Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

27 November 2009

127 : Seorang Tua Di Kaki Mesin Deposit Tunai

CATATAN 2


Suasana di perkarangan sebuah cawangan bank terkemuka tempatan agak lenggang. Telah menjadi kelaziman di pertengahan bulan sememangnya waktu santai bagi kakitangan bank kerana tidak ramai yang berurusan. Mungkin ramai yang hampir keputusan wang terutama mereka yang bergaji bulanan. Kelihatan hanya beberapa orang sedang berurusan dengan mesin ciptaan teknologi terkini yang mampu mengeluar dan menerima wang.

Di hadapan pintu bank yang berlogo kepala harimau itu, kelihatan seorang wanita tua sedang berdiri sambil memegang beg tangan berwarna hitam. Sesekali dia membetulkan tudung, menyisipkan semula rambutnya yang terjuntai keluar. Diamatinya sekeliling. Mengecam wajah-wajah yang silih berganti di hadapannya. Semuanya terlalu asing di pandangan mata. Sesekali dia melepaskan keluhan. Berat dan dalam. Mulutnya seakan ingin bersuara memohon sesuatu. Tangannya seakan ingin menahan mereka yang keluar masuk namun tiada siapa yang peduli. Mungkin sangkaan mereka, orang tua itu ingin mengemis.


Dari dalam sebuah kenderaan berjenama Toyota Avanza warna hijau pucuk pisang, seorang lelaki yang baru usai urusan di sebuah lagi bank yang berasaskan pertanian asyik memerhatikan gelagat wanita tua yang sejak tadi tercegat di hadapan pintu masuk. Lelaki itu yang berkemeja lengan panjang namun dilipatnya sehingga paras siku seakan dapat membaca sesuatu dari riak wajahnya yang gusar dan gundah. Setelah memerhati beberapa ketika, lelaki itu yang berjanggut sejemput tanpa misai membatalkan hajatnya untuk pulang. Sebaliknya dia membuka pintu kereta lalu melangkah menuju ke arah wanita tua itu sambil mengukir senyum semanis mungkin.

'Assalammualaikum' Sapa lelaki awal 30-an sambil menatap wajah lembut keibuaan yang dimiliki wanita tua itu.
'Waalaikumsalam’. Sambut wanita tua itu yang berbaju kurung seakan teragak-agak.

'Mak cik tunggu siapa? Tunggu anak ke?’. Duga lelaki itu tanpa menunggu jawapan dari wanita tua yang sebaya umur ibunya di rumah.

'Tak...tak, mak cik tak tunggu siapa-siapa pun'. Jawab wanita tua itu gugup.

'Habis tu mak cik buat apa kat sini? Dari tadi saya nampak mak cik macam resah gelisah je'. Soal lelaki itu persis Mazidul Akmal Sidik.

'Mak cik nak masuk duit tapi mak cik tak reti. Tadi mak cik pergi kat kaunter tapi lelaki cina tu suruh mak cik guna mesin'. Jelas wanita awal 60-an seakan hampa.

'Kalau macam tu biar saya tolong masukkan. Mak cik nak masuk berapa?’. Tawar lelaki itu sambil membuka pintu mempersilakan wanita tua yang masih kelihatan ragu-ragu untuk masuk.

'RM500'. Balas wanita tua itu pendek lalu membuntuti langkahan lelaki yang sedang menuju ke mesin deposit tunai.

'Minta nombor akaun mak cik'. Pinta lelaki itu sebaik menekan butang 'enter' pada papan kekunci. Terkocoh-kocoh wanita tua itu membuka beg tangan hitamnya mencari sesuatu. Seketika kemudian, dia menghulurkan sekeping kertas putih yang bergumpal dan diikat dengan getah gelang. Segera lelaki itu menyambut dan membukanya. Sebaik lilitan getah gelang dibuka, kelihatan wang kertas pelbagai nilai dan warna tersusun rapi satu persatu.

'Mak cik, mesin ni tak terima duit seringit dan lima ringgit'. Jelas lelaki itu sambil memandang wajah berkedut wanita tua itu yang seakan kebingungan mendengar penjelasan tersebut.

'Manalah mak cik tau,nak. Duit tu duit mak cik simpan hasil jualan getah buku tanah arwah suami mak cik'. Ujar wanita tua itu tanpa diminta.

