Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

11 August 2008

049 : Sakit Belakang Aku...

Hari nie... isnin...mcm biasa...pagi2 lagi dah gerak ke sekolah...semalam tak sempat nak masuk blog...gara2 sakit belakang akibat main bola petang sebelumnya...masa main tak sakit sebab telan ubat tahan sakit...bila kesan ubat dah hilang...mulalah rasa sakit menyerang...

Dengan menahan rasa sakit belakang...aku gagahkan juga ke Pekan Sehari kat tempat aku nie...beli kuih-muih...ikan dan sayur...anak2 aku merengek nak beli mainan...aku tak layan...bukan kedekut atau tak de duit...cuma aku nak didik mereka supaya tidak membazir...balik dari pekan sehari...aku terus terbungkang sampai pukul 1.00...rasa sakit masih menyeksa aku...nak tak nak...aku telan ubat tahan sakit...

Petang...aku ke padang...tengok team Cemara lawan Kuala Triang...Cemara menang 4-1...di padang sebelah...team PSKPP Bera kalah 2-4 kepada team Tementi...PSKPP Bera adalah team cikgu-cikgu...tapi aku tak main dengan team nie walau aku nie pun cikgu...sebab semangat patriotik aku terhadap kampung halaman amat menebal...

Malam...aku ke Masjid Daerah Bera atau Masjid Darul Fikri...semenjak 2 menjak nie...aku rajin ke masjid untuk berjemaah...bukan riak atau menunjuk-nunjuk cuma dulu aku hanya ke masjid 1x seminggu...itupun dah masuk khutbah kedua baru sampai...kebetulan Ustaz Adham Che Kob sedang memberikan ceramah bulanannya...ruginya aku sebab masa aku sampai ceramahnya dah di pertengahan...tapi ceramah dia memang best...mudah kita faham apa yang dia nak sampaikan...banyak iktibar dan pengajaran yang disampaikan...

Salah satu pengajaran yang dia sampaikan dalam ceramah itu ialah tentang kisah sepasang suami isteri yang sedang menikmati hidangan makan tengahari...tiba2 terdengar ketukan di pintu dan suami meminta si isteri melihat siapakah gerangan yang datang bertamu...apabila si isteri membuka pintu...menjeritlah si isteri kerana terkejut...apabila si isteri kembali ke meja makan...bertanyalah si suami mengapa si isteri menjerit apabila membuka pintu...maka si isteri menjawab bahawa tetamu yang bertandang tadi ialah seorang pengemis yang berkehendakkan sedekah...si suami bertanya jika hanya seorang pengemis maka tunaikan sahaja permintaan pengemis itu kerana kita bukannya tidak mampu...tidak perlulah sehingga menjerit...maka jawab si isteri...pengemis itu ialah bekas suaminya dahulu...dan yang lebih memeranjatkan si isteri adalah kejadian ini pernah berlaku semasa si isteri sedang menjamu selera dengan bekas suaminya dahulu...namun bekas suaminya telah mengherdik dan menghalang si pengemis yang datang meminta sedekah...maka jawab si suami..."pengemis itu adalah aku...ketika itu aku sangat kelaparan dan tiada apa yang mampu aku lakukan selain menagih simpati orang lain...namun berkat usaha dan doa...hasil dari sedekah yang aku perolehi...jika ada lebih...aku akan sedekahkan pula kepada pengemis yang lain...dan ada yang aku jual...hasil jualan aku jadikan modal untuk memulakan perniagaan sehinggalah aku berkahwin dengan engkau"...

Maha Suci Allah...betapa hebatnya kekuasaan Allah...dalam sekelip mata sahaja...segalanya boleh berubah dengan kehendak-Nya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...