Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

26 December 2006

Aku Tak Paham...!

n3 kali nie tak der cerita merapu...aku akan sambung balik n3 merapu selepas nie...nie pun atas permintaan c rafflesia...dia mintak aku selang seli kan n3 aku...!

untuk pengetahuan korang...esok 27.12.2006...aku akan menduduki peperiksaan penilaian tahap kecekapan untuk guru2 gred DGA 29...masuk yg nie dah 4x aku amik...kali pertama 2003...aku amik 2 kertas...1 kertas dah mencapai tahap 4...tinggal 1 kertas lagi yang asyik capai tahap 3 jer...tahun lepas pun dapat tahap 3 jer...tahun nie...aku jadi patah semangat...sebab nyer...baca seterus nyer...!

tahun lepas...aku study bagai nak rak...masa periksa...member satu sekolah ngan aku duduk kat belakang aku...memang dia nie otai dah...dan memang jenis yg tak study sbb pukul 1-2 pagi masih lepak kat kedai kopi...tengah syok jawab periksa...tetiba dia cuit belakang aku...tanya jawapan...kes meniru laa nie...aku pun bukak laa ckit kertas jawapan objektif aku...jadi dia bleh laa nampak jawapan aku...memang pengawasan tak ketat pun sbb yang menjadi pengawas peperiksaan ialah guru besar-guru besar seluruh daerah bera...lagi pun klau strict sgt...ramai cikgu yg kantoi sebab meniru...!

Dan biler keputusan diumumkan bulan 3 yg lepas...aku masih lagi lulus tahap 3 jer...makna nyer tak leh naik gaji...yang menyebabkan aku keliru...tak paham...sakit hati...menyampah dan macam2 lagi...ialah cikgu yg meniru aku tue lulus tahap 4...dia tiru aku tapi dia lulus tahap 4 dan aku lulus tahap 3 jer...aku meragui ketelusan Majlis Peperiksaan Malaysia dalam menandakan kertas jawapan objektif...yg tambah sakit hati aku...biler cikgu tue siap berlagak lagi...konon nyer klau nak tuisyen ngan dia bleh...biler2 masa dia bleh ajar...pthui...geram nyer aku...seolah-olah aku nie tak tau apa-apa dan dia lulus sebab dia study...!

Lagi satu yang aku tak paham...Majlis Peperiksaan Malaysia seolah-olah...menandakan kertasa jawapan secara rawak atau rambang ajer...seolah-olah...ader kuota berapa org yang boleh diluluskan untuk satu- satu tahun...contoh nyer...tahun nie...20 ribu...tahun depan 20 ribu lagi...macam tak der ketelusan langsung...!

Tahun nie memang aku tak study langsung...lantak laa...esok aku tenyeh jer A ker...B ker...C ker...D ker...malas aku nak study...study sungguh2 pun tak lulus...baik aku pakai dadu lagi baik...tak nyakitkan hati aku...dan dah gerenti tak lulus tahap 4 nyer...padan muka aku...!

23 December 2006

Citapu Dari Aku 2...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Gambar Nie Aku Dapat Dari E-mail Rodong Aku...!



TIDAK PERNAH BERI SUMBANGAN

Di sebuah kampung, seorang penghulu mendapati salah seorang penduduk kampungnya yang bernama Lamin tidak pernah membayar tuntutan bulanan kampung. Lamin memang terkenal dan merupakan salah seorang yang terkaya di situ. Penghulu mengambil keputusan untuk berjumpa dengannya.

Tok Penghulu: 'Selamat pagi, Encik Lamin.

En Lamin: Selamat pagi, ada apa pagi-pagi datang ke mari Tok...?

Tok Penghulu: Begini, saya telah mendapati bahawa hanya Encik Lamin seorang sahaja yang tidak pernah menyumbang untuk kampung kita. Encik Lamin ni kan seorang yang kaya dan berjaya, saya rasa tiada masalahnya untuk sumbangan yang begitu kecil bagi kemajuan kampung ini.

En Lamin: Adakah tok tahu ibu saya sedang sakit dan memerlukan banyak wang untuk mengubatinya?

Tok Penghulu: Waduh, kalau begitu...saya tak tau plak..

En Lamin: Tok tau tak saudara saya seorang veteran perang yang kudung serta buta dan memerlukan biaya perubatan?

