Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

05 November 2010

191 : Serumpun Serai Seratus Ringgit



Cuaca tengahari itu memang panas. Teriknya menyelar kulit. Namun panasnya itu tidaklah sama seperti panasnya api neraka. Gua yang baru usai mandi berkira-kira untuk solat Zohor. Gua toleh jam dinding. Tepat menunjukkan pukul 2.45 petang. Sejak beberapa menjak ini, prestasi solat Zohor gua agak kucar-kacir.

Gua bentang sejadah. Gua pastikan sudutnya tepat menghadap ke arah kiblat. Gua 'aim' betul-betul. Yakin dengan ketepatan sudut arah kiblat, gua pun capai pelikat. Baru gua nak sarung, telinga gua menangkap suatu bunyi yang amat tidak enak untuk didengari. Gua tak sedap hati. Denyut jantung gua tiba-tiba meningkat. Cepat-cepat gua terpa pintu. Dan bebola mata gua menyaksikan satu adegan yang sememangnya layak gua bagi sepakan membunuh cipan tahap kesembilan.



Entah masa bila gua berada di atas 'backhoe' pun gua tak sedar. Yang gua tahu gua dah lepaskan satu 'tumbuk rusuk' pada belakang cina yang tengah khusyuk menyodok serai wangi yang mak gua tanam. Sambil itu mulut gua fasih dan lancar menghamburkan kata-kata nista dan keji terhadap cina itu. Sesekali gua selitkan juga perkataan carut dalam bahasa ibunda beliau. Sengaja gua nak bagi dia lebih faham.



Hampir 5 minit juga gua 'tarbiah' apek cina yang hanya terkebil-kebil. Entah faham ke tidak, gua tak pasti. Yang gua pasti, gua puashati dengan prestasi serta kemahiran memaki dan mencarut. "Masih berbisa". Puji gua dalam hati.



Petang itu, gua auto senyum sambil mencium  dua keping RM50. Hasil pampasan itu gua serahkan kepada mak gua yang hanya diam seakan merestui tindakan gua.

3 comments:

relevan said...

Ganas juga lu ni yak..kasi ajar..!

Don Balon said...

kahkah..
aok memanc taiko!

Fadh said...

relevan :

hahaha pertahankan hak sendiri.

don :

bkn taiko...teko hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...