Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

30 October 2008

071 : Kisah Aku Di Malam Itu

Sejak dua minggu yang lalu…guru-guru pelatih di Maktab Perguruan Kota Bharu semester 2 1997 berkelakuan ganjil…ada yang bercakap seorang diri…ada yang mulut terkumat-kamit seolah-olah membaca jampi serapah…ada yang tiba-tiba ketawa bagaikan orang sasau…ada yang hentak-hentak meja dan tak kurang juga yang hanya tersengih bak kerang busuk…

Fenomena ini berlaku angkara ‘Drama Fest’ yang dianjurkan oleh English Language Society dengan kerjasama Unit Bahasa Inggeris…sebagai salah satu aktiviti persatuan dan juga sebagai persediaan untuk Kerja Kursus Berfortfolio…semua kelas semester 2 diwajibkan menyertai…tiada yang terkecuali waima kelas Pengajian Agama/Kajian Tempatan(PA/KT)…

Hari yang dinantikan telah pun tiba…memandangkan bilangan kelas yang banyak…undian terpaksa dilakukan bagi membentuk 2 kumpulan…kumpulan pertama akan mempersembahkan drama mereka di Dewan Wawasan manakala kumpulan kedua akan mempersembahkan drama mereka di Dewan Bakti…setiap kumpulan terdiri daripada 6 kelas dan pertandingan dijalankan serentak bagi menjimatkan masa…

Maka bertempurlah mereka di atas pentas mempersembahkan lakonan pincang dalam menyebut perkataan Inggeris yang amat payah untuk mereka tuturkan dan amat perit telingga mendengarnya…dalam 12 drama yang dipersembahkan…aku tertarik pada persembahan lakonan oleh guru-guru pelatih kelas Matematik/Kajian Tempatan(MT/KT)… mereka mempersembahkan satu lakonan ritual masyarakat Melayu Pantai Timur dalam menyembuhkan penyakit sampukan…

Apa yang menariknya…lakonan yang dipersembahkan seolah-olah ‘hidup’…dari jalan cerita, watak dan ‘prop’ yang digunakan semuanya melambangkan keunikan tradisi yang diwarisi sejak zaman berzaman…penceritaan yang diatur susun serapi mungkin dalam menghayati semangat ulik mayang atau main puteri menghidupkan kembali tradisi yang semakin luput membuatkan aku terpegun…aksi pelakon yang melakonkan watak tok dukun yang sedang merawat pesakit meremangkan bulu roma, membeliakkan mata dan melopongkan mulut aku yang sejak dilahirkan tidak pernah menyaksikan upacara ritual seperti ini…dan aksi pelakon yang menjayakan watak pesakit yang seakan benar-benar dirasuk menjadikan aku terpingga dan tertanya-tanya… “macam betul-betul kena rasuk jer??”…

Peringkat saringan awal telah berakhir…6 kelas terpilih untuk ke peringkat akhir yang akan diadakan selang 2 hari lagi…kesemua kelas yang terpilih ke peringkat akhir mempergiatkan latihan bagi memantapkan lagi lakonan masing-masing…di antara 6 kelas yang layak ke akhir…kelas MT/KT turut layak dengan mendapatkan markah tertinggi menjadikan mereka calon terbaik untuk menduduki tahta teratas apabila keputusan diumumkan nanti…atas inisiatif sendiri…mereka telah memperhaluskan lagi setiap gerak lakon dengan diindahkan lagi dengan penggunaan ‘prop’ yang sebenarnya…



Pada malam sebelum hari pertandingan akhir…kelas MT/KT telah mengadakan latihan terakhir mereka di Dewan Wawasan di saat-saat kesibukan kami pihak urusetia melakukan kerja-kerja akhir sebelum pertandingan…sempat aku menonton sambil memasang tirai dan menyemat perhiasan berkelip-kelip sebagai latar pentas…suasana pada peringkat awal latihan mereka agak tenang dan lancar…sesekali pecah gelak di kalangan para pelakon apabila babak yang dilakonkan tidak menjadi dan mencuit hati mereka…

Namun apabila memasuki babak upacara merawat pesakit atau main puteri…kemenyan di atas tempat pembakaran pun dibakar…semerbak bau menusuk ke rongga hidung…suasana bertukar suram dan muram…iringan muzik ulik mayang dari radio memecah keheningan…Tok Dukun memulakan aksi…semua mata yang hadir tertancap pada gerak tubuh yang berliang-liuk sambil mulut terkumat-kamit membaca sesuatu di hadapan sekujur tubuh yang terbaring di atas tikar mengkuang…asap dari pendupaan kemenyan mulai berpual-pual memenuhi ruang pentas…kini giliran pesakit pula beraksi…tubuh digerak-gerakkan ke kiri dan kanan…tangan diacung ke atas sambil melambai-lambai…lalu bangkit duduk berlunjur…sambil mata dibeliakkan ke kiri ke kanan… ke atas ke bawah…mulut seperti menyebut sesuatu tapi tidak berulas butir…dan terus menerkam Tok Dukun sehingga jatuh terlentang ke belakang…entah mengapa pesakit yang tadinya garang tiba-tiba jatuh terperenyak lalu pengsan…