Tok Penghulu: Kalau begitu, saya minta maaf.

(sebelum tok penghulu selesai meminta maaf, En. Lamin memotong dan menambah)

En Lamin: Tok tau tak suami kakak saya sudah meninggal dan dia meninggalkan isteri dan 3 anaknya tanpa harta dan warisan?

Tok Penghulu: (sekali lagi tok penghulu cuba untuk meminta maaf).

En Lamin: Jadi, pendek kata mereka pun tak pernah saya bagi sumbangan. Inikan pula nak bagi sumbangan untuk tok...!

Moral : Jangan laa kedekut sangat...sedekah laa sekadar mampu...!

MENANG BERTARUH SETIAP HARI

Ada seorang pak cik yang bernama Pak Din yang sangat kaya. Setiap hari beliau akan menyimpan RM1000 di bank. Setiap hari tepat pukul 9 pagi Pak Din dah pun bersiap sedia terpacak di kuanter bank untuk menyimpan RM1000.Setelah lebih kurang setahun berlalu, kehadirannya setiap hari disedari oleh pengurus Bank. Pengurus Bank itu pun memanggilnya ke pejabat dan bertanya.

Pengurus: Setiap hari saya lihat pakcik akan menyimpan RM1000 di bank.Apa kerja pakcik?

Pak Din: Saya ni sebenarnya tak ada kerja encik. Cuma saya suka bertaruh. Setiap hari saya akan bertaruh dan saya tak pernah kalah.

Pengurus: Ooo... Ini sudah cukup bagus. Tapi pakcik mungkin belum bertemu dengan orang yang hebat macam saya ni. Kalau pakcik bertaruh dengan saya, jangan haraplah nak menang.

Pak Din: Iya ke? Kalau macam tu, mari kita bertaruh.

Pengurus: Ok. Sebutkan apa saja pakcik nak bertaruh dengan saya.

Pak Din: Macam ni... Dalam tempoh 7 hari dari sekarang, encik akan kehilangan telur encik. Kalau betul encik akan hilang RM1000, kalau tak saya akan bayar encik RM1000.

Pengurus: Hahaha.. Tak logiklah pak cik. Tapi tak apa, saya setuju.

Setelah kedua-duanya setuju mereka pun beredar. Esoknya apabila bangun pagi, pengurus itu pun meraba telurnya. Ooh masih ada. Begitulah seterusnya hinggalah sampai ke hari yang ketujuh dia dapati telurnya masih lagi ada... Dengan suka hatinya pengurus tersebut pun pergilah berjumpa dengan Pak Din.

Pengurus: Maaflah pakcik, telur saya masih lagi ada.

Pak Din : Betul ke? Aku tak percaya. Mari sini aku pegang.

Lalu dipegangnya anu Pengurus tu. Sambil tersenyum Pak Din pun berkata.

Pak Din: Oklah. Betul kata kau. Nah ambil RM1000 ni.

Pak Din pun menghulurkan wang RM1000 kepada pengurus tersebut.

Pengurus: Hari ni baru pak cik tahu siapa yang hebat. Maaflah pakcik. Hari ni pak cik tak dapat laa pak cik masukkan duit....Keh.. keh... keh...!

Tiba-tiba Pak Din mengeluarkan RM4000 dan pergi ke kuanter bank. Pengurus tersebut rasa hairan lalu bertanya pada Pak Din.

Pengurus: mana pak cik dapat duit sebanyak tu?

Pak Din: Pak cik bertaruh dengan pengawal kat luar tu tadi RM5000.

Pengurus: Bertaruh apa?

Pak Din: Bertaruh yang pak cik dapat pegang telur pengurus bank dan dia tidak melawan.

Pengurus: Tak guna punya orang tua.

Moral: Jangan Bertaruh Sebab Berjudi Itu HARAM...!


MAKCIK DARI KAMPUNG

Pada suatu hari, seorang Makcik Minah datang ke Kuala Lumpur untuk kali pertama untuk berjumpa anaknya yang menetap di situ dan berkahwin dengan orang kaya setelah mencanangkan kepada orang-orang kampung. Dia turut membawa rakannya Bibah.

