Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

24 January 2009

086 : Kalaulah Arwah Wan Aku Masih Hidup


Girang selepas layak ke perlawanan akhir

Pada 11 – 14 Oktober 2008 lalu aku menyertai pasukan bola sepak PSKPP Bera untuk pertandingan peringkat negeri yang diadakan di Padang MPK, Kuantan. Perlawanan pertama Bera bertemu Lipis pada 11hb jam 8.00 pagi. Tewas 0-2 kerana Bera bermain 10 orang setelah ‘Alex’ dilayangkan 2 kad kuning gara-gara kebuncitan pengadil yang mengadili perlawanan yang gagal berlari bagi memastikan perjalanan permainan adil dan saksama.

Alex 'durjana' tapi berjasa

Pada sebelah petang pula bertemu Jerantut. Kalah bermakna Bera pulang awal. Namun keajaiban berlaku bilamana kemenangan berpihak kepada Bera walau 2x ketinggalan. Aku menjaringkan gol penyamaan 1-1 setelah ketinggalan 0-1 pada separuh masa pertama melalui tendangan lencong sepakan percuma kaki kiri yang mengakibatkan penjaga gol Jerantut kelemasan cuba mengapai bola yang terus menerjah jaring. Separuh masa kedua bermula dengan Jerantut kembali mendahului 2-1 gara-gara kealpaan benteng pertahanan. Namun kedudukan kembali terikat 2-2 apabila sekali lagi penjaga gol Jerantut terkapai-kapai cuba menepis tendangan kaki kanan Bentayan setelah Bera dihadiahkan sepakan percuma betul-betul di luar kotak penalti. Dan kemasukan ‘supersub’ pemain buangan yang dipanggil di saat-saat akhir telah menyelamatkan Bera dari pulang awal apabila berjaya menanduk bola masuk hantaran silang dari sudut kiri sekaligus memberi kemenangan 3-2 ke atas Jerantut.



'Terbuang' tapi berjasa

Pagi Ahad, 12hb menjadi penentu nasib Bera yang mengharapkan Lipis mengalahkan Jerantut. Dan nasib sekali lagi nasib menyebelahi Bera apabila Lipis menang 3-0 sekaligus melayakkan Bera ke pusingan XY selaku naib Juara kumpulan A. Bera diundi di dalam kumpulan Y yang membabitkan Pekan dan Rompin. Manakala Kumpulan X terdiri daripada Kuantan, Lipis Dan Raub. Dan petang Ahad itu perlawanan di antara Pekan dan Rompin berkesudahan Pekan menang tipis 1-0 sekaligus mencerahkan harapan untuk ke perlawanan akhir.

Bentayan(sedang tanggal stoking busuk) menerima habuan RM30 dari GPK Ko-ko SK(LKTP) Triang 3 kerana menjaringkan 'hatrick'



Pagi Isnin 13hb, Bera bertemu Pekan. Walau ketinggalan 0-1 pada separuh masa pertama namun semangat juang pemain Bera begitu membara apabila berjaya mengikat kedudukan 1-1 sehingga akhir perlawanan. Namun keputusan seri 1-1 disambut sorakan gembira pemain Pekan seolah-olah mereka telah berjaya ke perlawanan akhir sedangkan Bera masih mempunyai satu perlawanan dan sekiranya Bera menang besar ke atas Rompin bermakna sorakan girang Pekan merupakan titik penamat perjuangan mereka. Petang 13hb, Bera bertemu Rompin. Kali ini Bera mendahului 1-0. Namun berjaya disamakan oleh Rompin. Kemudian Bera pula ketinggalan 1-2 namun berjaya disamakan. Dan ternyata tuah memihak kepada Bera apabila berjaya memenangi perlawanan itu dengan jaringan 3-2. Ketiga-tiga gol dijaringkan oleh Bentayan yang ternyata cemerlang pada petang itu setelah diberikan suntikan ‘tonik’ oleh Sedi. Kemenangan 3-2 Bera bermakna Pekan menang sorak kampung tergadai angkara perbezaan jaringan gol.

Kapitan Silong merenung masa depan bersama skuad.
Pagi Selasa 14hb, perlawanan akhir sekali lagi menemukan Bera dan Lipis. Ternyata Lipis pasukan yang handal apabila Bera ketinggalan 0-1 pada separuh pertama. Namun ‘Alex’ berjaya menebus kesilapan dibuang padang pada pertemuan pertama apabila berjaya menyamakan kedudukan 1-1. Kedudukan terikat sehingga ke wisel penamat memaksa perlawanan dilanjutkan ke masa tambahan. Dan faktor keletihan dan kejemuan menjadi punca kekalahan 3-1 Bera apabila Lipis berjaya menjaringkan 2 gol di setiap separuh masa perlawanan sekaligus meletakkan Bera selaku naib juara pertandingan.


Mail, jasamu dikenang...

