Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

28 January 2007

043 : Aku Di Hujung Minggu...!

Sabtu...27hb Januari 2007...seawal 7 pagi aku dah bersiap2 nak ke kebun sawit ... membaja ... sebelum tue aku modify 3 kereta tolak menjadi satu ... sbb ketiga2 kereta tolak tue rosak tapi rosak nyer berlainan bahagian...yang pertama tak der tayar...yang kedua tempat pemegang dan yang ketiga tempat letak barang nyer dah bocor...aku jumpa ketiga2 kereta tolak tue kat tapak pembinaan kat kawasan perumahan aku nie... kira macam recycle laa... nampak mcm pengutip aku nie kan... tapi ianya menjimatkan...!

Aku start membaja lebih kurang pkul 9.30 pg...10 beg kesemua nyer untuk keluasan 6 ekar... letih sungguh... tapi berbaloi sebab ia nyer extra income bulan2... aku guna kereta tolak... mudah dan praktikal... letak seguni baja seberat 5okg kat dalam nyer... tolak dan tabur keliling pokok... tapi yang leceh nyer kebun aku nie makin semak... mungkin lepas abis musim hujan nie... biler dah panas nanti...boleh laa aku meracun plak...!

Sekarang nie harga sawit dah naik... tapi yang tak best nyer buah kurang... setan dah RM360 ... tapi buah tak banyak yang masak... selalu mmg mcm nie... biler buah banyak harga plak turun ... biler buah kurang harga plak naik... mcm hidup kita gak... kadang ok ... kadang tak berapa nak ok... bulan 4 nanti... Insyallah... buah akan banyak semula...!

Pukul 1.30 petang selesai membaja... sampai umah pukul 2.00 ptg... mandi... sembahyang dan tdo...sedar2 dah pukul 5.30... letih sungguh rasa nyer... bangun dan sembahyang Asar... 6.15 ptg... gie main bola... terserempak ngan sepupu aku... dia ajak aku gie ke Kedah cuti raya cina nanti... menghantar adik dia nikah dan kahwin ngan org utara... naik bas sewa kata nyer... tue yang aku lemah sikit nak pergi sbb aku nie jenis alah klau jalan jauh2... gie Melaka dulu pun... aku duduk depan sekali... single seat yang kat tangga... sebab aku nak tengok ke depan... kalau aku dok tengah2 atau kat belakang... aku akan pening2 dan akhir sekali muntah... bagi jawapan Insyallah...kalau tak der apa2 hal lain... main bola... tengah sedap2 main... ujan turun... abis bertempiaran macam kambing takut ujan...!

Malam... aku tengok tv siaran langsung Malaysia vs Singapura... Malaysia kalah penalti 4 - 5... tapi aku puji permainan pemain Malaysia... cuma penyudah yang lemah dan nasib tak menyebelahi Malaysia... aper pun aku bangga jadi anak Malaysia...!

Ahad... 28hb Januari 2007... 7.30 pagi... bersiap2 utk ke Pekan Sehari Temerloh... pukul 8.00 pagi... gerak ke umah mak aku dan terus ke Temerloh... dah lama tak ke Pekan sehari Temerloh... Tapi tak laa selama Rafflesia Merah, Puteri1 dan Azhar Ahmad... banyak gerai2 yang menjual pelbagai jenis barangan... dari Masjid Sultan Abu Bakar hingga laa ke Stadium Mini Temerloh... dan orang tetap ramai berpusu2 memilih... menawar dan membeli barangan keperluan harian mereka... aku beli apa2 yang patut untuk kegunaan harian... sakit tangan aku membimbit barang2 yang dah dibeli... nasib baik anak2 aku tak buat kerenah... klau tak susah gak nak berjalan di tengah2 kepadatan manusia tue... dlm perjalanan balik singgah jap kat umah kakak aku... !