Oleh kerana hari telah lewat malam, dia 'check-in' di sebuah hotel mewah semata-mata mahu menunjuk kepada Bibah dan seorang pelayan membawakan begnya menuju ke bilik penginapan Makcik Minah. Makcik Minah dengan girangnye mengikuti langkah-langkah pelayan itu dan ketika pelayan tersebut menutup pintu, Makcik Minah melihat ke sekeliling. Beliau tiba-tiba menjadi marah lalu berkata kepada pelayan tersebut.

Makcik Minah:"Eksekius mi. Cik jangan ingat makcik datang dari kampung, tak tahu duduk di hotel. Sudah bayar ratus-ratus, cik bagi makcik bilik ini pula... Kecil...tak ada TV, tak ada almari, apa pun tak ada. Katil nak tidur pun tak ada. Hei jangan nak tipu orang laa...,"

Makcik Minah memaki hamun pelayan tersebut kononnya untuk menutup malu pada Bibah.Lalu pelayan itu pun menjawab...

Pelayan:"Sabar makcik, ini baru lif...!"

Moral : Jangan Tunjuk Terrer Tak Kena Tempat...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Seksi Gak Rahib Nie Uper nyer...!

20 December 2006

Citapu Dari Aku...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Gambar Di atas Sekadar Renungan Bersama

SUAMI KELUAR MASUK DISKO

Seorang ibu muda sedang mengadu pada temannya, "Aku terpaksa minta cerai dari suamiku." "Kenapa..?" tanya temannya kehairanan. "Habis, hampir setiap malam kerjanya keluar masuk disko," jawab si ibu muda. "OOOOhh, jadi suamimu itu kaki disko lah yer.. ?" tanya temannya lagi. "Bukan begitu..,sebenarnya dia ke sana mencari aku !" jawab si ibu muda.

BINI DAPAT TAHU

Seorang lelaki bercerita pada seorang temannya."Dulu aku ada segalanya. Wang, rumah besar, kereta - malah, aku juga ada wanita yang cantik. Sekarang dalam sekelip mata, semuanya dah hilang"..."Oh kesiannya. Apa yang berlaku? Kau diisytihar bankrap ke?" tanya si teman penuh simpati."Ahh.. tak lah. Bini aku dapat tau...."

"INGAT SAYA BERSENANG LENANG DI SINI?"

Seorang isteri sangat sedih kerana akhir-akhir ini suaminya sering pulang malam dan dalam keadaan mabuk. Suatu hari dia memarahi suaminya"Oh, abang selalu bersenang lenang di luar dan meninggalkan saya di rumah!"Akhirnya si suami memutuskan untuk mengajaknya ke bar. Sesampainya di sana, si suami memesan minuman keras seperti biasa dan memesankan satu gelas untuk isterinya. Ketika si isteri cuba meminumnya, dia terus memuntahkannya kembali."Minuman apa ini? Isshhhh.. tak sedap langsung...! " rengus si isteri. "Tulah, jadi jangan anggap saya bersenang lenang di sini...!"

p/s : Citapu adalah singkatan untuk cerita merapu...mulai n3 nie dan seterus nyer sehingga ke suatu tempoh yg aku sendiri tak pasti...aku nak masukkan n3 citapu kat blog aku...sajer jer...nak cuba acu try test...untuk jadikan blog aku nie ader kepelbagaian citer...!

19 December 2006

Cadangan Aku...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Cadangan aku yang pertama...untuk mengelakkan motorsikal kiter dicuri...elok laa kita ikut langkah seperti gambor di atas...cara nyer...cari maner2 anak pokok yg bersaiz kecil...parking motor kat tepi atau sandarkan jer kat pangkal pokok tue...tunggu sehingga 5-10 tahun...Insyallah...lepas nie...motor korang tak kan kena curi...klau pencuri tue nak curi gak...dia pasti akan berfikir 3-4 kali atau lebih...sbb dia kena kuar kos petrol untuk chainsaw bagi tebang pokok dan sbb banggang yang kedua...motor tue dah buruk...jual timbang kat besi buruk pun tak pulang modal...!


