Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

14 August 2008

052 : Bukan Aku Benci Polis...

Entah kenapa dan mengapa…bila sebut perkataan polis jer…atau ternampak polis…secara sengaja atau pun tidak…otak aku akan terbayangkan rasuah…walau akal aku cuba berbaik sangka…namun tanggapan negative terhadap polis tetap utuh merajai singgahsana minda aku…
Puas dah aku cuba mencari alasan kukuh…buat menjernihkan hubungan keruh minda aku terhadap polis…namun segala usaha murni aku sia-sia belaka…seolah-olah telah terpateri perjanjian…yang tak mungkin minda aku mungkiri…

Sebenarnya banyak pengalaman pahit maung yang aku tempuhi dengan polis nie…ada yang menyakitkan hati aku…ada yang aku sakitkan hati polis…ada yang lawak…ada yang sadis sesangat…mungkin implikasi dari pengalaman aku bersama polis...telah mencambahkan perasaan yang seakan membenci tetapi menyayangi…ahh…tak faham aku…

Masih aku ingat…tahun 93…aku tingkatan 4…aku dah ada lessen ‘L’ yang ‘L’nya tak pernah aku gantung kecuali depan ayah aku…ketika itu mak dan ayah aku menunaikan rukun Islam yang kelima…minggu pertama…aku tinggal seorang diri…apalagi jadi setan laa kejap aku…masuk minggu kedua…abang aku yang aku panggil Anjang mula bercuti semester…dia telefon bagitau nak balik…naik keretapi dari JB dan sampai Triang pukul 3.30pg…malam tue aku tak tidur…takut tak sedar dan teruja amat sebab first time nak tunggang motor pagi buta…sebaik aku meletakkan gagang telefon selepas Anjang telefon bagitau yang dia dah sampai…aku pun start motor Yamaha 80 yang ayah aku belikan sebagai hadiah lulus cemerlang SRP 92…

Sampai kat satu selekoh…aku nampak ada lampu berkelip-kelip kat tengah jalan…dek kerana terlalu teruja…aku teruskan tunggangan…langsung tak terfikir samada polis buat sekatan atau hantu buat sakatan…alamak polis rupanya…nak tak nak…aku berhenti laa jugak…tanya lesen...aku cakap tak de...tanya nak gie mana...aku jawab ambil abang kat stesen keretapi Triang...minta kad pengenalan...aku bagi...catat apa2 yang patut sambil suruh aku bilang kereta dan motor yang lalu lalang...cukup 10 buah...baru aku di'lepas'kan...gila...usahkan 10 buah...sebuah kereta atau motor pun tak lalu...lama gak laa aku tercokoh kat situ...dan macam2 soalan yang ditanya...masa tue aku jawab laa sejujurnya...maklumlaa bebudak lagi...last2 aku di'lepas'kan dengan syarat...on the way balik...Anjang yang bawa motor dan tunjuk lesen dia kat polis tue...cerita kat Anjang...dia kata ok...tapi ngape ntah...dia menghala ke rumah mak sedara kat Sri Buntar...aku tanya dia...dia jawab dia pun tak de lesen gak...hampeh betul...

Tahun 99...aku mula mengajar...naik motor Yamaha SS...berulang-alik dari Kerayong ke Kemayan...pernah dalam 1 hari...aku ditahan polis sebanyak 2 kali...kali pertama di Simpang Bukit Mendi...semuanya ditengok dan diperiksa...kali kedua di Simpang Sri Buntar...aku pun bengang laa...aku cakap tadi dah kena tahan dah...ye ke...polis tue tanya aku balik...aku jawab ye laa...tapi dia tetap nak tengok dan periksa gak...lantak laa...aku bukan buat salah pun...

Tahun 2000...aku beli kereta...masa tue tengah cuti sekolah...tak de apa nak dibuat...aku pun boring lalu capai kunci kereta dan terus pecut ke Triang...sampai kat depan Balai Bomba...aku nampak ada polis tengah cakap guna walkie talkie...aku kenal polis tue sebab anak dia aku yang ajar...alamak...aku cepat-cepat tarik tali pinggang keledar...sampai jer kat depan Rest House Triang...aku ditahan oleh polis yang teramat boroi...dia cakap aku disaman sebab tak pakai tali pinggang keledar...aku pun jawab dengan banggangnya..."tak nampak ke saya pakai nie"..."betul awak pakai tapi baru pakai"...jawab polis boroi tue...ahh...tak pasal-pasal aku kena sain autograf...lepas kejadian tue...aku jadi anti kat anak polis yang dok kat depan balai bomba tue...jahatnya aku...

