Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

19 July 2007

044 : Aku Kembali...Di Sini...!


kembali menyusur jejak2 lalu...,

rupanya masih ada blog nie...hampir setahun ditinggalkan...dah banyak yang berubah...dah banyak yang berlaku...dan banyak yang nak dikongsikan...

ramai member blog dah "cabut"...mungkin kerana bosan sbb selalu tak de kat blog...tak pe laa, salah aku gak...apa pun...aku nak jejak balik mereka...

n3 permulaan nie...biasa jer...tak der apa yang best pun...cukup sekadar permulaan...!

28 January 2007

043 : Aku Di Hujung Minggu...!

Sabtu...27hb Januari 2007...seawal 7 pagi aku dah bersiap2 nak ke kebun sawit ... membaja ... sebelum tue aku modify 3 kereta tolak menjadi satu ... sbb ketiga2 kereta tolak tue rosak tapi rosak nyer berlainan bahagian...yang pertama tak der tayar...yang kedua tempat pemegang dan yang ketiga tempat letak barang nyer dah bocor...aku jumpa ketiga2 kereta tolak tue kat tapak pembinaan kat kawasan perumahan aku nie... kira macam recycle laa... nampak mcm pengutip aku nie kan... tapi ianya menjimatkan...!

Aku start membaja lebih kurang pkul 9.30 pg...10 beg kesemua nyer untuk keluasan 6 ekar... letih sungguh... tapi berbaloi sebab ia nyer extra income bulan2... aku guna kereta tolak... mudah dan praktikal... letak seguni baja seberat 5okg kat dalam nyer... tolak dan tabur keliling pokok... tapi yang leceh nyer kebun aku nie makin semak... mungkin lepas abis musim hujan nie... biler dah panas nanti...boleh laa aku meracun plak...!

Sekarang nie harga sawit dah naik... tapi yang tak best nyer buah kurang... setan dah RM360 ... tapi buah tak banyak yang masak... selalu mmg mcm nie... biler buah banyak harga plak turun ... biler buah kurang harga plak naik... mcm hidup kita gak... kadang ok ... kadang tak berapa nak ok... bulan 4 nanti... Insyallah... buah akan banyak semula...!

Pukul 1.30 petang selesai membaja... sampai umah pukul 2.00 ptg... mandi... sembahyang dan tdo...sedar2 dah pukul 5.30... letih sungguh rasa nyer... bangun dan sembahyang Asar... 6.15 ptg... gie main bola... terserempak ngan sepupu aku... dia ajak aku gie ke Kedah cuti raya cina nanti... menghantar adik dia nikah dan kahwin ngan org utara... naik bas sewa kata nyer... tue yang aku lemah sikit nak pergi sbb aku nie jenis alah klau jalan jauh2... gie Melaka dulu pun... aku duduk depan sekali... single seat yang kat tangga... sebab aku nak tengok ke depan... kalau aku dok tengah2 atau kat belakang... aku akan pening2 dan akhir sekali muntah... bagi jawapan Insyallah...kalau tak der apa2 hal lain... main bola... tengah sedap2 main... ujan turun... abis bertempiaran macam kambing takut ujan...!

Malam... aku tengok tv siaran langsung Malaysia vs Singapura... Malaysia kalah penalti 4 - 5... tapi aku puji permainan pemain Malaysia... cuma penyudah yang lemah dan nasib tak menyebelahi Malaysia... aper pun aku bangga jadi anak Malaysia...!

Ahad... 28hb Januari 2007... 7.30 pagi... bersiap2 utk ke Pekan Sehari Temerloh... pukul 8.00 pagi... gerak ke umah mak aku dan terus ke Temerloh... dah lama tak ke Pekan sehari Temerloh... Tapi tak laa selama Rafflesia Merah, Puteri1 dan Azhar Ahmad... banyak gerai2 yang menjual pelbagai jenis barangan... dari Masjid Sultan Abu Bakar hingga laa ke Stadium Mini Temerloh... dan orang tetap ramai berpusu2 memilih... menawar dan membeli barangan keperluan harian mereka... aku beli apa2 yang patut untuk kegunaan harian... sakit tangan aku membimbit barang2 yang dah dibeli... nasib baik anak2 aku tak buat kerenah... klau tak susah gak nak berjalan di tengah2 kepadatan manusia tue... dlm perjalanan balik singgah jap kat umah kakak aku... !