Petang...cam biasa main bola... untuk memastikan aku tidak dinaikkan taraf ke kategori yang lebih berat dan memastikan tahap keboroian aku tetap "maintain"... malam... tonton tv sambil layan anak2... saat yang mengembirakan... biler dapat meluangkan masa bersama anak2 dan melihat mereka membesar di depan mata... sesungguh nyer anak2 laa yang mampu menghilangkan segala kesedihan...kekusutan dan anak2 laa jugak yang mampu mengusutkan fikiran dan menghilangkan kesabaran kalau tak kena cara didikan...!

27 comments:

Azhar Ahmad said...

Cikgu siap promote nama saya. Hihihi. Mmg dah lama tak balik, mak tak bagi balik selagi tak siap tesis. Hummm, dan motivasi mak berkesan. Semakin rindu, semakin cept kita buat kerja, semakin bersemangat nak balik.

Cikgu, start bulan 4 atau 5 ni, saya jadi org pahang balik. Duduk kuantan.... Alamatnya, balik Jengkala tiap2 minggu!

RaFFLeSiA MeRaH said...

nama sy pun kena promote, cam kita bertiga nak kena jual kat pekan sari lak yerkkk...muehehehe...ko jgn, aku ni anak dara lagi, saham tgh tinggi, harga pun tinggi lagi, mueheheeh...haáh, aku nak name2 cam ko gerak tu lerr, aku nyer name kengkawan aku dah ilang jumaat minggu lepas, sbb tangan aku gatai duk tukar background blog aku...nyesal x sudah aku masa tu, rasa nak hentak2 kepala kat bantal bucuk aku kat opis ni, muehehehe...ko tolong aku no, letak balik name2 tu, takper, ko letak name ko dulu pun takper, nanti aku pandai ler ikut letak name2 kengkwn lain...nanti aku bagi password aku ngan nikname aku kat e-mail ko yerk...tqvm...

Fadh said...

azhar ahmad : bagus laa klau cam tue...tapi kan rasa nyer nak ke Jepun...tak jadi ker? duduk bumi sendiri plak untuk berbakti pada anak watan dan yg penting tapi selalu dipandang sepi...emak, ayah dan adik beradik...!

rafflesia : tue laa klau nak tukar background pun pastikan langkah2 keselamatan diambil...seperti copy dan paste template kita tue kat tempat lain...kat words cthnya...supaya tak laa hilang semua yang kita dah buat dan tak perlu kita buat semula biler dah hilang...!

RaFFLeSiA MeRaH said...

aku dah try antor e-mail kat nko, tapi tu ler, e-mail aku problem laa, ko antar dulu ape2 e-mail kat aku, pastu aku reply, camtu baru segala e-mail aku leh send kat nko...aku pun heran nape jadi rupa itu...ko e-mail aku yerk kat gen2_merah06@yahoo.com.my

13may said...

wahahaha....byknya aktiviti....
tapi aku kena keja di hujung minggu..ceh!!

Iman Mawaddah said...

Salam cikgu..

Lama tak nampak..baguslah berbakti pada tanah..mudah2an berkat

RaFFLeSiA MeRaH said...

okey cikgu...blog aku dah lawo dah...hehehehe...jenguk2 la sane lak yerk...

Fadh said...

aku tpaku pd ayat ko:"mcm kambing takutkan ujan"...tk nk ckp byk la ye...cuma nk ckp,"TAU TK PE!!!"!kambing rupanyer....haaahaaaaaaaa..

Fadh said...

13may : selagi belum tutup mata...kerja...kerja...kerja!

imam mawaddah : selagi terdaya tulang 4 kerat nie...aku akan terus berbakti...!

rafflesia : lain kali hati2 biler nak make up blog...konon nak bagi lawor...alih2 lain jadi nyer!

sutera biru : ko klau masuk blog aku mesti ader jer benda yang ko tak puas hati ngan aku...!

irwan said...

pg cikgu... dedulu memang cita2 ita nak jadik cikgu, tapi abah tak kasi... uwaaaaaaa

p/s: maap ek menyibuk kejap kat sini...... [boring arrr zac takder.....]

