Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

11 September 2008

060 : Dajalnya Aku...

Malam tue malam sabtu...suasana di asrama agak sunyi tanpa jerit pekik lolongan guru pelatih yang kebanyakkannya balik kampung...maka tinggallah kami yang merantau di negeri orang...

Kebosanan melanda diri...sejak balik dari Terawikh di masjid aku hanya terperap dalam bilik...melayan jiwa kacau sambil kedua tangan menyilang di atas dahi...mengelamun jauh ke langit ketujuh..."ahh bosannya malam ini"...hati kecil berbisik dan akal ligat berputar...jam ayam jantan kat atas meja study tepat pukul 11.30 malam...entah syaitan mana terlepas...tiba2 membisik menghasut aku...rancangan jahat terbayang di kotak fikiran...

"Mat, jom ikut aku jap..." pelawa aku tanpa beri salam mahupun ketuk pintu..."mana?" jawab Mat acuh tak acuh yang sedang khusyuk sangat menelaah komik 'Alam Perwira' yang dibeli siang tadi...mungkin dia tengah mendalami hikmat Si 'Ji Fat'..."ikut jer laa, baiknye projek nie"...dengan gaya kura-kura dia pun bangun dari 'peta dunia' yang dia lukis setiap malam...

"Kita berdua jer ke?...tanya Mat..."dah takkan nak ajak satu asrama nie"...jawab aku yang tengah turun tangga..."Ajok laa Jusni sekali"...saran Mat..."ikut awok laa"...Mat pun segera menuju ke bilik Jusni...tak lama kemudian mereka berdua pun sampai...

"Apa citer?"...tanya Jusni..."Ah awok nie, tak nyabor langsung"...jawab aku yang tengah mencangkung kat tepi longkang..."Gini, ustaz balik kampungkan.../\?"... "Ye"...jawab dek Mat..."Klau gitu Ewan tinggal sorang laa?"..."aah"...jawab Jusnie sambil betulkan ikat kain pelikat dia yang nak terlondeh..."Klau gitu...Mat, awok gie pinjam topeng dari Zaha...jumpa koi dengan Jusni kat belakang" arah aku sambil bangun dan menuju ke belakang bangunan asrama...

"Mat, ce awok intai Ewan tengah buat menda?"...arah aku selaku ketua operasi...Mat pun segera 'mengintai dari tirai kamar' ikut tingkap yang separuh terbuka..."Tido"...bisik Mat sambil membuat aksi orang sedang tidur..."Nie, awok gie kunci pintu bilik Ewan dari luar" arah aku lagi..."Nok kunci guna menda?" tanya Jusni kebanggangan..."Pakai laa apa2 pun asalkan dia tak leh kluor" jawab aku separuh marah...tak lama kemudian Jusni pun datang semula sambil tunjuk isyarat ibu jari...

Aku pun mulakan operasi utama...aku intai sikit dari celah tingkap...nampak si Ewan tengah sedap berdengkur sambil diiringi alunan muzik dari radio..."ooo sedapnye berdengkur...siap ko kejap lagi" bisik hati aku sambil syaitan yang terlepas tadi bersorak riang...aku pun hulur tangan ikut jaring besi tingkap...raba punya raba...jari aku dapat menyentuh butang "volume"...aku pun terus pusing dan bergemalah bunyi radio sekuat-kuatnya...serentak dengan itu juga Ewan bangun dan menerpa ke arah radio...cepat2 dia 'slow'kan volume...sambil tue mata dia melilau ke semua arah...kami bertiga jenuh menahan gelak sambil guling-guling atas lantai kaki lima...

Dalam 2-3 minit kemudian...kami intai semula...Ewan dah baring semula...tapi radio dah di'off'kan...aku pun hulur tangan dan meraba mencari butang 'on'...sebelum tue aku dah kuatkan volume ke tahap maksima...jumpa jer butang 'on/off'...aku pun tekan...bergemalah sekali lagi bunyi radio memecah kesunyiaan malam...Ewan, aku lihat melompat dari katil dan menerpa ke arah radio tapi kali nie kami dah nekad...kami pun sergah Ewan sekuat hati dan Ewan pun menjerit meraung melolong macam orang kena sampuk sambil menuju ke arah pintu...

"Tolong...tolong...tolong aku...ada hantu kacau aku...tolong wei..." jerit Ewan sambil menendang-nendang daun pintu...kami jadi cuak...bimbang dan risau pun mula bersarang di hati kami...bimbang kalau2 si Ewan nie pengsan ke atau betul2 histeria sampai hilang ingatan...tak pasal2 kami kena dakwa kerana menyakat sehingga mengakibatkan kematian... cepat2 kami meluru untuk membuka pintu bilik Ewan yang Jusni kunci dari luar...bila pintu bilik kami buka...Ewan meluru berlari ke arah luar pagar menuju ke arah asrama guru pelatih wanita yang jaraknya lebih kurang 50 meter tanpa berbaju hanya berseluar pendek sambil menjerit minta tolong sebab ada hantu nak makan dia...kami kejar Ewan dan dapat peluk dia betul2 kat pintu pagar asrama guru pelatih wanita...