Petang...cam biasa main bola... untuk memastikan aku tidak dinaikkan taraf ke kategori yang lebih berat dan memastikan tahap keboroian aku tetap "maintain"... malam... tonton tv sambil layan anak2... saat yang mengembirakan... biler dapat meluangkan masa bersama anak2 dan melihat mereka membesar di depan mata... sesungguh nyer anak2 laa yang mampu menghilangkan segala kesedihan...kekusutan dan anak2 laa jugak yang mampu mengusutkan fikiran dan menghilangkan kesabaran kalau tak kena cara didikan...!

25 January 2007

042 : Rutin Aku 2...!

Ari nie...25.01.2007...Khamis...ari bahagia bagi kakitangan awam kerana ari nie...dinding ajaib akan mengeluarkan wang(pinjam ayat Maniq)...maka senyum dan berserilah muka masing2 kerana gaji dah masuk. Dan sibuk laa dinding2 ajaib mengeluarkan duit apabila dicucuk2...!

Ari nie...aku kaya dengan duit orang. Sejumah RM3600 berada dalam poket aku seawal jam 9.00 pg...Maka ke hulu ke hilir aku ngan duit tue...gie tandas aku bawak... gie ngajar bawak gak... gie makan pun aku bawa... bukan apa...buat nyer ilang duit tue tak pasal aku kena ganti...!

Jam 11.00 lebih...acara memberi sedekah bermula...tapi sblm bg. duit...aku kena pastikan semua dokumen lengkap dan ditandatangan...biIa dah lengkap...duit bertukar tangan...bukan RM200 tapi RM158 shj sbb dipotong sebanyak RM30 untuk pembelian baju dan seluar track untuk sukan dan bg Tahun 6 sebanyak RM42 untuk pakaian sukan dan kamus...maka berseri2lah wajah ibu bapa penjaga murid2 SK Bukit Gemuruh...tapi tak semua yang hadir...hanya sebahagian yang mengambil dan sebahagian lagi mungkin dah kaya...maklumlah getah dan sawit tengah mahal...!

Balik sekolah lewat ari nie...jam 3.00 ptg baru sampai umah...cam biasa Si Are-an jadi pembuka pintu pagar yang setia...tanpa ditanya dia beritahu aku yang dia ke sekolah ari nie tanpa perlu dipaksa....hairan gak aku...tanya mama dia...betul dia tak nanggis pun mcm selalu...dan dia menuntut janji aku pg tadi bila dia tanya aku samada KFC ada ulat atau tidak kerana aku selalu gunakan alasan KFC ada ulat bila poket aku kering di tengah bulan...maka ari nie aku tunaikan keinginan dia kerana dia berkelakuan baik...!

Petang...main bola...lutut rasa sakit2...pinggang rasa sengal2...tapi aku main gak...aku main hanya sekadar kuar kan peluh ajer...kerana klau aku tak main langsung maka aku akan dinaiktaraf ke kategori middleweight...!

Malam...aku cuba acu try test satu program converter yang boleh mengubah format sesatu fail movie ke 3gp...supaya ianya boleh dimainkan guna handset...alhamdulillah berjaya...sebenar nyer...ia satu bisnes kecil2lan aku...tapi klau KHEDN HEP tau...masuk jail aku...aku buat pun sekadar hobi dan suka2...pas tue ader permintaan plak...so aku pun bisnes laa kat Mat2 Indon yang kerja nyer kait buah sawit kat Ladang Risda dekat kg isteri aku...bukan takat video clip ajer yg aku bisnes...ringtones dari mana2 mp3 pun aku bleh ubah format...edit mana yg patut supaya boleh menjadi ringtones handset...ok...ckup cerita pasal tue...kang aku masuk lokap...saper yang susah aku gak...!

Tentang n3 merapu plak...ader tapi aku nak tanya pendapat korang...patut ke tak patut aku teruskan n3 tue...atau patut aku selang selikan dengan n3 yang bersifat ilmiah dan sebagai nyer...so...minta pendapat korang yer...!

24 January 2007

041 : Rutin Aku...!

Ari nie 24.01.2007...Rabu...cam biasa pukul 7.00 pg...kuar umah...start motor dan gerak ke sekolah...sampai sekolah 7.30 pg...terus tulis nama dan masuk bilik...capai pen dan borang KWAPM...isi mana2 yg patut diisi...8.15 pg...masuk kelas Tahun 3 untuk Pendidikan Moral...tajuk ari nie ialah Kasih sayang Terhadap Keluarga...dan semasa aku menerangkan dengan terperinci...seorang anak murid aku nampak sedih jer...aku tanya...tapi dia senyap jer...!

