Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

25 October 2008

070 : Aku vs 'Zorro'

“Takiem, awok tak nok ‘servis’ ke motor…cuti semester lagi 2-3 hari jek lagi” tanya aku pada Mustakiem yang tengah asyik melayan perasaan sambil mendengar lagu nyanyian Siti Nurhaliza dan 2by2… “Koi dah servis semalam…ngape?” balas Mustakiem sambil menghembuskan asap rokok Dunhill yang tinggal separuh… “Ngape tak ngajok koi…koi tak ‘servis’ lagi nie…spoket pun dah haus tak berganti lagi…moh temankan koi gie ‘servis’ motor jap” pinta aku yang sememangnya malas nak keluar seorang diri… “Malas laa koi…koi ada study group kat Medan PGP pukul 5 kang” jawab Mustakiem yang tiba-tiba jadi rajin belajar…Maka petang itu…aku keluar ke Kota Bharu seorang diri untuk men ‘servis’ motor sebab cuti semester dah nak bermula…seperti biasa motor merupakan pengangkutan utama aku untuk balik kampung sekiranya cuti semester yang panjang…

“Abe, tolong tukar minyak hitam, cuci ‘karberator’ dan tukar ‘spoket’… ” pinta aku pada abang pomen yang tengah sibuk mengorek ‘block’ motor RX-Z… “Demo tunggu menta deh…pomen sore lagi gie beli air…tok kelik2 lagi” jawab abang pomen sambil meneruskan korekannya…Aku pun duduk di atas bangku bulat sambil merenung ke arah jalanraya yang sibuk dengan kenderaan yang bertali arus menuju ke destinasi masing-masing…

Tiba-tiba pandangan aku terpaku pada sebatang tubuh yang berpakaian serba hitam sedang berjalan di tengah-tengah pembahagi jalan… “Aik, Zorro mana pulak yang terlepas nie” bisik aku di dalam hati apabila ternampak gelagat seorang lelaki dalam lingkungan 40-an yang berpakaian ala Zorro…dari topi, baju, seluar, penutup mata dan kain mantel yang diikat di leher…sebijik macam Zorro…siap dengan pedang yang tersisip rapi di pinggang… “Ada gak orang yang sanggup pakai macam nie…mana kudanye…ntah2 kuda dia abis ‘angin’ kot…” bisik aku dalam hati sambil tersengih seorang diri memerhatikan gelagat ‘Zorro’ yang semakin menghampiri bengkel motor tempat aku berdiri…

“Hoi…gapo’ kelih2…mu tok penoh kelih ore’ ko!” jerkah ‘Zorro’ tiba-tiba sekaligus mematikan sengihan aku… “Mu mari sini…kalu mu tok mari…aku gie lek nu…aku te’ mu…” sambung ‘Zorro’ lagi sambil cekak pinggang… “Alamak…apa aku nak buat nie?” aku berbisik di dalam hati sambil jantung berdegup kencang…masa tue kalau ditoreh muka aku…memang tak keluar darah…pucat sungguh…

“Abe, mu mari kat ambo…jange caro ke dio…tok betul tue” tiba-tiba abang pomen bersuara menyelamatkan aku yang tengah ‘gabra’ sehabisnya…sepantas kilat aku meluru ke arah abang pomen yang masih lagi mengorek… “mu dok di’e…jange kelih…jange kecek gapo” arah abang pomen…aku pun akur dan hanya tunduk membisu sambil memerhatikan abang pomen mengorek…

“Nate nie…aku kecek nge mu nie…mu nok mapuih ko? herdik ‘Zorro’ yang dah terpacak kat depan aku…aku hanya diam membisu… “Ko mu nie tuli? tanya ‘Zorro’ lagi sambil menunjal kepala aku dengan tangan… “Aik…nie dah lebih nie…” getus aku dalam hati… Aku jeling abang pomen…mengharap simpati dan bantuan namun dia asyik dengan kerja dia seolah-olah tiada apa yang berlaku… “Ah sudah…keluar pedang pulok…mati aku ari nie” aku berbisik setelah melihat ‘Zorro’ mengeluarkan pedang dari sarung… “Ya Allah…Kau selamatkanlah hamba Mu ini…” doa aku di dalam hati sambil mata terpejam rapat menanti kepala tergolek ke lantai…

