Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

30 August 2009

115 : Merdekakah Kita?

Buat renungan...


Masih aku ingat kata-kata ibu sambil memberi wang dan berpesan "Sayang, pergilah ke kedai Pak Mamat beli sekati gula dan sekati tepung. Kalau tiada pergi ke kedai Maniam. Kalau tiada jua belilah di kedai Ah Chong'. Sambil berlari girang di celah-celah pepohon nyiur yang melambai indah dengan sarang-sarang tempua berhayunan bagaikan buaian, aku membeli gula dan tepung di kedai Pak Mamat. Bertahun-tahun begitu. Sesekali aku ke kedai Maniam dan Ah Chong.


Kata Ibu, 'Beli di kedai Pak Mamat kita dapat berkat. Pak Mamat membayar zakat. Kalau beli di kedai Maniam dan Ah Chong, siapa menanggung dosa kalau mereka jadi kaya raya, wang tadi dibina patung-patung dewa. Kita terheret percuma masuk neraka hanya sedikit yang masuk syurga selainnya masuk neraka kerana subahat membina Muruga dan dewa'.


Kata Ibu, 'Kalau mereka menjadi kaya raya nanti mereka menjadi ceti. Diberi Melayu pinjamnya wang. Habis dilelongnya tanah kerana Melayu tak mampu bayar hutang'. Kata Ibu, 'Kalau mereka kaya raya habis dibelinya tanah dan bendang. Padi naik harga kerana Melayu hanya jadi kuli bukan tuan. Kilang bukan kita punya. Kedai juga bukan kita punya. Tengok tu minum kopi pun kata mereka, sedap di kedai Cina'.


Kata Ibu, 'Kalau mereka kaya raya habis dibelinya pekan dan kampung. Kita nantinya tinggal di pinggir sungai bakau dan berumah di bukit bukau. Tapi kini sungai juga dibeli untuk dijadikan kolam udang. Bukit juga dibeli untuk dibina kondo mewah. Melayu mahu tinggal di mana? Dalam hutan belantara?'.


Kata Ibu, 'Tanamlah kucai kita dapat berkat kerana makan sayur yang tidak subahat. Kucai di kedai Cina disiram najis babi. Kalau kita tanam kucai, kita gemukkan kucai dengan tahi kambing. Kata Ibu, 'Jangan makan tokua kalau tak tahu siapa pembuatnya. Jangan makan mi kalau Ah Chai yang membuatnya. Kalau makan makanan subahat, hati hilang sinarnya kerana memakan makanan subahat. Hati dipenuhi bintik - bintik hitam penuh noda dan dosa . Hati akhirnya mati dan kita nantinya semakin renggang dari kekasih Allah. Kita nantinya menjauhkan diri yang Maha Pencipta. Dosa kita berganda-ganda lalu Allah turunkan bala'


Itulah...bila ibu berkata, rupanya benar belaka. Fikir-fikirkan...


nota kaki dan mulut:


Entri ini tidak berbaur perkauman atau anti 1Malaysia. Ianya sekadar renungan bersama bagi mereka yang masih melayu yang tidak rela terus layu di bumi sendiri.

19 comments:

Anonymous said...

Salam.

Alhamdulillah n syabas pada anak muda yg bersemangat waja dan waris pembela bangsa. Tekadkan, Tanamkan, sebatikan dann kekal semangat ini dan wariskan kpd anak cucu sekalian. Semuga agama, bangsa dan negara akan sentiasa dipelihara oleh pemuda pembela negara..

Salam Kemerdekaan!

Mazru Majid said...

salam kemerdekaan dari krayong..

kite belum merdeka di minda,masih terjajah..
sedangkan org tua dulu-dulu mereka merdeka yg sebenarnye,minda tidak akan terjajah dgn pengaruh dan budaya barat.. pd koi itulah kemerdekaan yg sebenarnye..

relevan said...

Salam merdeka dari kebun..kita semua dah merdeka fadh..tapi penjajah pejajah dan penjaja penjaja terus menjajah kita..gula pun sukar nak dpt skrg ni..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

salam kemerdekaan yg ke 52...

Hashim Zabidi said...

Aku masih disini tetap disitu,
bicara mersik orang melayu
sapa tak baca tak tahu
kata-kata ibu amat syahdu
jangan tak masuk dikalbu
jadikanlah ia satu ilmu.

UNIVERSITI MENGKARAK said...

Salam Ziarah tuan. Selamat menyambut malam lailatul qadar.

IS said...

Salam MERDEKA MERDEKA, Cikgu. Lama aku tak singgah kat sini !!

man_helang said...

betul apa yg mak ko ckp tu bro...betul sesangat...tp kekadang kat kedai melayu tulah rega barang mencekik darah...pelik aku...

dzul said...

koi pn pilih ke kedai muslim dahulu..kalau tak ada sangat barulah ke kedai bukan muslim.
pernah juga kawan cina koi ajak makan di kedai cina tp koi ajak ke kdai muslim..demeh ngikut je

Fadh said...

Anonymous:

merdeka ini perlu dikekal dan diwarisi untuk anak cucu kita nanti.

mazru(9m2mzr):

merdeka bukan sekadar pengucapan di bibir tapi penghayatan jiwa dan minda.

relevan :

merdeka jiwa dan minda lebih utama dari mengibar bendera!

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr:

moga merdeka yang berlandaskan ISLAM.

Hashim Zabidi:

pak hashim orang lama,
banyak pengalaman banyak rasa,
untuk dikongsi anak bangsa,
demi kesejahteraan kita bersama.

UNIVERSITI MENGKARAK:

insyallah, kita akan ketemui dengannya.

IS:

maklumlah sibuk dengan urusan masing-masing apatah lagi di bulan yang mulia ini, banyak perkara yang perlu didahulukan.

man_helang:

ianya sekadar rekaan imaginasi dalam menyedarkan kita.

Dzulkarnain Mohamad:

kita yang kolot dan terlalu beralah dengan bangsa lain sebab itulah kita kian layu.

jedi said...

cite yang menarik dan ada makna yang mendalam..salam semalaysia dan salam ramadhan...

Don Balon said...

Allahuakbar!

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Fadh..
LOL tak berani nak kata apa..

Tapi kata Mama selalunya betul...

bergantung kepada cara penerimaan kita..

jen - jen punye cite said...

huhu..eh,mai la bace bloh jen lak..huhu..ngah bnyak cite neh..

alif-mikail said...

mau duit kaaaaaaaaaaaaaaaa?

al-mankaraqi said...

mujorlar merdeka sesetahun dua ni dalam bulan poser. Takder lar ligat sangat orang berjoget sampai nampok pusat di kerayong.

alhamdulillah.

UNIVERSITI MENGKARAK said...

Salam yatt...

Salam Idil Fitri dan Maaf Zahir Batin drp rodhong sekelurga.

MOga Allah merahmati kita semuanya.

al-mankaraqi said...

Selamat hari raya, maaf zahir batin!

LotsOfLove-Pearls said...

Fadh,
lamanyer cuti blog...

bz amat eh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...