Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

08 September 2008

057 : Ayah Aku Umrah lagi...

Sekali baca tajuk N3 aku kali nie macam tajuk lagu "Ayah Ku Kahwin Lagi"...Jangan silap sangka pula sebab ayah aku nak tunaikan umrah untuk kali yang kedua selepas kali pertama pada tahun 2006...

16.08.08 yang lalu... ayah buat kenduri arwah, doa selamat dan kesyukuran...3 dalam 1...ramai yang diundang...siap pasang 2 buah khemah dan tempah catering lagi...kami adik beradik ikutkan jer dan pakat keluar duit seorang RM100 untuk belanja kenduri...

Sabtu lepas... semua kakak2 dan abang2 aku balik...kami berbuka bersama...penuh rumah mak dengan anak menantu cucu dan cicit dia...ramai sungguh...rasa macam nak raya pulak...aku tengok ayah cukup terhibur melayan kerenah cucu2 hingga lewat ke masjid untuk terawikh...jauh di sudut hati...aku merasa sedikit terkilan kerana mak tak ikut sama...

Pagi semalam...aku bangun seawal 3 pagi...mandi dan sahur beramai-ramai...4.00 pagi, kami beramai2 ke Tol Chenor...riuh rendah kawasan rehat tol dengan gelagat anak2 aku bermain dengan sepupu mereka...bukan kami sekeluarga sahaja yang menghantar tapi ada 2 buah keluarga lagi...1 dari Felda Purun dan lagi 1 dari Maran...hinggakan polis peronda lebuhraya berhenti untuk bertanya tujuan kami berkumpul ramai2...mungkin polis tue ingat kami nie nak tunjuk perasaan...dalam hati aku menjawab..."memang nak tunjuk perasaan pun...perasaan kasih dan sayang kami pada ayah"...

Hampir setengah jam kami menunggu bas yang disewa khas...yang akan membawa ayah ke Sepang...pada kali ini ayah mengikut rombongan umrah yang dipimpin oleh Ustaz Tn Ibrahim Tn Man...ayah akan ke Madinah terlebih dulu sebelum ke Mekah...dan dijangka pulang pada 21 Ramadhan nanti...aku berdoa semoga ayah selamat pergi dan pulang...

Sebenarnya...hati perasaan aku merasa sedih dan hiba...sebelum berangkat...ayah berulang-kali menyatakan keinginannya untuk menghembuskan nafas yang terakhir di Tanah Suci Mekah...perasaan aku berbaur...aku tak nak kehilangan ayah tapi kalau dah itu takdir Illahi...aku pasrah menerima apa jua ketentuan-Nya...dan berbuka Maghrib semalam...mak hanya berbuka dengan telur goreng walau isteri aku masak ayam gulai..."tak de selera" jawab mak bila aku tanya...mungkin mak rindu pada ayah...

5 comments:

♥ adLya ♥ said...

hehhehe..org bera br blaja nk tulis blog,tp xtau nk cter apa..dok sini bukan ade cter best pun..ohh mst slalu jengah blog cikgu,nk tau cter2 best bera..hihihi.. sy add link ek...
ckgu ngaja sek mana eh?mmg org bera ke?

man_helang said...

bro...org tua nih ble romantik ngalahkan org muda...ustaz yg jd ketua rombongan tu tersohor orgnya...inyaallah bapak bro akan selamat pergi dan pulang...

Fadh said...

adlya:

memang laa mula2 kena blaja...dah lama nanti terror laa...jawapan awk tue semua ada dalam entri yang lepas2...jadi rajin2 laa baca yer...ada 1 lagi blog cikgu bera...awak klik kat link 'membuka jendela akal"...penyair terkenal tue...

man_helang:

memang pun...tue yang buat aku hiba sesangat...rasa nak nitis airmata nie...itulah yang aku harapkan semoga ayah selamat pergi dan balik...

♥ adLya ♥ said...

penyair terkenal??pehhh mmg mantap2 ayat n story...xlarat nk mbace..hihi..
btw dia sama sek ngn cikgu ke?? ke sek mana lak?

Fadh said...

adyla:

awak baca dulu...mesti best punye...tak sama sekolah...dia mengajar di sekolah yang sokmo ber'seri' 'bera'nya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...