Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

01 January 2009

081 : Aku Bercakap Seorang Diri

"1 Muharam 1430 disambut pada 29 Disember 2008 dan 1 Januari 2009 disambut pada 4 Muharam 1430".


Bukan gila atau sewel...cuma bermuhasabah diri...Selalunya kita lupa akan Maal Hijrah dan begitu taksub untuk menyambut Tahun Baru. Kenapa dan mengapa? Mungkin minda kita masih dijajah walau penjajah telah lama berambus...


Sambutan Maal Hijrah 1430 yang hampir serentak dengan sambutan Tahun Baru 2009 mendedahkan kealpaan kita selama ini...manakan tidak sewaktu doa akhir tahun 1429 dan doa awal tahun 1430 dibaca...di mana kita pada waktu itu...adakah kita sama-sama menadah tangan memanjatkan doa atau kita leka bersembang di kedai-kedai kopi. Aku bersyukur kerana Allah telah membuka pintu hati aku yang selama ini tidak pernah terbuka untuk membaca doa akhir dan awal tahun...selama ini aku leka di padang bola atau di depan kaca tv...Alhamdulillah tahun 1430 hijrah ini...Allah beri kesedaran dan kesempatan pada aku untuk bersama jemaah yang lain untuk beribadat kepada-Nya pada petang hari terakhir 1429 H dan pada awal 1430 H. Dan di saat majoriti daripada kita bergembira menyambut ketibaan 01.01.2009...aku sekeluarga menyambutnya dengan dengkuran dan lelehan air liur basi.

4 comments:

Azhar Ahmad said...

Salam cikgu...

Saya baca doa buka dengan tutup dengan student. Ada kelas waktu tu... Uhuhuhu....

RaFFLeSiA MeRaH said...

waa...lame x update blog cikgu, sibuk dgn baby kecik tu yerr....

BudAk hijAu said...

29dec...befday aku tau...ngeeee...

Fadh said...

Azhar Ahmad:

Salam kembali...tak kisah laa asalkan kita ingat kepada-Nya sentiasa.

Rafflesia Merah: ha ha ha tau xpe...memang cbuk pun...dengan baby denga arean yang masuk pra tahun nie dengan arekeem yang cemburu dengan adiknya dengan buka sekolahnyer dengan mengajarnye...entri ada dlam 3-4 yang belum publish...tapi yang dah backdated dah...sempat tuis tapi tak sempat nak publish...insyallah akan kembali mengupdate blog.

budak hijau: Tahniah sambut besday serentak dengan maa hijrah...moga terus-terusan mendapat rahmat dari Allah SWT.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...