"Wan, bawak mengucap Wan"...aku bersuara sambil memeluk dia dari belakang...Jusni pegang kaki dan Mat pula pegang tangan...Ewan masih meronta-ronta untuk melepaskan diri sambil menjerit "Mak tolong hantu nak makan ewan!!"...cepat2 aku tekup mulut dia dengan tangan dan arahkan Mat dan Jusni angkat Ewan balik asrama...separuh nyawa kami bertiga bergelut mengangkat Ewan yang meronta-ronta untuk melepaskan diri...sampai jer kat asrama kami bawa Ewan ke bilik air tingkat bawah dan jirus dia dengan air paip...barulah dia tenang dan sedar apa yang terjadi pada diri dia...

"Celake korang...babi sial anak haram" dan segala sumpah seranah maki hamun yang keluar dari mulut Ewan bila kami jelaskan yang kami hanya suka2 menyakat dia...mulut Ewan tak henti2 melepaskan perkataan2 carut marut yang terlintas di fikirannya walau berkali-kali kami minta maaf...aku tanya dia kenapa dia lari bila kami buka pintu dan panggil nama dia...dia jawab, mahu nye tak lari kalau dah hantu kejar dia...rupa2nya masa kami buka pintu bilik Ewan...kami lupa nak tanggalkan topeng muka hantu yang aku suruh Mat pinjam dari Zaha...patutlah makin dikejar makin laju larinya Si Ewan nie...

Esoknya gempar satu asrama tentang kisah Ewan dikacau hantu...macam2 cerita yang timbul...dan kami bertiga terpaksa merasuah Ewan supaya menyembunyikan cerita sebenar dengan membelanja dia berbuka puasa selama seminggu...

p/s: Ewan sekarang di Putrajaya melanjutkan pelajaran sepenuh masa, Mat pua mengajar di salah sebuah sekolah di Keratong dan Jusni kini mengajar di Felda Tekam. Dan aku pula...masih di sini...

9 comments:

nur_hai said...

hehehehe...saje jengah...tompang lalu yerk=)

manje said...

salam

hihi awak ni suke2 aje usik orang cam gitu... nasib baik dia tak jadi pape... kot pengsan ke ape tak ke haru... hehe nak tanye gak ape perasaan awak ngan kengkawan jadi antu? kekeke nak tau aje...

RaFFLeSiA MeRaH said...

alhamdulillah, kengkwn ko semua nya berjaya termasuk la ko yerrr.....tapi panjang sgt ler citer ko tu, x terdaye aku nak ngabihkannyer...huhuhu...

Fadh said...

nur_hai :

lalu laa bukan kena bayar tol pun...

manje :

mula2 kacau tue memang lucu abis...tapi bila si ewan tue dah terpekik terlolong...mula jadi cuak...ngelabah abis...mujur tak jadi apa2 kat dia...best jadi hantu nie...he he he

rafflesia merah :

mula aku ingat nak watu 2 episod tapi pk balik...baik abiskan terus...tak pe tak baca abis pun tak pe...boleh bungkus bawak balik...

man_helang said...

ha ha ha...klaka btul...aku lum penah nyakat org ngan kes2 hantu...pasai aku takut nanti bende tu jd kat aku...

♥ adLya ♥ said...

mmg nakal le awak...hhihi... mujur mber x demam ek.. alhamdulillah semua dah berjaya..bila jmpe kan sronok imbas balik kenangan lama... dr baik je cam boring kan..hahhaha... ups!jgn nakal2...

(¯`•._.•è-Nαβ•._.•´¯) said...

hahhaha.... gelak dulu.. tumpang lalu..!!!zzzszsssssssssssss

dzul said...

hahaha..sakit keng koi tergelak je membacanya..memang best nostalgia mcm nih tambah pulak strategi aok betul2 menjadi.

memang seram tetiba radio pasang sendiri..hahaha..

Fadh said...

man helang :

aku pun sebenarnya bukan berani sangat pun...tapi bila fikirkan yang bulan puasa semua syaitan dan iblis kena rantai...tue yang jadi berani...

adlya :

nasib baik dia sporting...lama dah tak jumpa dengan dia...hanya sms jer...

kasutsize4 :

lain kali klau ko lalu lagi...aku kenakan tol pada ko...

dzulkarnain mohamad :

koi pun tak tahu mcmana idea jahat boleh timbul kat kepala otak aku nie...sampai sekarang klau diingatkan balik memang gelak sorang2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...