‘Tak mengapalah mak cik, saya tukar dengan duit saya aje lah'. Balas lelaki itu sambil mengeluarkan dompetnya dari kocek belakang lalu mengeluarkan beberapa keping wang kertas bernilai RM50 setiap satu setelah usai mengira berapa jumlah wang yang perlu ditukar.

Seketika kemudian lelaki itu pun menekan butang-butang nombor yang tertera pada mesin untuk memasukkan nombor akaun milik wanita yang hanya mermerhati dalam diam. Sebaik selesai memasukkan nombor akaun tersebut tertera di skrin mesin nama seorang lelaki. Lantaran diusik rasa hairan memaksa lelaki itu bertanya 'Mak cik, nombor akaun nie siapa punya?’.

'Anak mak cik yang punya. Dia yang minta mak cik masukkan duit RM500 tu, katanya dia tak cukup duit nak bayar road-tax kereta'. Jelas wanita tua itu tanpa selindung.

Lelaki itu hanya mengangguk perlahan tanda faham dan segera menyelesaikan hajat wanita tua itu. Sebaik usai, wanita tua itu mengucapkan terima kasih dengan perasaan gembira. Mungkin gembira kerana dia dapat memenuhi permintaan anaknya itu. Lelaki itu hanya tersenyum sebagai balasan dan mengiringi langkah wanita itu dengan pandangan yang kosong. Sepanjang pemanduan pulang, kepala lelaki itu sarat dengan seribu satu persoalan yang berasak-asak di fikirannya dan poket yang dipenuhi not RM1, RM5 dan RM10 berjumlah RM300.

p/s : Peristiwa di atas berlaku beberapa bulan yang lepas.

25 November 2009

126 : Seorang Tua Di Kaki Mesin ATM

CATATAN 1:



Kelihatan seorang tua berketurunan Melayu memakai baju kemeja lusuh berpetak besar tercangak-cangak di hadapan sebuah bank di suatu tengahari yang teriknya menyelar kulit. Matanya melilau ke kiri dan kanan sambil mengaru kepalanya yang dipenuhi uban. Di tangannya tergenggam sekeping kad bank bersama sehelai kertas yang kusam. Suasana ketika itu agak sibuk dan hingar-bingar dengan orang ramai bertali arus keluar masuk untuk menyelesaikan urusan masing-masing tanpa menghiraukan kekalutan yang sedang dialami oleh orang tua itu.



5 minit berlalu tanpa ada yang sudi membantu orang tua yang makin kegelisahan. Di raut wajah yang kedut seribu terpapar keinginan untuk bersuara bagi memohon pertolongan namun halkumnya seakan menghalang. Di suatu sudut yang bertentangan dari tempat lelaki tua itu berdiri kelihatan seorang pemuda berseluar jeans berjenama 'Levi's' 501 dan ber'T-shirt' pagoda sedang memerhatikan kelakuan orang tua itu sejak mula. Dengan perlahan, dia bangun dari duduk yang santai di atas simen kaki lima sambil mengibas-ngibas punggungnya membersihkan habuk dan kotoran yang melekat. Dia melangkah melintasi jalan dengan langkah yang terincut-incut menghampiri lelaki tua itu.



"Kenapa pak cik?" sapa pemuda itu. "Pak cik nak keluarkan duit ke?" tanya pemuda itu kembali tanpa menunggu jawapan daripada orang tua yang masih terpingga-pingga dengan teguran pemuda yang secara tiba-tiba mengetuk pendengarannya. "Ya...ya pak cik nak keluarkan duit tapi tak reti." balas orang tua itu tergagap-gagap. "Selalunya anak perempuan pak cik yang tolong keluarkan tapi dia demam, dah 2 hari tak kebah-kebah lagi. Telefon abang dia kat Kuala Lumpur, minta kirimkan wang. Katanya nak masukkan hari nie. Nie yang pak cik nak keluarkan duit, nak bawa adiknya ke hospital." Jelas orang tua itu tanpa diminta. Mungkin merasakan pemuda itu benar-benar jujur dan ikhlas untuk membantunya.



"Kalau macam tue, biar saya tolong. Minta kad dan no pin." tutur pemuda berambut ikal sambil memimpin orang tua itu menghampiri mesin ATM yang terlekat di dinding bercat putih. Setelah seketika berbaris, pemuda itu pun memasukkan kad dan menekan nombor pin seperti yang tertulis di kertas putih bergaris biru yang dikoyakkan dari buku latihan sekolah. Namun seusai menekan jumlah yang diingini oleh orang tua itu, tertera tulisan di skrin mesin menyatakan baki yang diminta tidak mencukupi. Segera pemuda itu menekan butang "Pertanyaan Baki" bagi mendapatkan kepastian. Ternyata jumlah baki yang terdapat dalam akaun itu tidak mencukupi untuk pengeluaran kerana berbaki kurang RM10.00.



