Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

01 July 2010

160 : Waris Jari Kelingking

selepas balik dari berurut
             
Suasana agak sunyi ketika aku memperlahankan kereta menghampiri rumah semi D berpagar batu. Dalam hati berdoa mengharapkan itulah rumah yang ingin ditujui. Ketika aku memberhentikan kereta betul-betul di hadapan pintu pagar rumah tersebut, kelihatan seorang nenek tua baru mengunci pintu pagar besi yang boleh digelongsor buka dan tutup. Salam diberi bersambut mesra. Hajat dinyata berbalas ceria. Pelawaan diunjuk bersahut gembira.

 mata yang sembab akibat menangis

Kunjungan aku bersama mak, isteri dan Are-keem bertujuan untuk berubat. Berubat sakit terseliuh. Terseliuh lengannya si Are-keem. Gara-gara ‘smackdown’ si Are-an yang pada awalnya sekadar bermain namun entah bagaimana lengan si Are-Keem terseliuh. Esak tangisnya memaksa aku berikhtiar mencari sesiapa yang berkebolehan merawat sakit terseliuh. Namun berada di tempat orang membuntukan akal. Mujur Andak memberitahu perihal seorang nenek tua yang mahir mengurut. Lalu berbekalkan harapan mengunung, kunjungan dibuat diiringi rengekan si Are-keem yang kesakitan.
 
 namun masih mampu mengukir senyum

Selesai berbahasa basi, proses rawatan bermula. Dengan lafaz bismillah, nenek menyentuh lengan, meraba dan mengusap. Semangkuk minyak urut di sisi segera dicelup dan urutan pun dilakukan penuh teliti dan cermat. Sambil itu mulut nenek tua tak henti terkumat-kamit membaca sesuatu yang kedengaran tenggelam timbul di corong telinga aku berselang-seli di antara ayat Al-Quran dan jampi serapah. Aku lihat isteri aku yang meribakan Are-Keem hampir menitiskan air mata. Mungkin terlalu hiba melihat Are-Keem yang tidak henti – henti merintih kesakitan. 

bersambung...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...