Photobucket - Video and Image Hosting

Cadangan aku yang kedua...untuk menjimatkan kos perfume untuk kereta...sbb perfume utk diri sendiri pun dah mahal...ditambah plak kos petrol yg meningkat...so...langkah bijak ialah ikut seperti gambar di atas...cara nyer...pertama...amik limau nipis/kasturi atau mana2 limau seperti limau mandarin dan limau bali...kedua...potong kulit limau tue seperti gambar di atas...ketiga...amik lidi atau pencungkil gigi...dan letak mcm gambar kat atas...last sekali...bubuh kat tempat aircond kuar kat dalam keter...pasti lepas nie korang dapat jimatkan kos perfume keter...di antara kebaikan nyer...pertama...klau korang tgh drive...tetiba perut rasa lapor...pas tue..."jam" laa plak...so...korang bleh laa makan buah limau tue...kedua...ianya mesra alam...tidak mengandungi mana2 bahan kimia atau alkohol...ketiga...ianya menjimatkan...kat pasar tani... 5 biji limau nipis batu seringgit...bleh guna untuk tempoh sebulan...klau korang ader tanam pokok limau nipis...lagi jimat...last sekali alasan yg aku bleh pikirkan ialah...korang pikirkan laa sendiri...he he he...!

p/s: Selamat Mencuba...!

18 December 2006

Aku Skodeng...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Gambar Nie Aku Ambil Masa Pergi Ke Melaka Ari Tue...!

Bukan niat aku nak menghina atau mendedahkan keburukkan mereka berdua...tapi sebagai ingatan kita bersama...supaya nanti anak2 kita tak mengikut jejak langkah mereka yg kat atas tue...!

Aku terlebih rajin sebenar nyer...selepas 2 hari tak bleh nak wat aper2 kat blog aku...ari nie aku update 2 n3...kali nie aku nak citer ckit pengalaman aku masa ke Melaka ari tue...bukan nak menghina atau sebagai nyer...cuma nak kongsi dengan korang dan amik iktibar mana2 yg baik jadikan tauladan dan mana2 yg tak elok tu...hendak laa dijauhi...!

Kejadian tue berlaku kat depan banggunan sebelah Kota A Famosa...tak ingat laa plak nama banggunan tue...tapi kat depan banggunan tue ader repilika keter api dan kapal terbang...masa aku lalu tue ader 2 couple...tapi tak lama lepas tue 1 couple nie blah...masa aku nak snap gambar kat atas tue...ader sorang polis lalu naik motor...dia berenti kejap...jengok2 kat couple tue...aku ingatkan dia nak halau ke atau saman couple tue...tapi lepas jengok2 seketika...terus blah...laa mcm tue jer ker?...aku pun terus amik gambar nie dan terus blaah...!

Ader satu citer yg aku nak kongsi dengan korang...tajuk nyer..."antara pegang anjing dan pegang awek"...

LEMBU: Hai anjing, apa kabor?... Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih...Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa pulok?

ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit... Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing , pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya'laa...Ko kan haram...Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu .

ANJING: Kalau aku najis sekali pon...kalau dia tersentuh aku,...boleh disamak...Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu . Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING: Wah .. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah"Pandai macam LEMBU"

Pengajaran Dari Citer di atas: lebih elok pegang anjing atau babi dari pegang pompuan yg bukan muhrim sebab pegang anjing atau babi...masih bleh disamak...tapi klau pegang pompuan bukan muhirim...azab laa kat neraka nanti...!

Aku Dah Tau...!

Sebelum baca n3 nie, korang kena baca n3 "Aku Tak Tau" kat bawah sbb ianya saling berkaitan...selepas merasa bengang sejak 2 hari yang lepas...maka aku dah tau punca masalah kenapa blog aku tak bleh dibukak sepenuhnya...!

Selepas bersms ngan maniq mlm tadi...aku bukak blogger pagi nie dan delete shoutbox oggix...kemudian save dan republish...kemudian aku view blog...dan hasil nyer...blog aku dah bleh dibukak sepenuh nyer...!

Kesimpulan yg aku dapat buat ialah punca masalah kenapa blog aku tak leh dibukak sepenuh nyer ialah 'oggix'...so aku amik keputusan tak nak letak dah shoutbox dari oggix...mmg ia nyer menyenangkan klau korang nak tinggalkan mesej kat aku...tapi klau dah menyusahkan plak sampai tak leh nak bukak blog...adalah lebih baik aku delete jer menatang alah tue...!

17 December 2006

Aku Tak Tahu...!

