Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

05 September 2008

056 : Serba Salah Aku...

Hari nie puasa yang ke-5...malam kang terawikh yang ke-6...jap jer dah nak masuk seminggu puasa...

Lepas baca entri dari blog man helang...aku nak komen laa...tapi komen aku panjang sangat...fikir punya fikir...aku padam dan jadikan komen aku sebagai entri...

Sejak 2 menjak nie...aku rajin ke masjid...sebulan sebelum puasa lagi tiap kali maghrib dan Isyak...memang aku ada kat masjid...kat tempat aku nie ada 2 buah masjid dan rumah aku terletak di antara 2 buah masjid nie...masjid A masjid baru...dirasmikan secara rasmi pada tahun 2005...masjid B masjid lama...yang dibina secara pasang siap lewat 80-an...

Tahun-tahun yang lepas...aku bersolat sunat Terawikh di masjid B tapi pada tahun ini...2 malam pertama aku bersolat di masjid A kerana telah menjadi kebiasaan aku ke masjid A tiap kali Maghrib dan Isyak...masuk malam ke-3 aku bersolat di masjid B semula...kenapa dan mengapa?...

Pertama...jemaah di masjid B terdiri daripada orang-orang tua dan safnya pun tak penuh sebaris...tiap-tiap malam jumlah jemaah lelaki dan perempuan tak sampai 20 orang...kalau aku bersolat di masjid A maka kuranglah seorang makmum di masjid B...lagi pun ayah aku bilal kat masjid nie...dan surah yang dibaca pendek...jadi semasa bersolat...taklah aku mengelamun ntah apa-apa ntah...

Kedua...masjid A diiktiraf sebagai masjid daerah...maka imam dan bilal adalah terdiri daripada mereka yang dilantik khas oleh MAIP...dan menjadi kebiasaan...tiap kali tibanya Ramadhan...imam terdiri daripada mereka yang hafal Al-Quran...yang didatangkan khas...maka tiap kali solat...surah yang dibaca adalah panjang...1 rakaat mengambil masa lebih kurang 5 minit...jadi dalam bersolat...semasa mendengar imam membacakan ayat suci Al-Quran sambil berdiri...tahap kekhusyukkan aku akan merosot...mulalah fikiran aku menerawang ke merata tempat...macam-macam yang aku fikirkan...kejap-kejap tengok jam di dinding...itu yang aku boleh tahu berapa minit untuk 1 rakaat...

Ketiga...lutut aku nie bukannya elok sangat pun...tak boleh berdiri lama-lama...ini semua angkara bermain bola...kalau diikutkan aku nie pernah dinasihatkan oleh doktor supaya buat pembedahan lutut untuk membuang selaput...dan aku hampir tumbang semasa bersolat di masjid A angkara lutut aku terketar-ketar semasa imam membaca surah...

Oleh itu...aku membuat keputusan untuk bersolat di masjid B walaupun jarak masjid A lebih hampir dengan rumah aku beberapa meter berbanding masjid B...aku tahu sebab aku pernah ukur guna meter kereta...bagi aku yang penting ialah kekhusyukkan semasa bersolat dan bukan pada panjang atau pendek surah dibaca...

8 comments:

alif-mikail said...

ceh! komen yang dijadikan entry..
tapi kan .. kan.. hmmm..

Fadh said...

alif-mikail:

bukan apa...aku nak berjimat di bulan puasa nie...jimat idea...kan bagus 1 dalam 2...he he he

dzul said...

hahaha alif..kekadang aku ada byk gak idea utk komen tp tak jadi komen sbb rasa nak wat entri..kahkahkah..

btul la kau ckp pasal tarawikh ni..memasing punya pandangan la..aku nk entrikan jugak tp aku dh komen panjang skit kt blog manhelang..

man_helang said...

bro...kalau tak larat ko semayang duduk jek lah...takpun bawak kerusi lipat kecik...aku selalu tgk org wat cantu...aku sampai la ni masih nak mengelat lg hal2 semayang tarawih nih...ha ha

Rahimin Idris said...

semayang kat umah dah la. kalau nak tido pun senang. silap2 masa semayang tu tetido! hahaha

♥ adLya ♥ said...

salam cikgu...
cikgu ngajo kt bera eh...
leh le slalu bace blog cikgu..

btw salam ramadhan & ukhwah

Fadh said...

dzulkarnain mohamad :

betul cakap ko tue...aku pun selalu gak bila baca entri orang lain...terus dapat idea nak tulis entri kat blog aku...

man_helang:

aku rasa nak baca khutbah laa kat ko moga2 ko akan bertambah keinsafan daam diri...tak pun aku bacakan talkin jer laa...he he he

rahimin idris:

memang boleh sembahyang terawikh sorang2 kat umah...tapi pahalanya tak banyak...lagi pun solat terawikh nie sunat muaakad...sunat yang amat dituntut oleh Islam...

Fadh said...

adlya:

ya...saya cikgu cabuk yang mengajar di daerah bera...sudi2 laa jengok blog nie...Salam Ramadhan dan Ukhwah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...