Terpancar kekesalan di wajah lelaki tua itu apabila mendapat tahu yang baki tidak mencukupi diikuti keluh-kesah yang panjang dan menghibakan hati yang mendengarnya. Beberapa ketika kemudian, pemuda itu menyeluk saku seluarnya mengeluarkan beberapa keping wang kertas bernilai RM10.00 hasil jualan getah sekerapnya pagi tadi dan menghulurkan kepada orang tua yang hatinya masih digayuti kesedihan serta kekesalan kerana anak lelakinya memungkiri janji. Terkejut dengan tindakan pemuda tersebut, segera ditolaknya dengan baik. Namun pemuda itu tetap berkeras dengan menarik tangan orang tua dan meletakkannya di dalam genggaman bersama kad bank dan kertas putih kusam. Tiba-tiba tubuh pemuda itu didakapnya sambil mengucapkan terima kasih yang teramat sangat. Kejadian itu menarik perhatian beberapa mata hinggakan pemuda itu merasa segan.

p/s: Kejadian di atas dialami sendiri oleh aku kira-kira sekitar tahun 1995 semasa menunggu keputusan SPM diumumkan. Hingga kini tiada perkhabaran berita yang diketahui tentang orang tua itu. Mungkin telah kembali ke Rahmatullah.

24 November 2009

125 : Kalaulah Arwah Wan Aku Masih Hidup II

Versi 2 :
Kalau bergambar memang no 1

Selama 5 hari 4 malam aku berkelana di daerah Jerantut yang terkenal dengan kisah lagenda kepahlawanan Mat Kilau dan juga keindahan serta kehijauan Taman Negara. Berkelana semata-mata mengejar sebiji bola di tengah padang. Tahun 2009 merupakan tahun kedua aku kembali mewakili pasukan bola sepak senior PSKPP Bera setelah berehat panjang dari tahun 2004-2007. Kali ini Jerantut dipilih untuk menjadi tuan rumah. Namun Jerantut bukanlah tuan rumah yang baik kerana gagal menyediakan tempat penginapan yang selesa dan menyediakan pengadil yang berkualiti. Maaf andai cerita ini nanti menguris hati rakan-rakan blogger Jerantut. Kebenaran perlu dinyatakan walau ianya pahit.

Pasukan yang memang terbaik dari ladang

Bermula 12hb Ogos, kami bermusafir di Jerantut. Kami ditempatkan di asrama sebuah sekolah menengah yang padangnya saujana mata memandang. Namun tempat penginapan yang disediakan amatlah mengecewakan. Malah kami merasakan tempat penginapan Bangla pun lebih elok dan selesa. Sebuah bilik seluas bilik darjah disediakan bersama tilam tanpa cadar dan bantal. Apa yang paling menyedih dan memanaskan hati kami ialah bilik yang disediakan tidak mempunyai kipas siling dan bangunan itu merupakan bangunan yang pernah terbakar suatu ketika dulu. Menurut warden yang diamanahkan untuk menyediakan tempat penginapan, itulah yang terbaik yang mampu mereka sediakan. Nak tak nak, terpaksalah kami mengeluarkan duit sendiri untuk menyewa bilik hotel. Setelah puas mencari, akhirnya kami menginap di sebuah hotel yang tiada berbintang atau pun bulan, Hotel Chet Fat yang bersebelahan dengan KFC Jerantut.(orang Jerantut memang gemar makan KFC, aku tengok penuh sokmo).

Acara memanaskan hati...

Pagi khamis 13hb Ogos, kami turun ke padang dengan matlamat untuk menang bertemu Raub. Namun malangnya, pihak penganjur sekali lagi membuka pekung di dada apabila gagal menyediakan walau seorang pengadil pun. Maka kesemua perlawanan pada sebelah pagi ditunda keesokkan harinya. Sebelah petang kami turun menentang Maran dalam hujan yang turun sebaik saja perlawanan dimulakan. Walau ketinggalan 0-1, namun kami berjaya memenangi perlawanan tersebut dengan 2-1. Nasib baik tendangan percuma yang aku lakukan terkena palang gol, kalau tidak Maran kalah 3-1.