Tahun 2003...aku ada hobi baru...kumpul road-tax banyak-banyak...yang dah expired aku tak tanggal...penuh ruang cermin belah kiri...sampaikan nak tampal yang baru pun dah tak de tempat...aku pun tampallah belah kanan...nak dijadikan cerita...aku ditahan oleh polis trafik masa balik dari kursus di Kuantan...elok jer aku berhenti...polis tue pun pergi ke kiri kereta untuk check road-tax...puas dia belek mana satu yang masih "hidup"...kemudian dia pun datang kat aku...minta lesen dan kad pengenalan sambil keluarkan buku saman...dia cakap dengan bangga tahap gaban..."saya terpaksa saman encik sebab encik memandu tanpa cukai jalan yang sah"...aku pun jawab dengan angkuh tahap cipan beranak lima..."saya baru 'hidup'kan road-tax minggu lepas"..."mana road-taxnya kalau betul awak dah 'hidup'kan?...tanya polis tue lagi..."nie"...jawab aku sambil tunjukkan road-tax yang aku tampal kat cermin sebelah kanan...polis tue dengan jaluknya berkata..."kenapa awak tampal kat sebelah kanan?''...jawab aku..."saya nak menyenangkan encik untuk periksa lesen, ic dan road-tax serentak...tak payah laa encik ulang-alik semata-mata nak check road-tax"...dengan bengangnya polis tue suruh aku blah...selamat aku...

Banyak lagi pengalaman aku dengan polis nie...kalau nak diceritakan...mau 7 hari 7 malam baru habis...dan satu peristiwa yang terjadi semasa aku mengajar di Kemayan...sampai sekarang aku masih tertanya-tanya...mengapa seorang bapa memarahi anaknya yang menulis karangan yang aku suruh anaknya tulis...tajuk karangan itu ialah..."My Ambition"...dan si anak menulis..."My ambition is to be a policeman"...dari segi "spelling" dan "grammar"...betul...tak de yang salah...tapi mengapa si bapa begitu marah sehingga menyuruh anaknya padam karangan yang aku dah semak dan tulis yang lain...teresak-esak si anak semasa berjumpa dengan aku...bagitau yang ayahnya marah dan suruh tulis tentang cita-cita yang lain...aku pun pujuk si anak dan minta dia tulis karangan tentang cita-cita yang lain...tak faham aku...sampai sekarang nie aku masih tak faham...sampai begitu sekali bencinya si bapa terhadap kerjaya seorang anggota polis...mengapa dan kenapa...aku tak nak tahu dan ambil tahu...takut terjadi kat anak-anak aku pula...

Bukan aku benci polis...kalau tak de polis...maka beraya sakan laa pencuri...perompak...penyamun dan yang seangkatan dengannya...masih ramai sebenarnya...anggota polis yang betul2 amanah, ikhlas, jujur dan bersedia berkhimat untuk agama, bangsa dan negara...cuma mungkin kerana segelintir kecil yang membuat onar...maka habis semuanya terpalit sama...apa-apa pun...terima kasih yang tak terhingga di atas pengorbanan dan khidmat yang diberikan oleh anggota polis...jasa kalian tetap dikenang walaupun lubang hidung kalian tidak aku kenal...namun aku tetap menyanjung tinggi pada kerjaya polis...dan bila dah siap nanti pejabat dan kuarters IPD Bera...maka ramailah jiran aku yang bergelar polis...

5 comments:

man_helang said...

eh...ko kene time kasih kat aku gak...pasai baca entri ko yg panjang nih...tp btul apa yg ko ckp tu...bkn sume polis tu tak betul, cuma segelintir jek...oh ya...thanks sebab jengah blog aku yg merapu tu...

5626 said...

salam kenal.. panjangnya entry neh.. hehehe.. apa2 pun kita sama. x suka polis...!!!

Fadh said...

man_helang : time kasih bebanyok laa sbb sudi gok singgah kat blog nie...benci tapi sayang sebenornye kat polis...

5626 : bukan x suke cuma tak berapa nak berkenan...salam kenal...

Naim Jalil said...

hi... sori menyampuk. dok jalan-jalan, jumpa site hang.

aku, bila nampak polis, mesti terfikir; ahh, mamat ni nak apa pulak... nak cari pasal la tu. ada je lintasan-lintasan buruk.

padahal, polis tu ok je, tak ada pa-pa... kenapa ya...

Fadh said...

naim jalil:

salam kenal, memang betul kita selalu bersangka buruk padahal tak de apa2 pun.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...