Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

24 January 2007

041 : Rutin Aku...!

Ari nie 24.01.2007...Rabu...cam biasa pukul 7.00 pg...kuar umah...start motor dan gerak ke sekolah...sampai sekolah 7.30 pg...terus tulis nama dan masuk bilik...capai pen dan borang KWAPM...isi mana2 yg patut diisi...8.15 pg...masuk kelas Tahun 3 untuk Pendidikan Moral...tajuk ari nie ialah Kasih sayang Terhadap Keluarga...dan semasa aku menerangkan dengan terperinci...seorang anak murid aku nampak sedih jer...aku tanya...tapi dia senyap jer...!

Aku tak tanya lanjut sbb klau aku tanya pun mmg dia tak kan jawab...jadi aku teruskan pengajaran aku...kemudian aku "free" sampai rehat...sambung balik isi borang KWAPM...Lepas rehat...mesyuarat AJK KWAPM sbb besok semua penjaga akan dapat RM200 bg setiap anak yg bersekolah...ianya dikategorikan sebagai bantuan persekolahan...iaitu untuk membeli pakaian sekolah,kasut, beg dan yang berkaitan dengan persekolahan anak2 mereka...oleh kerana mesyuarat...tak dapat aku masuk Tahun 6 untuk mata pelajaran Bahasa Inggeris...dah rugi anak2 murid aku ari nie sbb tak dapat belajar...sedangkan masih banyak kelemahan mereka terutama dalam menulis ayat(writing)...!

Abis mesyuarat pukul 12.30 tgh...amik borang lagi dari GPK HEM...untuk diisi bagi pemberian wang RM200 esok...kelas aku ngan Tahun 3 tinggal 10 minit jer lagi...rugi budak2 tue sbb tak dapat belajar...kesian gak aku nengok nyer...tapi apakan daya...kekadang banyak sgt beban tugas yang perlu dipikul dan dilaksanakan serentak...jadi terpaksalah aku korbankan masa bersama anak2 murid aku...!

Loceng bunyi pukul 1.10 ptg...aku siapkan mana2 borang yang sempat...pukul 1.30 ptg...aku kunci bilik...tulis nama...start motor dan balik...singgah kat umah mak aku jap...dah 3 hari aku tak jengok dia dan ayah...alhamdulillah mereka sihat...aku selalu merasa bersalah pada mereka sbb aku tak dapat nak temankan mereka setiap hari...selalu aku memikirkannya...adakah aku anak yang mengabaikan kedua ibu bapa...selalu aku jadi serba salah...masa aku kecik dulu...mereka jaga aku dengan sempurna...patutnya giliran aku laa pulak untuk jaga mereka...tapi aku rasakan yang aku gagal dalam melaksanakan tanggungjawab aku pada mereka...ntah laa...!

Balik dari umah mak dah pukul 2.oo lebih...singgah pasar jap...beli ikan untuk makan tengahari...sampai umah...si Are-an sambut aku...aku tanya dia..."gie sekolah tak?"...dia sengih jer...tak jawab pun soalan aku...tanya Mama dia...tak pergi sbb melalak tak nak ke sekolah...Si Are-an nie aku dah daftarkan kat Taska Islam kat Taman Perumahan aku tinggal nie...dah seminggu dia tak sekolah sbb sakit mata dan demam...tue yang liat nak ke sekolah semula sbb dah rasa seronok duduk kat umah...macam2 cara aku pujuk...tapi dia nie mmg susah klau aku yang nasihatkan...tapi kalau cikgu dia yang cakap...semuanya dia ikut...kat sekolah cikgu dia cakap dia bagus dan tak nakal...tapi kat umah selalu nakal...kadang2 cam tak percaya jer cakap cikgu tue sbb mungkin dia sajer nak sedapkan hati aku...bimbang aku persoalkan pulak kewibawaan dia sebagai guru kot...apa2 pun aku dah cuba sedaya mungkin memberikan yang terbaik untuk dia...besar harapan aku pada dia...sebesar harapan mak dan ayah aku pada aku dulu2...!

Petang...turun main bola...hari kedua selepas tak main hampir 2 minggu kerana hujan...makin ramai yang turun...dan aku merasakan aku semakin berat...nak berlari pun terasa macam aku membawa beban berlebihan...aku perlu buat sesuatu kerana perut aku semakin boroi...dulu, aku kurus cengkung...klau berlari setiap berlari di atas angin...dulu, aku jaguh 100 meter...tapi kini...di usia mencecah ke angka 30...aku merasakan perubahan pada diri aku...aku tak secergas dulu...mungkin dah tiba masa nyer aku gantung kasut bola...tapi klau aku tak main bola...jawab nyer makin "naik" laa perut aku nie...sekarang nie pun banyak seluar aku yang dah tak muat...klau pakai saiz 32...terasa sendat sangat...klau dulu masa bujang...seluar aku saiz 29 jer...kini aku pakai seluar saiz 33...dan klau aku tak main bola...makna nyer aku tak bersenam...bila aku tak bersenam...maka perut aku akan bertambah boroi...!

Malam...aku rehat ajer kat umah...layan kerenah anak2...sambil tonton TV...makan malam lauk ikan kembung yang dimasak asam oleh isteri aku...dah dekat sebulan tak makan ikan sbb daging korban masa Raya Haji banyak yang aku dapat...rasa2 ader laa dekat 7-8 kilo...maka hari2 laa aku anak beranak makan daging...dah naik jemu rasa nyer...tapi klau tak dimasak...tak kan abis daging tue...nak dibuang...membazir laa plak...nak bagi kat jiran sebelah...dia pun dapat banyak gak...!

Itu laa rutin aku pada ari nie...jap lagi aku nak lelapkan mata aku plak...anak2 dah tido ngan mama diorang...tinggal aku lagi yang masih mengetuk papan kekunci nie...sebenar nyer aku tengah mencari ilham untuk n3 seterus nye bagi projek JAKUN...dah dapat dah sikit2 tapi masih samar2...malam semalam aku dah emailkan 1 n3...arap2 dapat laa aku siapkan sekurang2 nyer 1 n3 lagi sebelum Febuari tiba...Terima Kasih kepada Saudara Azhar Ahmad...di atas kesudian mempelawa aku untuk turut serta dalam projek yang beliau sebagai tunjang nyer...!

4 comments:

Azhar Ahmad said...

Hummm, rutin harian. Rutin harian saya, bangun tido, semayang zhor, ketuk keyboard, semayang asar, makan, ketuk keyboard, maghrib ngan isyak, makan malam, ketuk keyboard, subuh, dan tido. Sudah 2 tahun camtu.....

13may said...

ish...penat gak jadik cikgu nooo...:)

RaFFLeSiA MeRaH said...

mahu x penat yerk...weiii, ape hal ko ngan zack nyer lagu tema same? korg kembar gak ker? muehehehe....apepun aku suker bangat ngan lagu ni, rasa cam x nak close jer blog korg berdua, tapi aku dah ader save lagu ni kat pc aku, leh dengar bebila masa....

Fadh said...

Azhar Ahmad : alah bisa tegal biasa...!


13may : penat mmg penat tp klau dah tugas dan tanggungjawab tue...nak tak nak laksanakan jua...ramai yg kata tugas cikgu senang...kerja separuh hari jer...pas tue cuti banyak...tapi ramai yang tak tau hakikat dan realiti sebenar tugas seorang guru...!

rafflesia : penat...letih dan kadang kala melelahkan...sajer jer...aku ngan dia kembor lain mak lain ayah...wargh wargh...wargh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...