Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

15 October 2008

068 : Antara Aku, Mat dan Awek Pesta Buku

Episod 3

“Hello, Assalammualaikum…boleh cakap dengan Norzie?” aku bersuara selepas kedengaran suara halus manja menjawab panggilan telefon… “Menta deh…” pinta suara halus itu sejurus kemudian kedengaran suara laungan memanggil “Mek Nor…gewe mu nok kecek nie”… “ulks..baru kenal dah jadi gewe…nie sudah bagus…” bisik aku dalam hati…

“Hello…sapo nie? Kedengaran suara gemersik bertanya di hujung talian… “Orang laa takkan patung boleh bercakap…” Jawab aku mengusik… “Yo laa tapi sapo kecek nie? Nada suara itu mula meninggi… “Beke’ nyo dio…ramai sunggoh kali gewe dio?” aku membalas dalam loghat Kelantan yang kedengaran seperti orang Siam… “Jange laa maie-maie…kito tok ser laa kecek lagu nie…”suara itu kedengaran semakin meradang… “Ok…ok…saya laa…kan kita jumpa semalam kat Gelanggang Seni…tak ingat ke?”…balas aku mengingatkan… “Ooo cikgu ke…maaf laa tak perasan tadi” jawab suara itu dalam nada agak terkejut dan tiba-tiba hilang loghat Kelantannya… “Maaf laa kalau menganggu…Norzie buat apa tadi? Tanya aku pula… “Tak buat apa pun saje tengok tv…”jawab Norzie dan kemudiannya bertanya… “Cikgu dah makan?... “Iskk…jangan laa panggil cikgu…panggil laa abang ke…sayang ke…”balas aku dengan nada mengatal… “Belum makan lagi” jawab aku setelah tiada respond dari Norzie… “Laa kenapa tak makan lagi…tak lapar ke? Norzie bersuara bimbang… “Saya tunggu Norzie…” aku menjawab tapi tergantung… “Kenapa tunggu Norzie pula?" tanya Norzie kehairanan… “Tunggu Norzie suapkan laa”balas aku yang makin mengatal… “Aloh abe nie…ngado sungguh…” jawab Norzie yang diikuti ketawa kecil…

“Norzie…”panggil aku memecah kesunyian selepas lidah masing-masing menjadi kelu… “Esok Norzie kerja ke?" tanya aku… “Kerja…”balas Norzie pendek… “Norzie rehat pukul berapa?" tanya aku lagi yang inginkan kepastian… “Norzie rehat pukul 12.30…kenapa abe tanyo?”…Norzie pula bertanya inginkan jawaban… “Kalau kita jumpa besok, boleh?pinta aku bersama harapan setinggi gunung… “Nok jumpo?...buat ngapo jumpo?tanya Norzie yang kejap bercakap dalam loghat biasa…kejap loghat Kelantan… “Saya nok belanje Norzie...” jawab aku pula dalam loghat Pahang… “Tak nyoh susoh-susoh laa abe belanjo Norzie…simpan pitih tue dalam bank…”Norzie bersuara seolah-olah tidak berminat… “Alaa boleh laa kita jumpa esok… pujuk aku penuh pengharapan… “Simpan duit dalam bank pun nak buat apa…”aku berkata setelah Norzie diam membisu… “Simpan banyok-banyok pitih tue…pastue abe mari pinang Norzie…” agak serius suara Norzie…

