Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

30 November 2008

078 : Baru Seminggu Tapi Aku Dah Lupa Kalendar

“Ngape awok tok gosok baju kemeja abang? Soal aku pagi Isnin itu setelah selesai solat subuh. “Abang nie mimpi apa nak suruh saya gosok baju kemeja, kan ke sekolah dah cuti” balas isteri aku yang membuatkan aku terkesima seketika. “Laa…cuti dah ke? Soal aku kembali inginkan kepastian. “Iye…dah seminggu dah cuti…nie masuk minggu kedua dah”jelas isteri aku yang masih kehairanan dengan sikap aku pagi itu.

Nak kata aku nie nyanyuk…muda lagi. Nak kata aku nie guru yang berkaliber…tak pun. Kalau berkaki lebar tue, ye betul. Nak kata aku nie guru yang berdedikasi…tak juga. Kalau Daddy kasi, mungkin juga. Tapi kenapa pagi Isnin baru nie aku boleh terlupa yang sekolah dah cuti. Selalunya kalau kena pergi sekolah, aku minta sangat yang tiba-tiba jer cuti. Atau pagi tue bertukar menjadi pagi Sabtu atau Ahad. Dan sekarang bila sekolah bercuti tiba-tiba aku jadi rajin nak ke sekolah.

Aku membayangkan keadaan aku 25 tahun yang akan datang. Pada tarikh 19hb Mac 2033. Ketika itu usia aku 56 tahun dan aku dah pun bersara. Tentu hari pertama bergelar pesara nanti aku akan jadi tak tentu arah. Mesti tak tahu nak buat apa. Bangun pagi lepas solat Subuh mesti nak berpakaian kemas dan nak ke sekolah padahal aku dah pun pencen. Mahu demam sebulan aku untuk membiasakan diri yang aku nie bukan seorang guru lagi tapi bekas guru.

Aku tengok ramai guru-guru yang bila dah pencen jadi macam orang sasau. Buat itu tak kena buat ini tak betul. Segala apa yang dilakukan serba tak kena dan tak menjadi. Ada bekas cikgu aku masa sekolah rendah dulu, seminggu dia dah pencen asyik ke sekolah terakhir dia berkhidmat. Lepak-lepak kat kantin, borak-borak dengan cikgu-cikgu dan dalam pukul 9-10 pagi balik rumah. Perkara yang dah jadi rutin selama berbelas tahun dan ada yang berpuluh tahun memang sukar nak dihakis dalam diri. Bila dah pencen rasa jadi macam orang lain. Rasa baru terlepas dari satu bebanan tanggungjawab yang maha berat yang dipikul selama bergelar guru.

Aku fikir ada baiknya kerajaan rangka satu pelan tindakan bagi membantu para guru yang bakal bersara untuk menyesuaikan diri selepas tamat berkhidmat dengan kerajaan seperti tentera yang diberi kursus khas selama setahun sebelum tamat tempoh perkhidmatan. Kasihan para guru yang telah pencen terpaksa berhadapan dengan satu situasi konflik dalam diri sendirian tanpa sebarang bantuan atau nasihat. Dan KGSK (Kumpulan Guru Simpanan Kerajaan) merupakan satu tindakan wajar yang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi membantu guru-guru pencen menyesuaikan diri dengan suasana baru selain mengatasi masalah kekurangan guru terlatih.

Bagi aku pula yang masih ada 25 tahun lagi tempoh perkhidmatan merasakan ianya satu tempoh yang amat panjang. Macam-macam perkara yang boleh berlaku. Entah-entah tak dan ke pencen dah meninggal. Apa pun aku berazam melakukan yang terbaik untuk mendidik anak bangsa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...