Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

13 August 2008

051 : Aku Dan Matematik...




Pagi nie...aku dijadualkan oleh ustaz yang mengajar matematik untuk menjaga kelas Tahun 6...Tepat jam 8.00 pagi...tak semua murid Tahun 6(kehadiran 10/17) tekun menghadap kertas soalan...aku plak asyik dok perhatikan reaksi mereka...macam-macam aksi aku lihat...ada yang menjawab sambil menguap...ada yang menjawab sambil mengering...ada yang berteluku...ada yang garu kepala...ada yang tertiarap...dan macam2 lagi...

Dan terkenang aku masa aku sekolah dulu...bila sebut jer matematik...otak aku berpusing ke belakang...baik sekolah rendah atau menengah...aku tetap bodoh matematik...ntah laa aku pun tak tahu ngape aku dungu sangat dalam bab kira mengira nie...puas dah aku usaha...dah puas dah menghafal sifir...namun sampai sekarang pun sifir 12 aku tak hafal...mungkin sebab tue aku tak jadi cikgu matematik...kalau tak bodoh sampai ke sudah laa anak murid aku...apa taknya kalau dah dapat cikgu yang bebal sesangat dalam matematik...

Pernah semasa aku sekolah menengah...cikgu matematik panggil aku...sebab aku tak hantar kertas jawapan...jenuh cikgu tue melilau cari aku... tawaf satu sekolah...puas member2 aku pujuk supaya aku hantar dan jumpa cikgu...tapi hati aku keras...ego aku tinggi...bukan aku tak nak hantar...kalau aku hantar pun...kertas jawapan aku tue suci murni...tak dinodai langsung dek jawapan aku sebab aku tak jawab apa-apa pun...tapi aku kesian sangat kat cikgu matematik aku tue...punya laa dedikasi dan bertanggungjawab...dia pujuk aku...aku pun mula cair...bagi aku semangat...maka berkobarlah semangat kejantanan aku...dia suruh aku jawab semula...aku pun jawab...jawab punya jawab...kalau dah bebal...jawab laa macamana pun...tetap laa tak lulus gak...tapi aku respek cikgu matematik aku tue...gigih...tabah...sabar...dan macam2 lagi sikap murni yang ada dalam diri dia...


Tapi Allah Maha Adil...walau aku tak pandai matematik...tapi aku pandai Bahasa Inggeris...nak kata pandai sangat tue tidak laa...tapi dalam SPM...aku dapat A1 dalam Bahasa Inggeris dan P7 dalam Matematik...dan jadilah aku cikgu Bahasa Inggeris...yang dipanggil 'Sir' oleh murid-murid walaupun aku tak pernah mendapat apa-apa anugerah dari Ratu Elizabeth macam Sir Alex Ferguson tue...kira hebat juga laa aku nie upernyer...

5 comments:

alif-mikail said...

dah komen pun..

Fadh said...

alif-mikail: Terima kasih kerana sudi jengok blog nie dan kerana sudi komen.

Naim Jalil said...

eh, rajin pulak aku baca blog ni :)

i used to have a very nice & good maths teacher. Nice because she was thick and stern. You missed your homework, depan kelas kena taruk! Kena tambah lagi homework lagi for that day. Everyday, minimum 5 pages, as if we don't have any other things to do... If you whined, you got more. duhh!

Good because, she always used our surroundings to teach maths. one day, she stacked our exercise books and asked; what is the area of a rectangle - width times higth, we answered. than she slanted the books and asked; now, what is the area for trapezeum - bingo! width times perpendicular higth...

Thx ms thian...

Fadh said...

naim jalil: tq sebab sudi baca blog nie...memang tak dapat dinafikan yang guru memberi makna yang besar dalam hidup kita...xterbalas jasa mereka...

Suryani said...

wah.....guru cemerlang, pembina bangsa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...