Pemain no 13 Bera yang banyak berjalan dari berlari...
Pagi Jumaat 14 Ogos, kami turun menentang Jerantut. Sekali lagi tuan rumah mendedahkan keaiban mereka apabila penjaga garisan 2 yang bertugas merupakan pengadil yang berasal dari daerah Jerantut. Mujurlah pengadil dan penjaga garisan 1 dari daerah Temerloh dan Pekan. Bera mendahului 1-0 namun berjaya disamakan oleh Jerantut hasil gol ehsan penjaga garisan 2 yang tidak mengangkat bendera sebagai isyarat pemain Jerantut berada dalam kedudukan 'off-side'. Kejadian yang serupa berlaku selang beberapa minit telah menyebabkan Bera ketinggalan 1-2. Ternyata tuan rumah menggunakan taktik kotor semata-mata untuk memenangi perlawanan tersebut. Namun di separuh masa kedua, Bera bangkit dengan semangat waja di dada. Kami berjaya menyamakan kedudukan 2-2 hasil jaringan Bentayan. Gol tersebut telah berjaya menyenyapkan mulut-mulut pemain simpanan dan penyokong Jerantut yang sebelum itu lancang mengeluarkan kata-kata kesat. Akhir perlawanan, Bera berjaya meraih satu mata berharga setelah seri 2-2 dengan Jerantut. Keputusan seri itu memaksa Jerantut bermati-matian bermain untuk menang menentang Maran pada sebelah petang sedangkan Bera hanya memerlukan keputusan seri dengan Raub yang telah pun kalah kedua-dua perlawanan sebelumnya untuk menjadi juara kumpulan B.

Besi buruk yang dimenangi tahun lepas
Petang Jumaat 14hb Ogos, Bera turun menentang Raub yang telah pun hilang semangat untuk bermain gara-gara dua kekalahan berturut-turut kepada Jerantut dan Maran. Menentang Raub yang pada mulanya disangkakan mudah telah mengakibatkan Bera ketinggalan 0-1. Namun berkat kesungguhan dan kegigihan serta semangat berpasukan yang utuh Bera berjaya memenangi perlawanan tersebut dan berjaya memasuki pusingan XY selaku juara kumpulan. Pada malamnya undian dilakukan di antara 6 pasukan yang layak iaitu Lipis, Kuantan, Rompin, Pekan, Jerantut dan Bera. Bera diundi dalam kumpualan Y bersama Pekan dan Rompin.


Berat juga besi buruk nie...libas ke kepala, benjol laa
Pagi Sabtu 15hb Ogos, perlawanan pertama kumpulan Y di antara Bera dan Pekan. Pekan turun dengan dendam kesumat yang membuak-buak di dada gara-gara kegagalan mara ke perlawanan akhir dalam kejohanan yang sama tahun lepas. Pekan begitu bersungguh-sungguh untuk mencipta kemenangan sekaligus melunaskan dendam di dada. Lantaran itu mereka bermain secara kasar dan merbahaya hingga mengakibat penjaga gol Bera berdarah di kepala dan penyerang Bera berdarah hidung. Namun taktik Pekan ternyata memakan diri sendiri apabila Bera berjaya mengikat perlawanan dengan keputusan seri 1-1 dan memaksa Pekan bermati-matian apabila menentang Rompin petang nanti sedangkan Bera hanya perlu menunggu keputusan perlawanan tersebut dan menentukan pasukan mana yang layak ke perlawanan akhir. Dan ternyata pada petang itu Pekan seakan hilang punca apabila dibelasah Rompin 1-4.


Besi buruk yang dimenangi tahun nie...

Pagi Ahad 16hb Ogos, Bera bertemu Rompin bagi menentukan pasukan yang layak ke perlawanan akhir. Secara kasar dilihat Rompin memiliki kelebihan namun Bera yang tidak beraksi pada petang sebelumnya turut mempunyai kelebihan. Separuh masa pertama Rompin menyerang habis-habisan dan berjaya mendahului 1-0 sedangkan Bera lebih banyak bertahan dan sekali-sekala melakukan serangan. Hasilnya Bera berjaya menyamakan kedudukan sehingga tamat separuh masa pertama. Memasuki separuh masa kedua, Rompin mula kepenatan. Peluang itu diguna sebaik mungkin oleh Bera dengan melancarkan serangan bertali arus ke pintu gol Rompin. Akhirnya kesilapan penjaga gol Rompin yang telah melakukan kekasaran terhadap aku di dalam kotak penalti memaksa pengadil menghadiahkan sepakan penalti yang tidak disia-siakan oleh Bentayan. Keputusan 2-1 kekal hingga ke wisel penamat dan Bera layak ke perlawanan akhir buat kali kedua berturut-turut.