Fadh said...

ita : kenaper yer ayah ita tak bagi jadi cikgu ?

khairyn said...

salam
huh! Padat betul jadual harian. Sempat lagi main bola.

Aku anak bandar, baru angkat kereta roda tiga tu je, tangan dah merah-merah. Baru hayun parang sikit nak terangkan kebun jer dah bengkak-bengkak! Bohsan sungguh!!

Sekarang, aku pakat hayun batang mop, vakum dengan mesin pengilat tu. Padan muka aku! Nak buat camner lagi? Nak duit la katakan.

Fadh said...

khairyn : mak aku last tanam padi masa aku dlm perut dia...aku lahir jer dah cium bau getah sekerap...masa sekolah rendah dulu...klau nak duit belanja...ayah suruh aku tolong dia kutip getah buku sampai laa aku sekolah menengah...masa aku masuk maktab...ayah aku tak bagi belanja...terpaksa laa aku mengemis dengan abang dan kakak aku...alah bisa tegal biasa...!

Sunan_Jati said...

wah... rajin-rajin..hehhehe!

iEn said...

Lawatan balas dr iEn.. mekasih sudi datang.. hope keep in touch yaah hehehe!!

Puteri Satu said...

Ampun Pak..dah lama tak singgah blog bapak...tak sempat..bz menghias rumah baru...wekekeke...

looooorrr....aku dua beradik plak jadi mangsa ko eh....wekeekek...pekan sari temerloh tu dulu aku selalu pi...sekarang dah lama tak pi...

ko dah tukar profesion jadi pekebun kelapa sawit plak ke...? wekekek..dah jemu ngajor ek..?

ZaKiN said...

rasa macam komen.. tapi rupanya tak..hohoho.. wah jadi cikgu dalam segala hal.. ekekkkeke

13may said...

selamat pagi cikgu!

RaFFLeSiA MeRaH said...

mane entry baru?? sibuk ker cikgu?? byk buku yg nak kena tanda yerk...susah2 ko tanda pangkah sumer buku bebudak tu...cepat skit jalan keje ko tuhhh...

khairyn said...

Lamanyaaa bercuti?

Azhar Ahmad said...

Adehhh, banyaknya sawang.... Siap ader spiderman...

13may said...

cikgu,
bila nak updet nih???

hehhe...

CikguAndey said...

Tiba-tiba aku terasa rindu nak ke kebun!

izinni said...

waaa bestnya ada kobun. kali akhir saya ke kebun .. hmmmm lorrr lama tul, lebih 20 tahun dulu tuh. kobun buah la ... masuk kobun dengan arwah tok wan ..tunggu durian jatuh.

sekarang .. kununnya jadi anak bandar. saya galakkan anak2 main lumpur, panjat pokok, masuk belukar kalau balik kampung. tapi masalahnya, sampai KL tungau merata2 terutama kat "toottt" depa. ekekekek .. jenuh spray!

HEMY said...

sy pn baru je tolong abah menabur baja sawit..kesian daku melihat abah dengan kebun sawitnya..

keja sawit ni berat..abah buat berseorangan saja..huuu..sebak pula ati ku..

CIKGU SHAHRIL said...

cikgu...salam dari pemilik blog : cerita dari belantara...kisah seorang guru di pedalaman...jengok2 ler...dari cikgu putra745...mak ayah koi pun org temerloh, koi orang raub...

Mami Dini said...

Harga sawit makin naik whatmore akan ada kemungkinan terus naik bila Rang Undang-undang Industri Bio Bahan Api 2006 dikuatkuasakan. Sensasi betul minyak sawit sekarang nie even eksport naik 30% dari biasa... how i wish i have the golden crop.

Another point that i totally agreed with u, yea, anaklah penawar hati, how can we not be greatful for having them....(kenapalah ader manusia yg tergamak tak sayang anak-gelap hati betul)... keep up cikgudedi the planters, heheheheh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...