Masing-masing yang hadir menjadi panik apabila aksi yang dilakonkan tidak tercatat di dalam skrip…aksi yang pada mulanya sekadar lakonan menjadi sesuatu yang benar-benar terjadi…keadaan bertambah kelam kelibut apabila lampu dewan tiba-tiba terpadam…aku yang ketika itu berada di belakang dewan teraba-raba di dalam gelap…jerit pekik laungan guru pelatih perempuan kedengaran membingitkan lagi suasana…dalam teraba-raba mencari pintu keluar…sekonyong-konyong aku terlihat api menyambar lampu kalimantan..amat jelas di mata aku melihat api yang mulanya kecil terus marak melingkari mentol dan sejurus kemudian aku membuka langkah seribu meninggalkan belakang pentas menuju ke arah pondok jaga yang terletak lebih kurang 50 meter dari Dewan Wawasan…

Keesokkan paginya Pengetua mengumumkan pertandingan itu dibatalkan…semuanya angkara babak ulik mayang atau main puteri yang tiba-tiba menjadi kenyataan…apa yang menghairankan aku sehingga kini ialah api yang aku lihat menyambar lampu pada malam itu langsung tidak meninggalkan sebarang kesan…tiada langsung kesan terbakar pada mentol itu malah ianya berfungsi dengan baik selepas kejadian yang mengemparkan itu…pada Zohor tengahari itu diadakan bacaan Yassin dan doa selamat yang dikepalai oleh Ustaz Ghazali atau lebih dikenali dengan panggilan Ustaz Janggut Merah gara-gara kegemaraan beliau menginaikan janggutnya…dan menurut seorang bomoh muda yang juga merupakan sahabat sekampung salah seorang guru pelatih…kejadian berlaku akibat main puteri yang disertai dengan bauan kemenyan yang kononnya telah menarik perhatian makhlus halus yang sememangnya telah wujud bertapak sejak zaman penaklukan Jepun kerana tapak Maktab Perguruan Kota Bharu yang kini dikenali Institut Perguruan Kota Bharu dahulunya merupakan sebuah hospital Tentera British…

Hingga kini aku masih tertanya-tanya apakah benar semua kejadiaan yang berlaku…bukannya aku tidak mempercayainya cuma merasa sangsi kerana bomoh muda yang mengubat guru pelatih yang kerasukkan itu kelihatan seperti seorang penghidu gam tegar kerana hidungnya yang sentiasa berair dan hanya memakai seluar pendek paras lutut semasa merawat dan menawan ‘7 puteri’ yang dimasukkan ke dalam 7 botol yang berasingan dan dibuang ke dalam 7 perigi buta yang berlainan…dan salah seorang guru pelatih perempuan sekelas dengan aku yang turut menjadi mangsa histeria pada malam kejadian itu…setelah di ‘rawat’ dan ber ‘pantang’ memakai pakaian warna hitam…entah kenapa dan bagaimana…telah menjadi isteri kedua seorang pensyarah yang amat terkenal dengan kehebatannya mencipta lirik lagu yang puitis termasuklah lagu yang menjadi tema blog ini yang didendangkan oleh sebuah kumpulan rock terkenal…yang tak pernah menyertai ekspedisi berakit di Sungai Pahang dan bekas pemain dramnya kini membuka sebuah restoran ‘Happy’ di tempat aku…


p/s: Kejadiaan ini benar2 berlaku dan sehingga kini menjadi tanda tanya dalam diri...

10 comments:

man_helang said...

seram tu bro...kalau aku maunya kau pengsan...ha ha ha

RaFFLeSiA MeRaH said...

hiksss....x sanggup lak nak baca abih, huhuhu....mcm mistik ajerrr....

Fadh said...

man_helang: masa nampak api kat mentol lampu tue memang seram...tue yang aku lari lintang pukang...tapi lepas kejadiaan tue bila aku gie balik belakang pentas ngan member dan tengok lampu tue ok jer...aku rasa aku hanya berilusi...

rafflesia merah: memang mistik tapi aku sendiri sangsi akan kemistikannya...entah laa aku pun tak tahu...

dzul said...

seram siut..tak patut gak ko lari tu sebab dah ko konpius antu ke tak..
patut ko pegi tengok..lagi elok bior ko pulak kena rasuk sampai bebuih mulut..kahkahkah

Darab Dua said...

peh! angker benar crita lu. klu gua yg nmpk. mau gigil kt situ saja

Fadh said...

dzulkarnain: a'ah yer laa nak suruh aku tercongok kat situ pastue aku plak yang kena sampuk...tak hingin aku...

darabdua: masa nampak tue terasa panas seluruh muka...darah dah mengelegak tahap maksima...klau tunggu lagi...main terkencing terberak aku kat situ gak...

Don Balon said...

Lah,..aok rupenyer yanc jadi Fadh tu..
molek jugek..panjanc amat koi nok menaip akumasih hehe

Aok boleh JV dengan Dzul buat antologi cerita seram ni.. :)

Fadh said...

don balon: ye aku laa tue...kan aku nak buat perubahan sikit...lagipun buat apa nak sorok nama sebenar...dah elok mak ayah bagi tetiba nak guna nama lain pulak dlm blog...nanti koi bincang ngan dzul ha ha ha

Nick Gates said...

Assalam ingat lg ke ...saya kakwani pikt...

Fadh said...

Waalaikumsalam, sy ingat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...