Ngape ntah...sejak 2 hari yang lepas...aku tak bleh bukak blog sendiri...blog org lain aku bleh bukak...tapi bila bukak blog sendiri...separuh jer yg ader...yg lain2 tak kuar...apa silap nyer pun aku tak tahu...n3 nie pun ntah bleh ntah tidak aku publish...mungkin korang bleh bukak blog aku...cuma aku jer yg tak bleh bukak abis...mungkin ader silap kat maner2 kot...!

Yang tambah menghairankan...aku bukak guna handset bleh plak...siap bleh bukak komen lagi...tapi mahal dia punya charge...kejap jer abis RM10.00...klau selalu guna handset...mau aku anak beranak makan maggi jer...!

Aper pun...aku tengah siasat apa masalah nyer...aku cuba baiki mana2 yg aku tau dan patut...setakat yg aku reti jer laa...bukan banyak pun yang aku reti...he he he...!

13 December 2006

Aku Dah Pakai Streamyx...!

Dah dekat seminggu aku pakai streamyx sebenar nyer...tp baru sekarang aku dapat update n3 aku...gara2 sakit belakang....merebak ke pinggang kanan dan senak bila nak buang air kecil...memang sakit sesangat...terutama bila nak buang air kecil...rasa nak kencing sokmo tapi bila dah masuk ke bilik air...setitik pun tak kuar... dah ke klinik...makan ubat lawas kencing...tahan sakit...sakit sendi dan antibiotik... sekarang...dah ok dah ckit walau kencing masih lagi sakit... dugaan untuk aku dari Allah...ckit jer Dia tarik nikmat...dah guling2 sakit nyer...!

Citer pasal streamyx nie...mula nyer tak terlintas langsung nak daftar...tapi bil tpon aku bulan 11 ialah RM128.00...sewa bulanan RM26...caj panggilan internet RM92....dan selebih nyer panggilan nasional dan tempatan...terkezut aku bila tgk caj panggilan internet kat RM100 sebulan...tue blum kira topup prepaid lg...so...aku amik keputusan masuk stremyx...!

Sebelum nie memang aku tak penah tgk menatang streamyx nie...tau sebut jer...tak penah tgk dan guna pun...aku tanya member aku yg kejer kat TM Point Mentakab...dia kata mudah ajer nak daftar...percuma masa daftar dan pasang tapi kena bayar gak...biler?...tunggu bil sampai sbb dicaj dlm bil...dia cakap lebih kurang RM361...pendaftaran RM163(RM88+RM75)...dan yuran langganan utk 2 bulan RM198(RM99+RM99)...mula nyer aku terkedu gak biler dgr sampai RM361...tp biler difikirkan semasak nyer...aku amik keputusan untuk daftar...!

Jd nyer...Jumaat lepas...aku dpt call dari JLFK Services Sdn Bhd...bagitau yg technician akan dtg pasang...aku ia kan ajer...sbb sakit pinggang...tak lama pastu sampai laa technician tue...bebudak lagi uper nyer...dia pun pasang apa yg patut...tak sampai 10 minit dah siap dan bleh guna dah...tapi aku tak bleh nak guna gak sbb sakit...mlm biler ntah...aku tak ingat...maniq sms aku minta aku...opps...yg nie aku tak leh citer...haa masa tue laa aku dpt test streamyx nie...aku rasa ok laa nak banding 1515...tapi tak tau laa plak akan datang cam ner...!

05 December 2006

Cita2 Anak Aku...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Baru lepas tgk cd "bertukar"...!


N3 aku kali nie berkisar ttg cita2 anak aku...c Are-an...kejadian nie berlaku malam tadi...tiap2 malam dia tdo ngan aku sejak dapat adik...mama dia tdo ngan c Are-keem...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Possing bersama bantal bucuk nyer...!


Sejak cuti sekolah nie...aku selalu tdo lewat...malam tadi sambil tengok tv...Are-an minta ngan aku nak amik kertas sehelai...aku pun bagi kat dia...sedang aku asyik tengok tv...Are-an cbuk main ngan kertas yg aku bagi tadi...dia lipat2...dia gulung2...pas2 dia datang kat aku...tanya "abah cakit kat aner?...kat cini ke...kat cini...?" sambil tunjuk kat lutut dan buku lali aku...aku pun jawab dan tunjuk kat buku lali...(dia selalu tengok aku sapu minyak panas kat lutut dan buku lali sebelum balut ngan "bandage" setiap kali aku nak main bola...bila dia tanya...aku jawab yang kaki abah sakit...) pastu dia pun amik kertas tue dan lipat 2...kemudian dia suruh aku angkat kaki...aku pun angkat kaki...dia letak kertas tue kat atas tilam...dan suruh aku letak balik kaki atas kertas yang dibentangkan...pastu dia pun balut kaki aku...aku peratikan jer tingkah-laku nyer...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Reaksi pertama bila disuruh mandi...!