Aku tak tanya lanjut sbb klau aku tanya pun mmg dia tak kan jawab...jadi aku teruskan pengajaran aku...kemudian aku "free" sampai rehat...sambung balik isi borang KWAPM...Lepas rehat...mesyuarat AJK KWAPM sbb besok semua penjaga akan dapat RM200 bg setiap anak yg bersekolah...ianya dikategorikan sebagai bantuan persekolahan...iaitu untuk membeli pakaian sekolah,kasut, beg dan yang berkaitan dengan persekolahan anak2 mereka...oleh kerana mesyuarat...tak dapat aku masuk Tahun 6 untuk mata pelajaran Bahasa Inggeris...dah rugi anak2 murid aku ari nie sbb tak dapat belajar...sedangkan masih banyak kelemahan mereka terutama dalam menulis ayat(writing)...!

Abis mesyuarat pukul 12.30 tgh...amik borang lagi dari GPK HEM...untuk diisi bagi pemberian wang RM200 esok...kelas aku ngan Tahun 3 tinggal 10 minit jer lagi...rugi budak2 tue sbb tak dapat belajar...kesian gak aku nengok nyer...tapi apakan daya...kekadang banyak sgt beban tugas yang perlu dipikul dan dilaksanakan serentak...jadi terpaksalah aku korbankan masa bersama anak2 murid aku...!

Loceng bunyi pukul 1.10 ptg...aku siapkan mana2 borang yang sempat...pukul 1.30 ptg...aku kunci bilik...tulis nama...start motor dan balik...singgah kat umah mak aku jap...dah 3 hari aku tak jengok dia dan ayah...alhamdulillah mereka sihat...aku selalu merasa bersalah pada mereka sbb aku tak dapat nak temankan mereka setiap hari...selalu aku memikirkannya...adakah aku anak yang mengabaikan kedua ibu bapa...selalu aku jadi serba salah...masa aku kecik dulu...mereka jaga aku dengan sempurna...patutnya giliran aku laa pulak untuk jaga mereka...tapi aku rasakan yang aku gagal dalam melaksanakan tanggungjawab aku pada mereka...ntah laa...!

Balik dari umah mak dah pukul 2.oo lebih...singgah pasar jap...beli ikan untuk makan tengahari...sampai umah...si Are-an sambut aku...aku tanya dia..."gie sekolah tak?"...dia sengih jer...tak jawab pun soalan aku...tanya Mama dia...tak pergi sbb melalak tak nak ke sekolah...Si Are-an nie aku dah daftarkan kat Taska Islam kat Taman Perumahan aku tinggal nie...dah seminggu dia tak sekolah sbb sakit mata dan demam...tue yang liat nak ke sekolah semula sbb dah rasa seronok duduk kat umah...macam2 cara aku pujuk...tapi dia nie mmg susah klau aku yang nasihatkan...tapi kalau cikgu dia yang cakap...semuanya dia ikut...kat sekolah cikgu dia cakap dia bagus dan tak nakal...tapi kat umah selalu nakal...kadang2 cam tak percaya jer cakap cikgu tue sbb mungkin dia sajer nak sedapkan hati aku...bimbang aku persoalkan pulak kewibawaan dia sebagai guru kot...apa2 pun aku dah cuba sedaya mungkin memberikan yang terbaik untuk dia...besar harapan aku pada dia...sebesar harapan mak dan ayah aku pada aku dulu2...!

Petang...turun main bola...hari kedua selepas tak main hampir 2 minggu kerana hujan...makin ramai yang turun...dan aku merasakan aku semakin berat...nak berlari pun terasa macam aku membawa beban berlebihan...aku perlu buat sesuatu kerana perut aku semakin boroi...dulu, aku kurus cengkung...klau berlari setiap berlari di atas angin...dulu, aku jaguh 100 meter...tapi kini...di usia mencecah ke angka 30...aku merasakan perubahan pada diri aku...aku tak secergas dulu...mungkin dah tiba masa nyer aku gantung kasut bola...tapi klau aku tak main bola...jawab nyer makin "naik" laa perut aku nie...sekarang nie pun banyak seluar aku yang dah tak muat...klau pakai saiz 32...terasa sendat sangat...klau dulu masa bujang...seluar aku saiz 29 jer...kini aku pakai seluar saiz 33...dan klau aku tak main bola...makna nyer aku tak bersenam...bila aku tak bersenam...maka perut aku akan bertambah boroi...!