“aaaaa…” aku menjadi gagap setelah mendengar penjelasan Norzie… “he hi he…”tiba-tiba kedengaran bunyi ketawa yang ditahan-tahan… “Norzie gurau jer laa tapi kalau betul-betul pun tak pe…lagi bagus…” jelas Norzie yang tersirat maksud tersembunyi… “Orang cakap betul-betul…dia main-main plak…” aku bersuara dalam nada seakan merajuk… “Ok laa esok kito jumpo tapi abe tok ngaja’ ko? Akhirnya Norzie bersetuju… “Tak…saya MC esok…” jelas aku yang diikuti soalan dari Norzie “MC??...abe deme’ ko?”… “Tak demam pun”jawab aku pula… “Abis tue sakit ngapo?” tanya Norzie kebingunggan… “Sakit jatuh” balas aku ringkas… “Jatuh dari gapo’…motor ko?tanya Norzie agak cemas… “Tak lah…” jawab aku berbohong… “Abis jatuh dari gapo’…”Norzie bertambah hairan… “MC sebab sakit jatuh cinta…”jelas aku sambil ketawa… “Tengok tue kito sungguh-sungguh dio maie-maie pulok…”Norzie bersuara seolah merajuk… “Maaflah…takkan gurau pun nak merajuk…”aku cuba memujuk… “Esok kita jumpa yer…Norzie tunggu kat depan pintu pagar pukul 12.30 tau…nanti saya datang…” jelas aku penuh kegembiraan… “Ok Norzie tunggu…kalau abe tok mari…tok se’ kecek nge’ abe doh…” balas Norzie mengugut… “Insyallah saya datang punye…ok laa esok kita jumpa…bye” aku mengakhiri perbualan telefon yang hampir setengah jam lamanya…

Bersambung laa pulak… he he he

15 comments:

pakpainan ... said...

peh ... sambung lagi. bilo nyo nak tamak deh.

Don Balon said...

baler..bapok jiwancnyer..
tapi ayat biasa tapi kesannya memanc superb.. adakah kerana aku pernah mengalaminya?

"Doh..ni blog koi, aok jangan nok buat muke sememeh kat sini.." getus Akumasihdisini sambil melempor jaring di Tasik Bera..

poyotito's said...

peh...!
jiwang ngat aok ni.
sambung..sambung!

Fadh said...

denanz: tinggal 1 episod jer lagi...baru 4 episod dah bising2...datuk yang buat cerita polis tue dah beratus episod...mak dan ayah aku tetap setia menontonnya...

don balon: ha ha ha semua orang pernah melaluinya...aku rasa laa kan...tak yah gie tasik bera...belakang umah aku pun boleh menjala...semalam banjir kilat yang sekilat-kilatnya...tinggal sekaki jer lagi air nak masuk dalam umah...gara2 pembinaan kuarters IPD Bera yang teah menyekat laluan air longkang utama...

poyotito's: bagi aku semua orang ada perasaan jiwang...cuma bila dah beristeri nie...kurang dah nak berjiwang...walau dengan isteri sendiri...pelik pelik...

♥ adLya ♥ said...

wahh..cinta susah berputik ya... sonok gak baca cter cinta org..hehehe..

kasihlatifah78 said...

hiks.. tak sabor pulok kome nak bace sambungan nyer... agak2 nyer saper ler awek pesta buku nih...

Fadh said...

adlya: kisah cinta zaman maktab dulu...sajer jer nak kongsi denga semua kisah nie...

kasihlatifah: dah nak masuk episod terakhir dah nie...klau nak tau kena baca episod terakhir...

Bulan Penuh 2012 said...

salam ziarah,

Anak Bulan.

Bulan Penuh 2012

Fadh said...

anak bulan: salam ziarah kembali...teruskan perjuagan...

man_helang said...

jiwang karat beb...begegor aku baca entri ko nih...teruja sgt dah aku...kah kah kah

Fadh said...

man_helang: biase jer...masa te baru belajo nok bercinte(pada hel awek dah menteretet)

~ cikLisLas ~ said...

aku kenal sangat....klau bab mengorat bagi la kat ko kan??????layan.....dis!!!!dis!!!!

Fadh said...

ciklislas: mana ada...tue dulu laa sekarang nie aku dah jadi suami mithali...

dzul said...

betul la kau ckp..semua org pernah lalui cuma keadaan yg berbeza..

Fadh said...

dzulkarnain mohamad: kan akhirnye aok akui jugak cakap koi nie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...