Aku pun tanyer kat dia...."are-an nak jadi doktor ker?"...dia jawab..."tak nak"...pas tue mama dia plak tanyer..."abis tue are-an nak jadi aper?"...dengan selamba nyer dia jawab..."Are-an nak jadi bertukar...!...aku dan wife saling pandang memandang dan gelak...klau korang nak tau..."bertukar" tue ialah ungkapan yang disebut oleh watak hero dlm citer Jepun...Gransizer kat tv3...c are-an nie mmg peminat no 1...tak nah miss...biler dah tgk...riuh mulut asyik sebut..."bertukar" ajer...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Reaksi kedua...alasan diberi...tak nak tanggal baju "bertukar"...!


Adoi...pening aku ngan anak aku nie...itu yg dia nak jadi...kuat sungguh pengaruh citer jepun nie...klau zaman aku kecik2 dulu...selalu aku tgk citer ultraman...dan penah gak terlintas nak jadi mcm watak hero dlm citer tue...tapi biler dah besar niie...tak jadi pun ultraman...jadi cikgu-man...cuma sifat ultraman tue sampai sekarang ader kat aku...klau korang tengok ultraman...selagi lampu kat dada dia tak menyala merah...punyer laa tak kuat...tapi biler lampu merah dah nyala...tetiba jer jadi kuat dan siap bleh 'fire' raksaksa tue...ngaper masa lampu hijau ultraman tak kuat?...sama laa cam aku sekarang nie...klau masa tak der tekanan atau paksaan atau desakan atau klau tak terpaksa...memang aku rileks jer...tak buat aper2 pun...tapi biler aku ditekan...biler aku dipaksa atau terpaksa...mmg aku bleh buat sesuatu perkara...pelik gak aku memikir kan sikap aku nie...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Reaksi terakhir sebelum dirotan...he he he...!

01 December 2006

Anak-Anak Aku

Photobucket - Video and Image Hosting
Ciuman Dari Seorang Abang...!



N3 aku kali nie...khas untuk anak2 aku...sebagai tanda kasih sayang aku yang tak terhingga pada mereka...dan betapa besar nyer harapan aku pada mereka...!



Sebelum tue...cuba kalian teka yg mana 1... Muhammad Hakeem Danish dan yang mana 1... Muhammad Haris Farhan


Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting


Utk pengetahuan korang...yg kat atas tue ialah Muhammad Hakeem Danish...dan yg kat bawah ialah Muhammad Haris Farhan...Sebenar nyer...Muhammad Haris Farhan ialah anak ke-2 dan Muhammad Hakeem Danish ialah anak ke-3...anak pertama aku telah kembali ke rahmatullah...(baca n3 aku sebelum nie)


Photobucket - Video and Image Hosting
Lena Diulit Intan...!

Ok...sekarang aku nak citer serba sedikit tentang Muhammad Haris Farhan atau aku panggil dia are-an...lahir pada tanggal 26 Mei 2003...hari Sabtu(tepat seperti yang dijangka oleh doktor) jam 7.02 pagi waktu tempatan...seberat 3.3 kg sewaktu dilahirkan di Hospital Mentakab...tempat aku lahir dulu...kelahiran yang aku nantikan dengan penuh debaran...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Ader Harapan Ganti Ronaldinho...!