Malam...aku rehat ajer kat umah...layan kerenah anak2...sambil tonton TV...makan malam lauk ikan kembung yang dimasak asam oleh isteri aku...dah dekat sebulan tak makan ikan sbb daging korban masa Raya Haji banyak yang aku dapat...rasa2 ader laa dekat 7-8 kilo...maka hari2 laa aku anak beranak makan daging...dah naik jemu rasa nyer...tapi klau tak dimasak...tak kan abis daging tue...nak dibuang...membazir laa plak...nak bagi kat jiran sebelah...dia pun dapat banyak gak...!

Itu laa rutin aku pada ari nie...jap lagi aku nak lelapkan mata aku plak...anak2 dah tido ngan mama diorang...tinggal aku lagi yang masih mengetuk papan kekunci nie...sebenar nyer aku tengah mencari ilham untuk n3 seterus nye bagi projek JAKUN...dah dapat dah sikit2 tapi masih samar2...malam semalam aku dah emailkan 1 n3...arap2 dapat laa aku siapkan sekurang2 nyer 1 n3 lagi sebelum Febuari tiba...Terima Kasih kepada Saudara Azhar Ahmad...di atas kesudian mempelawa aku untuk turut serta dalam projek yang beliau sebagai tunjang nyer...!

23 January 2007

040 : Aku Merapu lagi...!

Adapun cerita ini tidak terdapat dalam mana mana hikayat dongeng melayu. Cerita ini telah dikarang sesedap rasa tanpa melibatkan mana mana pihak samada yang hidup mahu pun yang telah meninggal dunia. Sekiranya terdapat sebarang persamaan ianya adalah kebetulan.


Tersebutlah kisah di sebuah kampung yang bernama Kampung Serapat Serumpun. Adapun kampung tersebut dipimpin oleh seorang ketua kampung bernama Datuk Sekelentot. Diriwayatkan bahawa Datuk Sekelentot tersangatlah kayanya. Dikhabarkan kononnya kekayaan beliau tersangatlah banyaknya sehinggakan setiap sesuatu yang terdapat di Kampung Serapat Serumpun adalah miliknya.


Adapun, penduduk Kampung Serapat Serumpun hidup dalam aman dan damai. Tidak pernah terjadi sebarang kes kecurian ayam itik apatah lagi motorsikal mahu pun kereta kerana pada masa itu memang tidak terdapat pun kenderaan berenjin.


Walaupun keadaan Kampung Serapat Serumpun aman sentosa, namun hati dan perasaan Datuk Sekelentot sentiasa gundah gulana memikirkan nasib masa depannya kerana beliau tidak mempunyai anak Ielaki untuk mewarisi segala harta kekayaannya apabila beliau meninggal kelak. Beliau mempunyai seorang anak gadis yang lawanya mengalahkan Siti Nurhaliza. Semua pemuda di Kampung Serapat Serumpun tergila-gilakan anak gadis Datuk Sekelentot.


Maka hendak dijadikan cerita pada satu hari, Datuk Sekelentot telah mendapat buah fikiran bagaimana untuk mencari calon suami anak gadisnya merangkap menantu yang akan mewarisi jawatan ketua kampung serta kekayaannya.


Adapun diperkhabarkan bahawa buah fikiran Datuk Sekelentot ialah untuk mengadakan pertandingan berenang di kalangan pemuda Kampung Serapat Serumpun dan kawasan kawasan yang sama waktu dengannya. Diceritakan juga bahawa pertandingan berenang itu akan diadakan di sebatang sungai di Kampung Serapat Serumpun yang terkenal dengan aliran arusnya yang deras dan buayanya yang ganas-ganas belaka. Pemenang ialah sesiapa yang pertama berjaya berenang menyeberangi sungai dengan selamat tanpa sebarang kecederaan.Adapun pemenang akan menjadi menantu kepada Datuk Sekelentot.


Maka dicanangkan oleh orang suruhan Datuk Sekelentot bahawa tarikh pertandingan tersebut akan diadakan sepurnama lagi. SeteIah mendengar perkhabaran itu maka giatlah semua pemuda di Kampung Serapat Serumpun dan kampung kampung berhampiran berlatih bagi menghadapi pertandingan tersebut. Pagi petang siang malam tiadalah lain kerja mereka melainkan berlatih berenang.


