Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

26 August 2008

053 : Tak Khusyuknya Aku...

Aku bukan orang alim...malah amat jahil bab2 agama nie...tapi aku sentiasa mencari kesempurnaan iman...bukan niat aku nak mendabik dada...kononnya aku nie warak dan kuat beribadat cuma di ruang ini...aku nak kongsi sedikit pengamatan dan pengalaman yang aku tempuhi semasa solat berjamaah...semoga jika ada kebaikan ianya dari Allah dan jika ada kelemahan ianya dari kedaifan diri aku sendiri...

Tak lama lagi Ramadhan bakal menjelma...maka akan penuhlah saf2 di masjid2 dan surau2 dengan makmum yang mendirikan Solat Sunat Terawikh...maka di sini aku nak paparkan beberapa situasi yang pernah aku alami semasa bersolat sunat Terawikh...

Situasi 1:

Malam pertama memang ramai yang datang bersolat...masing2 dengan semangat dan keazaman yang utuh...dengan harapan Ramadhan kali ini mereka akan mendapat keampunan dan keberkatan dari Allah S.W.T...masuk malam yang ke 15...dari penuh 5 saf tinggal 3 saf jer...ramai yang dah mulai sibuk dengan persiapan raya seperti membeli-belah dan membuat kuih-muih...

Situasi 2:

Ada sesetengah daripada kita nie...time solat terawikh jer nampak batang hidung kat masjid...bulan2 lain cuma seminggu sekali jer datang berjemaah di masjid...itu pun sebab terpaksa sebab semua orang pergi...bukan nak kata orang lain...aku pun sama gak...

Situasi 3:

Masa nak mendirikan solat...ada di antara kita nie suka sangat kangkang kaki luas2...sampaikan orang kat sebelah jadi terhimpit...sepatutnya boleh muat sorang lagi tapi jadi tak muat sebab kita kangkang luas sangat...ada juga yang tak suka merapatkan saf...tak nak bersentuh bahu dengan makmum kat sebelah...entah apa yang dibimbangkan pun hanya dia dan Allah yang mengetahui...sedangkan merapat dan meluruskan saf adalah sebahagian rukun solat...

Situasi 4:

Sedang kita bersolat...tetiba ada semacam bau yang kurang enak dihidu...sehingga menganggu kekhusyukkan solat kita...kadang2 jadi pening akibat terhidu bau tersebut...bau tue pulak macam2 perisa ada...ada bau petai, jering, budu, belacan, kari...tapi yang paling aku tak dapat tahan ialah bau mulut orang yang merokok dan bau ketiak hangit...pergh! baunya cukup menusuk kalbu lubang hidung aku...apa salahnya kalau kita gosok dulu gigi kita lepas berbuka supaya kita tidak mendapat dosa akibat menganggu makmum lain...

Situasi 5:

Solat Sunat Terawikh nie ada yang lakukan 8 rakaat dan ada yang lakukan 20 rakaat...dan ada macam2 pendapat...ada yang kata Rasulullah solat 8 rakaat jer...jadi kalau solat 20 rakaat...itu bidaah namanya...janganlah salah sangka pulak...Rasulullah solat 8 rakaat tapi 8 rakaat Rasulullah lebih lama dan panjang dari 20 rakaat yang kita buat...terpulang atas kita...samada nak buat 8 atau 20...tak salah buat 8 rakaat...yang salahnya ialah bila selesai jer 8 rakaat...tak diikuti dengan witir 3 rakaat...tapi duduk bersembang kat tepi tangga sambil hisap rokok dan gelak ketawa sehingga menganggu orang lain yang sedang khusyuk bersolat...dan tak salah buat 20 rakaat...cuma yang salah ialah bila timbul riak dalam hati yang menyatakan kononnya kita dapat pahala lebih berbanding dengan orang yang solat 8 rakaat jer...

Situasi 6:

Dah jadi kebiasaan di masjid2 dan di surau2 akan mengadakan majlis berbuka puasa...bagus sebab selain dapat mengeratkan silaturrahim sesama kita...kita juga dapat bersolat Maghrib berjemaah...cuma yang tak bagusnya ialah semasa berbuka penuh meja tapi bila solat...banyak saf2 yang ronggak...sama gak bila time solat Terawikh cuma ada 10 orang jer tapi bila time "moreh"...jadi ramai pulak sehingga tak cukup kuih muih yang disediakan...

Banyak lagi kejadian2 aneh tapi benar sepanjang bulan Ramadhan...bukan niat aku nak menunjuk2 cuma sekadar renungan kita bersama...semoga Ramadhan kali ini...membawa seribu rahmat dan keampunan buat kita semua...Insyallah...

7 comments:

rahimin idris said...

hah, dah lama koi tak terawih..teruk betol koi ni!

Fadh said...

rahimin idris : memang dah lama tak terawikh...bukan awak sorang jer...orang lain pun dah lama tak berterawikh...last terawikh tahun lepas kan...dalam setahun ada sebulan jer bleh terawikh...

RaFFLeSiA MeRaH said...

itulah namenya dugaan dibulan puasa.....huhuhu...

Fadh said...

raffesia merah: puasa memang banyak dugaan...tapi banyak keberkatannya...

ayu_mkay said...

udah namanya bulan menguji kesabaran... wajib sabaaaaarr. tapi klu dah bau kari, rendang, belacan... emmmm harus tak sabar :D

selamat berpuasa utk cikgu & family.

Puteri Satu said...

woit...baru aku tahu wujudnya lagi blog ko....aku...tak pi la solat terawih...anak dara aku...kecik lagi..tunggu dia besar sikit..leh bawak pi masjid..wekekek...(alasaaan..kan..huhuhu)

Fadh said...

ayu_mkay: bulan yang penuh keberkatan dan rahmat yang meimpah ruah dari Allah

puterisatu : ko memang...kesian kat aku yang dok update selalu tapi ko tak jengok pun...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...