Wife aku mula alami kontraksi seawal jam 12.00 tgh mlm...dia ader ngadu kat aku...tapi aku ngantuk sgt sbb petang tue aku main bola...aku ckp sakit ckit jer tue dan sambung tidur...pukul 3.00 pg...dia kejut aku...dia kata dah tak tahan sakit nyer dan makin kerap...aku pun bangun...basuh muka...capai beg...capai kunci keter...gie umah mak dia...amik mak mertua aku...gie klinik kesihatan...nurse check...dah terbuka...so...naik ambulans terus ke hospital...aku follow dgn keter...tapi terpaksa tukar keter ngan ayah aku sbb keter aku tak der minyak...amik air yang ayah aku bacakan ayat dari surah An-Nahl ayat ke-78...dlm perjalanan...aku speed selaju mungkin...bergegar nissan sunny ayah aku...tetiba ader kucing melintas...nasib baik aku tak langgar...pas2 aku slow ckit...bimbang terlanggar apa2 yg tak patut...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Kecik Lagi Dah Pandai Possing...!


Sampai kat spital...wife aku dah masuk wad bersalin...aku bg air yg aku amik kat umah mak aku tadi...suruh dia minum...seblm tue selawat 3x...aku gie daftar masuk wad untuk wife aku...tunggu punyer tunggu...azan subuh berkumandang...aku gie solat subuh...selesai solat...aku doa panjang2...mintak Allah selamatkan wife dan baby...pas2 aku perasan ader sorang mamat nie...dok termenung jer...aku tegur dia dan tanya ngaper termenung...dia kata wife dia dah 2 hari lewat dari tarikh yg dijangkakan...dan klau tak terbukak jugak ari nie...doktor nak operate...cian aku nengok nyer...aku cakap kat dia...baca surah An-Nahl ayat ke-78...hembus pada air dan bagi wife dia minum...mula nyer dia tak cayer...aku suruh dia amik Al-Quran...dan tengok tafsir nyer sekali...pas2 baru dia percaya...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Baru Lepas Nangis...!


Aku tunggu...lama aku tunggu...pukul 8.00 pg...baru nurse panggil..."Siapa suami kepada Norshilalaily Mohd Halim"...cepat2 aku gie kat nurse...aku tengok dia kendong baby...dia ckp kat aku wife aku dah selamat bersalin jam 7.02 pg...pas2 dia suruh aku amik air sembahyang...aku cakap mmg dah ader air sembahyang...terus dia bagitau yang aku dpt baby boy...Alhamdulillah...mula nyer aku ingatkan pompuan sbb muke dia cam muker pompuan...aku azan dan qamat kan dia...tapi aku tak leh jumpa wife lagi sbb wife ku ader masalah jantung...so...doktor tahan kat wad rawatan rapi...takut2 berlaku aper2 pada jantung dia...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Mandi Kat A'Famosa Water World...!


3 hari wife aku dok kat spital...3 hari gak laa aku berulang nengok dia dan baby...masuk ari ke-3...wife aku mula menangis...nak balik umah...tak tahan dah dok kat spital...bukan masuk wad pun...dok kat depan meja staff nurse...aku jadi serba salah...tanya nurse...dia kata wife aku kena tahan wad sekurang2 nyer 2 minggu...utk pastikan jantung wife aku betul2 ok...aku tak kira...aku minta jumpa doktor...dia bagitau doktor...doktor panggil aku...mcm2 laa dia ceramah kat aku...aku mula naik angin...last2 aku cakap kat doktor tue yang aku sanggup tanggung risiko dan nak bawak wife dan baby balik gak...nak tak nak...doktor tulis surat dan aku sign surat pelepasan tanggungan pihak hospital ke atas wife dan baby aku...tapi sblm aku blaah...doktor tue pesan...klau ader aper2 yg berlaku...cepat2 bawak ke spital...aku senyum dan ucap terima kasih...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Mandi Kat Pantai Cherating...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Possing Kat Replika Durian Segamat...sempadan Gemas-Segamat...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Replika Durian Segamat Kat Simpang Highway Ke Kuantan...!


Sekarang dah 3 tahun usia c Are-an...makin lasak...makin nakal...makin petah...makin bijak...dan makin kuat ngusik adik dia...tue yang aku hangin sgt tue...ok...skrg nak citer pasal Muhammad Hakeem Danish...atau aku panggil dia Are-keem(pjg n3 aku kali nie)...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Usia 3 hari...asyik tido jer...!


Lahir pada 14 Jun 2006...hari Rabu jam 5.10 pm...awal 3 hari dari tarikh yang dijangkakan...seberat 3.1 kg...lahir di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh...kelahiran yang pada mula nyer aku sangka kan baby girl!(ptg tue aku ader lawan bola,tapi wife lagi penting)

Photobucket - Video and Image Hosting
Hari ke-4...tido gak lagi...!