Sepurnama berlalu, maka tibalah saat saat yang dinantikan. Berduyun duyunIah semua penduduk kampung menuju ke tempat pertandingan. Berasak-asaklah mereka di sepanjang sungai dari hulu hingga ke hilir.


Setelah kesemuanya hadir maka Datuk Sekelentot tampil ke hadapan pentas utama untuk memulakan pertandingan. Lalu beliau pun membilang, "1...2...3 mula!". Namun tiada seorang pun yang terjun ke dalam sungai kerana masing-masing menggunakan taktik tunggu dan Iihat. Adalah dipercayai sekiranya buaya-buaya telah kekenyangan membaham peserta peserta terdahulu maka mudahlah peserta peserta terkemudian memenangi pertandingan itu.


Timbul kehairanan di hati Datuk Sekelentot, laIu beliau mengumumkan bahawa beliau akan menambah ganjaran dengan menyerahkan kesemua harta kekayaan yang beliau miliki kepada pemenang. Lantas beliau pun memulakan semula pertandingan yang tertangguh sebentar tadi. Sebaik sahaja pertandingan dimulakan semula, kedengaran bunyi seseorang terjun ke dalam air. Kelihatan seorang pemuda sedang berenang dengan pantasnya. Di belakangnya, puluhan ekor buaya sedang mengejar dengan ganas. Menjerit dan memekiklah para penonton yang hadir kerana menyangkakan pemuda itu akan menjadi mangsa buaya buaya yang sedang kelaparan itu.


Namun sangkaan mereka ternyata meleset. Pemuda yang berani itu selamat tiba tanpa sebarang kecederaan. Kempunanlah buaya buaya yang kebuluran itu. Sebaik tiba di tebing, maka dipanggil oleh Datuk Sekelentot akan pemuda itu. Secara rasmi diumumkanlah bahawa pemuda itu sebagai pemenang. Maka dipanggil oleh Datuk Sekelentot pemuda itu untuk diperkenalkan kepada umum. Namun pemuda itu enggan tampil ke hadapan. Maka hairanlah sekalian yang hadir.


Lalu Datuk Sekelentot mengarahkan pengawal supaya mengheret pemuda itu menghadap beliau. Disoal oleh Datuk Sekelentot akan pemuda itu perihal keenggananpya untuk menerima hadiah kemenangan. Dan jawab pemuda itu, "Aku cuma nak pergi semula ke seberang dan cari orang yang tolak aku masuk dalam sungai tadi".

p/s : Moral cerita nie ialah...klau dlm keadaan terpaksa...kita boleh melakukan sesuatu yang di luar dugaan kita...kedua...jangan tolak member masuk sungai...kot2 member tue tak pandai berenang...sajer jer...!

22 January 2007

039 : Akan Aku Sapu Sawang2 Itu...!

Maaf...hanya itu yang mampu aku ucapkan pada kalian yang masih sudi menjengguk blog ini...!

Ntah mengapa...tiba-tiba hati ini tergerak untuk membuka blog setelah hampir sebulan aku biarkan ianya sepi bersawang...mungkin kalian tertanya2...kemana perginya tuan punya blog...dan kenapa dah lama tak update...sebenarnya...aku masih di sini...cuma aku amat sibuk kebelakangan ini...tahun baru...sekolah dibuka...kerja yang bertimbun...perlu dibereskan dalam tempoh waktu yang singkat...sibuk mengajar...sibuk menyiapkan borang KWAPM...sibuk dengan itu...sibuk dengan ini...dan macam2 lagi...hinggakan aku jadi lupa pada blog ini...!

Insyallah...aku akan kembali menulis di blog ini...mungkin juga setelah dirangsang oleh saudara Azhar Ahmad yang mempelawa aku untuk menulis entri bagi JAKUN...membuatkan aku kembali bernafsu untuk menulis...untuk kalian yang tak tau lagi apa itu JAKUN...sila klik kat nama Azhar yang bergerak-gerak tue...Tapi aku belum memberikan jawapan yang pasti...samada nak sertai atau tidak...aku bimbang masa tidak mengizinkan...!

Akhir sekali untuk entri "pembersih sawang" ini...harap belum berlambat untuk aku mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2007... SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1428...!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...