Tiba-tiba aku terasa sesuatu menyentuh leher…aku pun mengucap…ntah berapa kali aku mengucap…aku pun tak tahu…apa yang terlintas di otak aku ketika itu hanya mati…lama juga ‘Zorro’ meletakkan pedang di leher aku tanpa berbuat apa-apa…aku buka mata dan jeling pedang yang terhunus di leher… “Aik apasal pedang nie warna merah” bisik aku dalam hati kehairanan…“Kah kah kah…takut mati demo nie ruponyo” pecah gelak ‘Zorro’ sambil mengetuk ‘pedang’nya beberapa kali ke kepala aku dan berlalu dari situ…Aku terpingga-pingga memerhatikan ‘Zorro’ beredar bersama dekahan ketawanya…

“Nasib baik demo dok die’…kalu demo lawe’ dio tadi…teruk demo keno te’…dio tue gilo…bini dio lari ikut jate’ lain…tue hok’ jadi gilo tue…doh rama’ doh hok keno maroh denge’ dio…pede’ tue pede’ plastik…buke’ pede’ betu’…kalu pede’ betu’..doh lamo keno igat ngan polis…” jelas abang pomen yang tiba-tiba bersuara meredakan sedikit kegugupan aku setelah dimarahi ‘Zorro’…aku rasakan semangat aku sedikit demi sedikit kembali setelah menyorok meninggalkan jasad aku apabila leher aku hampir-hampir terputus…

Kejadian ini berlaku semasa aku ingin men ‘servis’ enjin motor sebagai persiapan untuk balik kampung sempena cuti semester 1998…sampai sekarang kalau ternampak orang gila…cepat-cepat aku pandang ke arah lain…aku jadi risau dan bimbang kalau-kalau orang gila tue tiba-tiba menyerang dan memarahi aku…aku tak ingin kejadiaan lama berulang kembali…serik dah aku…

p/s: selepas entri nie...aku nak buat sedikit perubahan kat blog nie...nak tahu?...kena laa tunggu...he he he

9 comments:

manje said...

salam

huhu entri ni penuh debar lak plak... kite pon dpt rasa mcmane rasa bile pedang tu diletakkan kat leher... seram sjuk haha

nasib baik tak jadi pape... kot tak payah jugak nak lepas kan diri... selalunya org tak bpe betul tenaga dia luar biasa... parah nati

Fadh said...

manja : memang takut tahap dewa masa tue...tak terkata rasa takutnya...sampai sekarang jadi igauan...

Darab Dua said...

hoh! ngeri benar story lu kali nih.
kalau gua mahu basah dah seluar itu jam. kt kg gua ada jugak zoro sorg. tp dh arwah dah.

Don Balon said...

hahaha..koi gelak... hihihi

Don Balon said...

Di Jerantut zaman 80-an dulu pun ada.. baik Dzul la cerita..dia lebih banyok experience dari koi.. :)

dzul said...

huh..seram siut..
kalau aku pn gerun gak..dah la brader pomen tu tak beritau awal2 yg pedang tu pedang plastik..kalau tak takde la kau nak seram sangat,,

tp mmg kelakor la..haha

Fadh said...

darabdua: sape kata suar koi tak basah...basah beb tapi koi tak citer laa...malu laa koi kalau citer...ha ha ha

don balon: memang kelakar laa pas tue...bler koi citer kat rodong2...semua pakat gelok ke koi...tak pe laa tak kena ke diorang

dzulkarnain mohamad: brader pomen tue cakap kalau makin dilayan makin menjadi sbb tue dia buat tak tahu jer...mulanye koi panas hati gak tapi bler dia bagitau yang sebenornye tak jadi koi nak marah...

Bulan Penuh 2012 said...

salam ziarah,

kunjungan merelaxkan otak dari kesibukan berpolitik.

Baru2 ini kami berdiskusi tentang POLONG!

Anak Bulan
Bulan Penuh 2012

Fadh said...

anak bulan: bagi koi politik nie menjemukan, memuakkan, mencemuhkan, membosankan dan sebagainya...bukan kerana politik itu sendiri tapi orang2 yang berpolitik itu yang memporak-perandakan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...