Wife aku mulai alami sakit2 seawal jam 5 pg lagi...subuh tue dia cakap tak yah gie ngajar laa...tapi aku cakap kena gie gak sbb ader byk benda yang nak diselesaikan...tapi aku pesan klau ader rasa sakit sgt2 cepat2 bagitau aku...semua no. phone cikgu SKBG aku bagi...senang wife aku nak call...kalau dia tak dapat call aku...kat sekolah aku ngajar cam biasa...tapi dlm hati asyik teringat kat wife jer...kejap2 anta sms...lepas rehat...aku dapat sms dari dia...dia kata makin kerap sakit nyer...aku bagitau GB...terus balik umah...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Genap Seminggu...pun tido jer...!


Sampai umah...dlm pukul 11.30 pg...tanyer dia nak gie klinik tak...dia kata biar dulu...aku pun tido laa dulu...pukul 1.00 tgh...dia kejut aku ajak gie klinik...aku pun kemas apa2 yg patut dan terus ke klinik...sampai klinik...doktor check...mmg dah terbukak...doktor suruh gie hospital sendiri sbb ambulans tak de...tapi klau nak amik mak ke atau sape2 sempat lagi...aku cadang nak terus ke hospital...tapi wife aku nak jemput mak dia gak...nak tak nak...terpaksa laa gie amik mak dia kat Kemayan...aku bukan aper...buat nyer bersalin dlm keter kang...aper aku nak buat...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Genap Sebulan...Baru Lepas Cukur Rambut...!


Sampai spital terus masuk wad bersalin...aku gie solat Zohor dulu...bawak Are-an sama...selesai solat...mak mertua aku bagitau yang wife aku nak beg yg ader barang2 baby... sbb nak masuk wad bedah...aiik..,kejut gak aku...kenapa nak bedah plak...aku tunggu gak lagi sambil tue layan Are-an yang cbuk tanya mana mama dia...lepas solat Asar...mak mertua aku bagitau yang doktor panggil...sbb wife aku nak kena bedah...aku masuk...sampai kat bilik bersalin tue...tetiba...staff nurse dan nurse2 jadi kecoh...aku dgr nurse tue cakap...dah nampak kepala baby...aku pandang dari luar jer...tengok diorang buat kejer...pas2 doktor cakap panggil husband dia...nurse panggil aku masuk...alamak...aper aku nak buat nie...aku kuatkan semangat...masuk dan diri kat sebelah wife aku...aku tengok dia berpeluh habis...nurse suruh aku lap peluh...dan bagi kata2 perangsang kat wife aku...aku pun bagi dorongan kat dia supaya dia terus meneran...sambil tue aku baca surah Kursi dan surah An-Nahl ayat ke-78...dan hembus kat muka dia...rasa nyer kejap jer...tak sampai 5 minit aku masuk...wife aku selamat bersalin...Alhamdulillah...baby boy...walau scan ari tue...doktor cakap girl...aper pun...yang penting wife dan baby selamat...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Genap 2 Bulan...!


Sekarang nie Are-Keem dah 5 bulan...dan ader 2 batang gigi bawah...dah meniarap...dan dah pandai angkat punggung nak merangkak...mulut cukup becok...ntah aper yang dia cakap...aku pun tak paham...dah pandai nak main lawan2 ngan abang nyer...tue baru 5 bulan...klau setahun nanti...makin riuh laa umah nie...!



Photobucket - Video and Image Hosting
5 Bulan...Dok Dalam Walker...Abis Satu Rumah Dia Pusing...!


Aku syukur sesangat pada Allah...di atas segala nikmat dan kurniaan-Nya pada aku selama nie...selepas peristiwa duka yang aku alami dulu...kini kedukaan tue...Allah balas dengan mengurniakan pada aku...anak2 yang comel...sihat dan mengubat kedukaan aku...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Waktu Kegemaran Dia...Mandi...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Makan Biskut Milna...Suap Sendiri...!



Photobucket - Video and Image Hosting
On The Way Kenduri Mak Sedara Wife Aku Belah Lelaki...!
p/s : Banyak lagi gambor anak2 aku...klau korang nak tengok...klik kat sekelentot...sebelah kanan tue...!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...