Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

06 July 2010

Mimbar Jumaat : Menerapkan Nilai-Nilai Murni Dalam Diri Remaja Islam



Dibaca Pada 12 Jun 2009
Pemikiran-pemikiran sesat boleh menyerap masuk sama ada melalui hiburan, kebudayaan, seni, sosial dan sebagainya. Keadaan ini menyebabkan terdapat umat Islam khususnya para remaja dan generasi muda terjebak dengan gejala sosial seperti hubungan seks bebas yang semakin meningkat, dadah dan sebagainya.

Sebenarnya banyak sebab yang mempengaruhi remaja berperilaku buruk antaranya :
PERTAMA: Ibu bapa telah hilang sifat amanah dan jujur dalam menunaikan tanggungjawab. malah ada di kalangan kita yang beranggapan isu moral atau akhlak adalah hak peribadi, tiada kaitan langsung dengan agama. Dengan demikian anak-anak dibiarkan berpakaian mendedahkan aurat, keluar rumah tanpa halangan ke pusat-pusat hiburan, pergaulan bebas dan sebagainya. Sebagaimana hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud :

" Tiap-tiap anak dilahirkan dalam keadaan suci dan bahawasanya kedua ibu bapalah yang menjadikannya sama ada Yahudi, Nasrani dan Majusi "

KEDUA: Terpengaruh dengan budaya liar Barat yang merosakkan dan jelas bertentangan dengan syariat Islam seperti bertindik pusat, bertatood dan sebagainya. Mereka mudah menerima sesuatu perkara baru tanpa menilai atau bertanya sama ada ia dibenarkan oleh syarak atau tidak. 

KETIGA: Asas pendidikan dan penghayatan agama yang lemah juga menjadi punca golongan remaja mudah terpengaruh dengan anasir-anasir buruk yang didatangkan dari Barat. Keadaan ini juga berkait rapat dengan gaya hidup ibu bapa yang tidak dapat membezakan antara yang halal dan haram.

KEEMPAT: Lambakan majalah-majalah lucah, hiburan yang melampau, program televisyen yang tidak membina sahsiah ummah serta laman web, blog yang merosakkan minda remaja.

Sesungguhnya perilaku umat Islam yang tidak selari dengan ajaran Islam akan mendatangkan akibat yang amat buruk bukan sahaja ke atas diri mereka tetapi kepada seluruh masyarakat Islam dan juga negara. Malah yang lebih menakutkan kita ialah dengan kelalaian dan kemaksiatan yang mereka lakukan ini akan mengundang kemurkaan Allah SWT kerana kita telah melanggar tegahan dan laranganNYA. Renungilah peringatan Allah SWT dalam surah Al-An'am ayat 120 yang bermaksud:


" Oleh itu, tinggalkanlah dosa yang nyata dan tersembunyi. Kerana sesungguhnya orang yang melakukan dosa akan dibalas disebabkan apa yang mereka telah lakukan ".


Sebagai umat Islam, kita hendaklah beristiqamah dan berpegang kuat  kepada ajaran Islam selari dengan ikrar dan lafaz kalimah syahadah yang dibaca setiap kali solat. Janganlah kita menjadi umat Islam yang bersifat talam dua muka dalam menghayati Islam iaitu pada waktu-waktu tertentu kita kelihatan berakhlak mulia kemudia pada waktu yang lain pula kita bergelumang atau bersubahat dalam melakukan maksiat. Dalam pendekatan Islam, disebut dengan jelas bahawa meningkatkan takwa dan keimanan serta mementingkan moral menjadi nadi pembentukan ummah yang bertakwa.


Oleh itu, marilah kita mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian dengan berlandaskan ajaran Islam dengan menjadikan Al-Quran dan As- Sunnah sebagai rujukan dan panduaan. Para ibu bapa juga perlulah mendidik dan membimbing anak-anak agar mereka tidak terpengaruh dengan budaya negatif.


Terbitan Jabatan Mufti Negeri Pahang
 

4 comments:

zetty said...

Islam itu indah...
hidup kene saling ingt mngingati..terima kasih sebab mngingatkan...

Fadh said...

zetty:

sama2...

LotsOfLove-Pearls said...

Fadh,
saya datang melawat.

hehe..
lama dah tak berkunjungan..

baby apa khabar..?
hehehe..

Fadh said...

LotsOfLove-Pearls :

thanks sbb sudi melawat...saya selalu jugak masuk blog awak tapi xtggalkan komen...baby sihat...makin montel dh sekarang nie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...