“Menda laa dapat main bolo? Tanya wan kepada aku kira-kira 15 tahun yang lalu ketika melangkahkan kaki di muka pintu. Dengan bangga aku pun menghulurkan pingat kemenangan tempat pertama dalam kejohanan bola sepak MSSD Bera bawah 18 tahun. “Dapat besi buruk nie jek? Ingatkan dapat duit ke? Kala’ setakat menda alah nie tak yoh main laa bolo nie…nyakitkan badan jek…berambat ke hulu ke hilir ngejor bolo sebijik...dah dapat tendang pulok ke orang…pastue kejor lagi…tok ke bodo’ namanye te” bebel wan yang aku balas dengan sengihan. “Orang dapat nombor 1 nie wan…nie emas nie” jelas aku yang mengharapkan pujian. “Kalau betul emas, gie jual…duitnye belikan wan beras” ‘smash’an wan kali ini amat padu dan tajam hinggakan tak mampu aku tangkis.

'Juruletih bidan terjun' kepeningan mengatur strategi permainan sambil mengaru peha.
Kalau dulu kata-kata wan masuk telinga kanan keluar telinga kiri…bagaikan mencurah air di daun keladi…hanya bergenang tapi tak meninggalkan kesan…tapi setelah hampir 6 tahun wan pergi buat selamanya...aku jadi rindu pada setiap tutur kata sindirannya walau pedas tapi penuh makna dan maksud tersirat. Walau tak belajar secara formal dan hanya bersandarkan pengalaman serta pengamatan semata-mata namun setiap apa yang diutarakan oleh wan amat bernas dan logik yang akan menerbitkan keterkesimaan yang mendalam dalam diri individu yang mendengarnya. Dan kini kata-kata arwah wan kembali terngiang-ngiang di telinga apabila aku menatap dan mengenggam pingat kemenangan. Dan hati aku pun berbisik... "main separuh nyawa, siap dengan maki hamun dan carut-marut seolah-olah merebut kerbau sekandang sampaikan ada yang lebam, terseliuh dan terkehel malah ada yang patah semata-mata merebutkan pingat besi yang kalau timbang kilo pun tak de harga. Bodoh ke aku...?


Sedi gah bersama 'besi buruk' yang dimenangi.

19 comments:

BudAk hijAu said...

tak kn kenang jew kot jasa 2...?hehehehehehe...

Fadh said...

budak hijau: abis xkan nak bagi penampor sorang sedas kot... he he he

LotsOfLove-Pearls said...

huyoooo..
pemain bola rupanya..

Fadh said...

lotsoflove-pearls:
alah pemain bola kampungan jer...

IS said...

Hidup Sukan Untuk Negara!!!

Fadh said...

imi @ is @ lynn : yeaa...sukan untuk hidup yang sihat...

mr.Sen$ei said...

wah...aku kalu main bola mesti asik terbayang mcm tgh main untuk LIVERPOOL...hehehe.berangan lebih

RaFFLeSiA MeRaH said...

smgt sungguh team2 bola2 ni yerrrr.....penuh smgt kesukanan gituuu....

Azhar Ahmad said...

Untung cikgu. Arwah wan dapat lihat cikgu main bolo. Saya tak sempat iskh iskh.

manje said...

salam cikgu

tu la, kata2 org dulu byk makna tersirat... ada betul ada yg tak betol... tapi kalo kat sini ramai yg kaya2 sponsor adiah duit ringgit... huhu kan besh

dzul said...

hadeh..betul sgt kata wan aok..berambat kehulu kehilir..dah dpt tendang pulok ke orang..mmg tip top la smashan wan aok..aku keras perut dah gelak..

tere juga bera sampai dpt naib juara..respek..respek..

en_me said...

bestnyerrr menang..

Fadh said...

shahrizan: awak pun peminat liverpool upernyer...sama laa kita.

rafflesia merah: semangat pun tapi badan merana...sana sini sakit.

azhar ahmad: tapi arwah tak pernah hargai baik menang atau kalah...kalau kalah lagi laa sedap dia mengata. tapi saya tau jauh di sudut hati dia...dia bangga sebenarnya.

manje: dulu main untuk suka2 tapi sekarang kaau suruh main mesti tanya berapa ribu hadiahnya.

dzukarnain mohamad: memang pun...sampai sekarang aku terngiang2 lagi. nak main bola pun dah jadi serba saah sekarang nie. tere x tere...abis jer kejohanan terus demam seminggu beru kebah.

en_me: best tue best laa jugak tapi badan merana...

LotsOfLove-Pearls said...

nock, nock..

entry baru masuk..??

Fadh said...

lotsoflove-pearls: nanti laa cbuk sesangat nie...he he he

kasihlatifah78 said...

orang tua2 mmg begitu.. ckp diorg penuh ngan maksud yg tersurat dan tersirat... btul kabo dok oak te.. walaupun tak sekoloh tinggi tapi penuh dgn pengalaman... apapun kata2 oak tu buat ko teringatkan wan koi yg skang tgh sakit...

Fadh said...

kasihlatifah78: mmg tak dapat dinafikan sememangnya org tua dulu banyak pengalamannya...

naha said...

Cikgu ....Yang kapten silong tu bukan Ahmad Izhar Yahya ker?..Main bola lagi..rupanya..ingatkan lepas balik dari Sabah dah stop ..

Fadh said...

naha: ye betul...dia, mana bleh berenti main bola selagi kaki dia tak patah he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...