Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

08 December 2009

128 : Seorang Tua Di Kaki Lima Kedai Gunting


bank tempat aku mengeluarkan duit gaji...
Catatan 3

Hari itu hari Khamis. Sebaik loceng tamat persekolahan berdering, aku pun menamatkan sesi pengajaran dan pembelajaran pada hari itu dengan mengarahkan murid-murid Tahun 5 Mawar mengemaskan buku dan mengangkat kerusi ke atas meja sambil di dalam hati menguntum senyuman secerah matahari pada tengahari itu kerana mengikut pekeliling yang dikeluarkan oleh Jabatan Akauntan Negara, gaji telah pun boleh dikeluarkan. Setelah kesemua 28 orang murid selesai mengucapkan salam, aku pun mengorak langkah menuju ke bilik guru sambil memasang angan ingin membeli sepasang kasut bola Adidas Predator yang gah diperagakan oleh David Beckham seperti yang diiklan di televisyen.

kedai gunting rambut

Selesai menandatangani buku rekod kehadiran, aku bergegas menuju ke arah garaj yang menempatkan motorsikal Yamaha SS kesayangan yang amat setia menemani aku sejak zaman maktab lagi. Dengan sekali tendang, motorsikal bernombor pendaftaran CAM7#*#9 terus mengaum dan menderu laju meninggalkan perkarangan SK Kemayan menuju pekan Triang yang dimonopoli oleh kaum Cina sepenuhnya.

bersedia untuk menyembelih mangsa

Sepanjang tunggangan tengahari itu aku diterik matahari yang menyelar kulit. Namun itu semua tidak aku endahkan kerana di hati berbunga harapan untuk memiliki sepasang kasut bola yang telah lama menjadi idaman. Sejurus tiba di hadapan sebuah bank yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan, aku segera mengeluarkan buku akaun dari beg yang digalas dan terus melangkah masuk ke dalam bank yang lenggang tanpa pelanggan kerana bank ini bukanlah pilihan utama warga kakitangan awam untuk dijadikan sebagai bank tempat mereka menerima gaji. Usai mengisi borang, aku segera ke kaunter yang dijagai oleh seorang petugas wanita yang ayu bertudung tapi menampakkan 'lurah semantan' kerana hujung tudungnya dililit ke leher.

sedang melapah kulit mangsa

Selesai urusan mengeluarkan wang gaji, aku menuju pula ke kedai gunting rambut yang dimiliki oleh dua adik beradik cina yang berusia dalam lingkungan umur 40-an. Sejak zaman sekolah menengah lagi kedai gunting itu menjadi tempat rasmi aku bergunting. Bukanlah tiada kedai gunting milik orang Melayu di pekan Triang cuma mutu perkhidmatan di kedai Cina itu lebih memuaskan hati aku berbanding di kedai Melayu yang mengunting rambut secara semberono tanpa memikirkan kehendak dan kepuasan hati pelanggan.

sedang memamah daging mangsa mentah-mentah

Sebaik aku memberhentikan motorsikal di hadapan kedai gunting tersebut, tokey Cina itu segera menegur sambil tersenyum. Aku membalas dengan hanya tersengih lalu melangkah ke arah kedai itu setelah mematikan enjin motorsikal. Sebaik melabuhkan punggung di kerusi yang disediakan, aku disoal oleh tokey Cina, 'macam biasa?. Aku hanya mengangguk lemah. Entah kenapa selera bual aku pada tengahari itu seakan tawar.

Operasi mengunting rambut pun bermula. Rambut di bahagian tepi kiri dan kanan telah pun dikepit menggunakan penyepit khas. Bunyi mesin memamah rambut aku kedengaran sambil berselang-seli dengan deruan kipas pada tahap maksima. Memang menjadi kegemaran aku mengunting nipis rambut di bahagian tepi dan membiarkan rambut di bahagian atas panjang dan menutup rambut yang nipis di bahagian tepi.

Hampir 10 minit, sesi bergunting pun selesai. Sebaik selesai membayar, segera aku menuju ke motor. Tiba-tiba...

16 comments:

(¯`•._.•è-Nαβ•._.•´¯) said...

pantang aku kalo baca citer sekerat neh.. boleh mendatangkan sengugut 1 badan.. nguhaha..

Webmaster@Echam said...

woiiiii.. dahlah jarang nak update pastu blh plak cite sekerat2.. huhhh.. koi sambunglah main batu seremban dulu....

dzul said...

gini gaye gone keh nok komen

hai said...

hantu betoi!!nyesal koi baca.....tapi part lurah semantan tu..dan lagi menjeling yak!!

LotsOfLove-Pearls said...

Fadh,
Macam aku nak karate-do jek 'penulis' ni.
AKu dah excited giler nak tau apa kisahnya tetiba 'tiba-tiba'..

ko sambung dulu citer ni bah..
Hahaha..

Hashim Zabidi said...

tiba-tiba motor tak boleh stat, minyak abis. "cilaka" gerutunya dalam hati. Motor didorong ke kios paling hampir. Peluh mercik bercampur dengan habuk rambut sungguh memiangkan.

Aduh hari gaji yang menderakan....

Fadh said...

kasutsaiz4:

bila ko beranak? xckap pun ko dh kawin tiba2 bgtau dlm pantang hahaha

Webmaster@Echam:

hahaha jgn laa maroh...klau koi tulis smpai abis pjg sgt...jd buat laa sambungan hehehe

dzul:

hehehe tue dah komen...kira ok laa hahaha

hai:

hahaha akak nie...hak itu yg nok dikomennye...byk lg yg boleh dikomen hehehe

LotsOfLove-Pearls:

hahaha aku pun rasa nak silambam kan aje penulis nie...xreti menulis nak gak menulis...klau ko karate penulis nie...ko tlg karate utk aku sekali hehehehe

Hashim Zabidi:

hahaha terima kasih pak ngah sbb tlg abiskan cerite nie...takat tue je laa citer...wassalam.

endiem said...

Habis dakwat ke?

iBu...gUru said...

ni .. bila plak nak sambung ?

Fadh said...

endiem :

bukan dakwat...'ink' hahaha

iBu...gUru :

hahaha pak hashim kan dah sambung tue...hehehe

Mazru Majid said...

ahh yerrr hantu betui.....sambung la weiiiiiiiii!

Fadh said...

mazru :

ikut koi laa nk sambung ke tidok...blog koi hahahaa

LOL-Pearls said...

wahaha..
ku sudah belajar ilmu karate bagai,
silalah teruskan cerita ni sebelum ku menyerang..
hahaha..

Fadh said...

LOL-Pearls :

dearie...citer nie dah abis...pak hashim zabidi tlg abiskan hehehe

Anem arnamee said...

sila sambung..;p

Fadh said...

arnamee :

hehehe kena sambung ke? tue pak hashim dah sambung kan dah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...