Dah tua nanti, bolehlah tunjuk ke cucu...itu pun, kalau dan bercucu.

Petang Ahad 16hb Ogos berlangsungnya perlawanan akhir di antara Bera menentang Lipis. Ini merupakan perlawanan akhir kedua menemukan kedua-dua pasukan selepas tahun lepas bera kalah 1-2 di tangan Lipis. Namun situasi kali ini jauh berbeza kerana rata-rata pemain Bera sudah kehilangan semangat lantaran perasaan jemu dan meluat telah merajai diri masing-masing. Ini kerana telah terlalu lama berada di Jerantut dan berjauhan dengan anak dan isteri. Maka pada perlawanan akhir itu semangat juang para pemain Bera langsung tidak kelihatan. Kami lebih banyak bertahan dan sesekali melakukan serangan. Namun Lipis gagal menjaringkan gol hinggalah minit-minit terakhir separuh masa pertama apabila tendangan percubaan ke arah gol oleh pemain Lipis terkena kaki pertahanan Bera dan terbias menerjah jaring gol yang gagal diselamatkan oleh penjaga gol yang termati langkah. Sepanjang separuh masa kedua, perlawanan ternyata berat sebelah apabila Lipis silih berganti melakukan serangan sedangkan Bera lebih banyak bertahan. Dan ternyata pertahanan Bera amat mantap apabila Lipis gagal menambah sebarang gol hingga tamat perlawanan. Akhir perlawanan Bera tewas tipis 0-1 kepada Lipis dan sekadar naib johan 2 tahun berturut-turut.



Secara keseluruhannya dapatlah aku simpulkan bahawa Kejohanan Bola Sepak PSKPP 2009 di Jerantut adalah yang paling teruk pernah aku sertai dari segi pengurusan. Pihak penganjur seolah-olah sekadar melepaskan "kentut di tangga" namun baunya dapat dihidu seisi rumah. Diharapkan selepas ini, mana-mana daerah yang dipertanggungjawabkan untuk menjadi tuan rumah dapat mengambil iktibar dan meningkatkan lagi mutu pengurusan supaya semua pihak merasa berpuas hati.

p/s : tapi aku minat betul pekena 'bahtera karam' kat kedai Abang Din Tom Yam(kalau tak silap aku)...memang best...terangkat!



11 November 2009

124 : Selamat Ulang Tahun Sayang


Maaf sayang,
Tiada hadiah yang dapat ku berikan,
Pada tanggal kau melihat dunia,
Hanya doa yang mampu ku panjatkan,
Moga dirimu berbahagia selalu di sampingku.

Maaf dinda
Tiada lafaz yang terindah,
Yang dapat ku talunkan,
Betapa aku menyayangimu,
Setulus hati tanpa ragu.




Maaf kasih,
Tiada emas yang termahal,
Yang bisa ku kalungkan,
Hanya seutas janji,
Membahagiakanmu sepanjang hidupku.



Maafkan aku,
Andai ulangtahun kali ini,
Penuh cerita duka yang lara,
Yang membelit setiap nafas hidupmu.



Aku sedar selama ini,
Aku gagal membahagiakanmu,
Aku tewas mengasihimu,
Aku lemas menyintaimu
Aku karam menyayangimu



Namun ketahuilah oleh mu,
Di setiap denyut nadiku,
Tersimpan utuh sayang untukmu,
Yang mengalir tanpa jemu,
Yang berumbi walau layu,



Sabarlah sayang,
Menempuh badai gelora bersamaku,
Tabahlah dinda,
Menelan pahitnya hidup di sampingku,
Cekallah kasih,
Mendamba bahagia selamanya.



Terima kasih sayang,
Kerana menyambut salam cintaku,
Pada lewat pertemuan kita bermusim yang lalu,
Terima kasih dinda,
Di atas sayang yang kau curahkan,
Untuk aku merasa manisnya rindu,
Terima kasih…,
Hanya itu yang termampu aku lafazkan,
Di atas segala pengorbanan dan kesetiaan mu.

11.11.2009...hari lahir isteri kesayangan...tapi aku...???
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...