Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

18 March 2009

095 : Ianya Naik Dan Tak Pernah Turun




Ada orang berkata ianya hanyalah sekadar angka atau nombor. Bagi aku pula ianya bukanlah sekadar angka atau nombor tapi merangkumi pelbagai aspek seperti kematangan fikiran, pengalaman yang mendewasakan dan pencapaian dalam hidup. Setiap dari kita pasti pernah melalui dan sekiranya dipanjangkan umur akan mengalaminya saban tahun. Majoriti dari kita merasainya setiap tahun. Tapi ada juga di antara kita yang menempuhnya 4 tahun sekali. Ada di antara kita yang saban tahun meraikan dengan majlis serta jamuan bagi mengingati tarikh melihat dunia. Ada juga yang tidak menyedari akan tibanya tarikh keramat lantaran kesibukan bekerja dan ada juga yang menganggap sama seperti hari-hari biasa.


Hari ini genap umur aku 32 tahun. Bermakna telah 32 tahun aku menumpang di dunia ini. Telah 32 tahun aku menyedut udara dunia. Telah 32 tahun aku menikmati rezeki yang Allah berikan. Telah 32 tahun melakukan dosa dan telah 32 tahun melakukan kebaikan.


Dan pada tarikh genapnya 32 tahun umur aku...aku bermuhasabah diri. Selama 32 tahun hidup...dah berapa banyak duit yang telah aku belanjakan sejak lahir hingga sekarang. Barangkali dah cecah angka juta. Namun yang paling penting bukanlah banyak mana duit atau harta tapi dah banyak mana dosa dan pahala yang aku himpunkan. Kalau boleh ditimbang dalam kiraan matrik, mana yang lebih berat...dosa atau pahala? Kalau pahala lebih berat...alhamdulillah. Dapatlah aku bersenang-lenang dikelilingi bidadari yang ayu jelita di dalam syurga. Andai dosa yang lebih berat maknanya aku kenalah memperbanyakkan amal ibadat aku supaya nanti aku tidak hangus rentung di dalam neraka.
Moga pada usia 32 tahun ini...membawa sebanyak mungkin perubahan dalam hidup aku. Perubahan yang membawa kebaikan bukan hanya untuk diri aku tapi untuk keluarga, Melayu, Islam dan Malaysia...Amin.

12 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

Happy Birthday, Fadh..
wow!! beshnyer dapat kek..

Happy Birthday..

~ cikLisLas ~ said...

nguhaha..happy belated birthday la ye!ade ati nk dikelilingi bidadari ayu jelita la plak...isk2..

RaFFLeSiA MeRaH said...

hepi besday cikgu...waaaahhh, cantik sungguh kek tu, mesti sedap kan?? anak murid awok mesti byk bg hadiah ekkk...untung jadi cikgu ni.....weii, bukan ker awok sebaya ngan koi??

dzul said...

selamat menyambut hari kelahiran..

birthday aku pulak bulan jan yg lepas..

♥ adLya ♥ said...

sedapnye kek... selamat meraikan pertambahan usia..semoga semakin berjaya dalam mencari erti kehidupan yg sebenar...amin...

poyotito's said...

selamat tua beb!

gua doa lu bahagia seumur hidup.

Don Balon said...

aok samer bulan masihi la nampoknye sambut hari tua dgn koi...
kuikui..
bulan Islam koi rabi'ul awal..
aok koi saspek rabi'ul akhir sebab tahun lain..

Fadh said...

LotsOfLove-Pearls:

Thanks a lot...

cikLisLas :

ko jealous ke klau aku dikelilingi bidadari ayu lagi jelita...

RaFFLeSiA MeRaH:

Terima kasih...mana laa byknyer dpt hadiah...ye kot ki ta sebaya he he he

Dzulkarnain Mohamad:

Terima Kasih...ngape tak kabor...xpe...selamat hari tua yang ke ? he he he

adLya :

Terima kasih...moga awak pun makin bertambah rezeki dan moga cepat2 dapat baby.

poyotito's :

Terima kasih...

Don Balon:

koi pun saspek g2 jugek. Terima kasih bebanyok

manje said...

Salam cikgu

Hepi belated besday... moga lebih cemerlang dlm keje dan idop... :)

ima shhs said...

happy belated many returns 2 u !!

Fadh said...

manje;

terima kasih...

ima shhs:

terima kasih bebanyak

LotsOfLove-Pearls said...

hm..
citer baru?
huhu..
msih celebrate bday ker?

aku kepingin jer mkn kek bukak blog Fadh..

huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...