Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

12 April 2010

151 : Pergi Belum Berganti

Ini gambar ayam jantan baka kapan kesayangan aku. Menetas pada 2006. Sebaya dengan anak kedua aku, Muhammad Hakeem Danish. Sangat jinak dan sangat manja. Kokok sangat nyaring dan merdu. Tiap-tiap pagi, bangunku dari lena diiringi derai kokoknya. Anak-anak aku pun mesra dengannya terutama si Hakeem. Maklumlah sebaya.


Banyak jasa ayam jantan ini kepada aku sekeluarga. Sudah acapkali ayam hutan di belukar berhampiran rumah aku menjadi hidangan kami sekeluarga gara-gara tergoda dengan deraian kokoknya. Namun kini segalanya tinggal kenangan. Pada satu tengahari yang teriknya memijarkan kulit, nyawanya melayang di hujung senapang ayahku akibat keberaniannya meluru ke arah seekor ayam hutan ketika ayah telah pun menarik picu. Lalu menggelepar ia menanti ajal. Kini, aku sedang mengasuh sepasang zuriatnya yang sedang membesar menjadi seperti bapa mereka. 

7 comments:

hai said...

ayam hutan tu betina ke???

endiem said...

kesihan..

relevan said...

Buat lauk sedap ayam hutan ni..

Mazru Majid said...

salam..

laa..ke aok tertmbak ingat ke ayam utan yat?huhuhu

Fadh said...

hai :

ayam hutan tue jantan...mereka ingin beradu kekuatan.

endiem :

mmg kesian...

relevan :

mmg sedap...terbaik hehehe

mazru :

bkn koi tp ayoh koi laa...

mamawana said...

salam ziarah

dah ajal di situ

Fadh said...

mamawana :

salam ziarah kembali

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...