Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

10 September 2008

058 : Harapan Aku...

UPSR datang lagi...(macam iklan TORA DATANG LAGI laa plak permulaan n3 aku nie)...bagi aku ini UPSR kali ke-9 sebagai guru dan kali ke-3 di SK Bukit Gemuruh...dan seperti mana-mana guru...aku mengharapkan kejayaan anak-anak murid yang aku ajar secara berhempas kerusi meja dan berpulas tangan...semoga mereka beroleh keputusan yang akan mengembangkan lubang hidung aku yang kemik nie...tapi kalau sebaliknya maka makin bongkoklah aku memikul beban pada tahun depan...

Aku yakin dan penuh percaya dengan kebolehan dan keupayaan murid-murid aku...bagi aku...semua benda boleh diajar...dididik...diasuh...bak kata pepatah 'belakang parang kalau diasah, tajam jua akhirnya'...inikan pula manusia yang Allah kurniakan akal fikiran...asalkan kita mempunyai tahap kesabaran...ketabahan dan kecekalan yang mencapai tahap maksima...maka sesuatu perkara itu bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dicapai...

Bagi aku...UPSR adalah permulaan bagi mereka dalam menempuh perjalanan yang jauh...tanpa permulaan yang baik...pasti sukar untuk mereka terus menapak ke mercu kejayaan...setelah berjaya melepasi halangan yang pertama...pastinya mereka akan lebih berkeyakinan dan bersemangat untuk terus mara dengan semangat waja yang membara dalam diri...tapi ada juga yang permulaannya kurang baik...dan mengambil iktibar dengan berusaha dengan gigih dan akhirnya berjaya jua...pokok pangkal adalah kemahuan dan keinginan mereka untuk mencapai sesuatu yang dihajatkan...

10 comments:

Rahimin Idris said...

hah, selamat jage budok! HAHA

(¯`•._.•è-Nαβ•._.•´¯) said...

oittt... selamat berjuang adik2ku.. hehehe.. ingat plak masa upsr dulu2.. tertinggal bas.. pastu abah antar naik basikal. Dapat 2A jer huhu.. lembap betol...

Fadh said...

rahimin:

dah memang keja cikgu...jage budok pun jage budok laa...nak wat gone lagi...

kasutsaiz4:

bagi aku laa...keputusan peperiksaan tidak mengambarkan cerdik bodohnya seseorang

dzul said...

upsr ni mula-mula diperkenal masa zaman aku. kiranya batch aku mcm bhn ujikaji. sblum tu penilaian darjah 5..sampai skang upsr digunapakai, dah 20 thn..

Muhammad Azli Shukri said...

masa aku jadi cikgu selama 4 tahun, inilah masa yang sangat kritikal dan cemas..bukan setakat buat kelas tambahan aje..tapi berhadapan mak ayah yang nak tahu prestasi anak-anak mereka. lagi pun masa tu dok kerja sekolah swasta..

Fadh said...

dzulkarnain mohamad:

kita nie selalu sangat jadi bahan ujikaji kerajaan...kerana kerajaan perkenalkan KBSR...maka ramai generasi kita buta jawi...

muhammad azli shukri:

biasa laa dah jadi cikgu...suka atau tidak...buat jer laa...walau dalam rela paksa...

manje said...

salam

hehe teringat zaman amik UPSR dulu2... kite antara org2 yg awal amik UPSR...

> selamat bertugas n selamat maju jaya utk anak2 murid cikgu hehe <

Fadh said...

manje:

memang kalau teringat masa nak amik UPSR...selalu sengih sorang2...macam2 kenangan...

ShalinzZ85 said...

hai..selamat berkenalan
shalin minat snagat jadi cikgu dari kecik sampai la skrang
tapi belum ada rezeki
skrang jadi cikgu di bank je :P

Fadh said...

shalinzz85:

hai salam perkenalan...klau dah minat kenapa tak apply masuk maktab atau upsi? tak pe laa dah rezeki nak kerja di bank...teruskan laa asal perkerjaan yang halal...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...