelas Abu kegagapan.

"Dua kali??? Kau terkejutkan apa lagi? Soal Jali kehairanan.

"Pa..pa pagi tadi, ma..ma masa aku nak  ke..ke ke mari, a..a aku nampak Pa..Pa Pak Wahab tengah me..me menyangkul kat ke..ke kebun dia. A..a aku pun cepat-cepat pe..pe pergi dari situ. Bi..bi bila aku sampai kat de..de depan....(TAMAT).   KAH KAH KAH...!        

2 comments:

Don Balon said...

Weh.. ni kg sentosa tepi jalan besor maran-temerloh tu kan?
Jali tu anok sedara Pak Said rumoh tepi jalan itula.. bukan anok dia sendiri..dia bele dari kecik..
kuikui

Fadh said...

don, mane ade laa...citer nie rekaan semata2...tiada kene mengene dgn yg hidup atau yg dah mati hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...