Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

16 October 2006

005 : Kepala Tong Gas Aku Meletup...!

ahad...15.10.2006...aku berada di kg isteri sampai asar...lepas asar kami balik...dalam perjalanan...teringin lak nak makan mee rebus campur daging...sebab sblum tu...aku belek2 migguan wanita isteri aku dan nampak resepi tue...aku jadi teringin nak makan sebab nampak sedap...aku pun cakap kat isteri dan dia kata ok...dia masak...aku pun ke Tunas Manja... beli apa yang patut...sampai kat umah...aku pun tolong apa yang patut...aku pun idupkan api dapur...tapi api tak nyala...aku cuba 2-3 kali tapi tak nyala gak...aku try angkat tong gas...ringan je...patut pun...gas abis...tapi yang peliknya...aku baru tukar tong gas baru...tak sampai sebulan...sepanjang 2 minggu ayah aku di Tanah Suci...aku sekeluarga duk umah mak...temankan dia...balik umah pun sekali-sekala je...aku pun cabut kepala gas...start motor...terus ke kedai beli gas baru...

Balik dari beli gas dalam pukul 6.30 ptg...isteri aku cakap sempat sebab semua ramuan dah sedia cuma nak masak je...aku pun angkat tong gas dan pasang kepala dapur gas...aku cuba idupkan...2-3 kali tak nyala gak...aku try lagi...baru menyala...tapi aku tengok api dapur tue lain macam je...macam gas kuar dari tungku berlebih-lebih lak...aku tutup semula...kemudian buka balik...macam tu gak...aku pun tutup...dan aku pun berpaling...tiba-tiba...bedeboooom...macam bunyi meriam buluh yang selalu aku dgn geng2 masa kecik selalu main...aku tengok gas kuar ikut kepala gas yang dah pecah bahagian atasnya...aku cepat2 tanggalkan kepala gas...masa tue aku rasa macam hilang ingatan kejap...isteri aku yang tengah masukkan kain baju dalam mesin basuh pun terkejut...dia pun terpaku...aku lagi lee...masa tue kalau toreh muka aku nie...sure tak kuar darah punya...jarak aku dengan tong gas tue dalam 3-4 kaki je..lepas aku cabut kepala gas tue...aku tengok serpihan bahagian atas kepala gas bertaburan atas lantai...bersama dengan sisa-sisa minyak...macam taik minyak je aku tengok...!

Maghrib tue...aku buka pose dengan kurma 3 biji dengan air soya + cincau...masa makan kurma tue...aku kenang balik kejadian tadi...syukur aku sesangat sebab letupan tue berlaku selepas aku tutup suis dapur...kalaulah letupan tue berlaku masa api dapur masih menyala...bukan takat bahagian atas kepala gas je yang meletup...dengan tong gas...dengan aku...dengan umah aku...semuanya meletup...hangus terbakar...kalau tak arwah pun...kurang-kurang aku jadi mumia...kaki dan tangan tergantung ke atas...terlantar di hospital...raya kat spital lah aku...tapi Allah Maha Berkuasa...walaupun berlaku letupan tapi aku tak mengalami apa-apa kecederaan...cuma rasa fobia je...masa makan tue...sayu je aku rasa...aku nie kira bernasib baik sebab orang lain kat tempat lain...ada yang tengah berbuka kena tembak...tengah solat kena bom...tengah mengaji kena bedil...dan macam2 lagi azab sengsara...aku...Allah baru uji aku sikit je...masa nak siapkan juadah berbuka...tong gas meletup...tak sampai separuh dari apa yang mereka di Palestin, Afghanistan, Iraq dan Lubnan alami...syukur aku...teramat syukur...!

Lepas solat Maghrib...aku ke kedai...cari kedai kot2 ada yang masih buka...mujur ada lagi kedai cina yang tak tutup...aku beli kepala gas baru...balik dari kedai...aku pasang...walau dalam hati masih takut-takut...tapi aku beranikan diri untuk pasang kepala gas baru dan nyalakan api...alhamdulillah, sekali je terus nyala...isteri aku pun terus masak mee rebus yang aku teringin nak makan tadi...pukul 9.00 baru semuanya siap dan aku sekeluarga menikmati mee rebus.

Apa yang aku nak kongsi dengan kalian di sini...pertama, punca letupan setelah CSI datang siasat ialah...kepala gas aku tersumbat dek sisa-sisa minyak yang macam taik minyak...sebenarnya...dah lebih 5 tahun kepala gas aku tue aku gunakan...mula aku kahwin sampailah aku dah ada 2 orang anak...so, kalian check kepala gas...pastikan ianya tak tersumbat...senang je nak tau...tengok salur getah tue...kalau yang jernih...boleh nampak sisa-sisa minyak...kalau kepala gas atau salur getah tue dah lama sangat kalian guna...cepat-cepatlah tukar...beli yang mahal tapi kualiti tingi...jangan beli yang murah tapi tak de kualiti...biar kalah membeli tapi menang memakai...jangan kononnya nak berjimat...tapi nyawa terancam...

keduanya, kita wajib bersyukur di atas segala nikmat yang Allah beri pada kita selama nie...kemakmuran, keamanan, kesejahteraan, kedamaian dan bermacam -macam lagi...cuba kita renung nasib saudara kita kat Palestin, Afghanistan, Iraq dan Lubnan...mereka idup dalam ketakutan, kedaifan, kesusahan, kesengsaraan dan bermacam lagi halangan dan rintangan yang terpaksa mereka tempuhi akibat kekejaman musuh-musuh Islam ...jangan kita takbur dengan nikmat yang Allah berikan...sebab kalau Allah nak tarik balik apa yang Dia dah beri kat kita...sekelip mata je apa yang kita miliki sebelumnya...tiba-tiba hilang...jadi aku brpesan pada diri aku sendiri dan pada kalian yang membaca blog nie...renungkan sejenak...muhasabah diri sendiri...dan fikirkan... selama kita hidup nie...banyak mana dosa yang telah kita lakukan...adakah kita dah mohon keampunan dari Allah...banyak mana amal yang telah kita lakukan...cukup ke untuk bekalan di akhirat nanti...terserah pada diri sendiri...Allah telah kurniakan nikmat paling besar kepada kita iaitu ISLAM...pandai-pandailah kita menentukan corak dan arah tuju hidup kita sebagai hamba-Nya...!

4 comments:

ZaKiN said...

tetiba aku gelak baca entri ko.. mcm kes aku masa kat kg tahun lepas.. huhuhu.. tahap 5 tahun tak ganti.. dasyat tue.. ekekke!!

ayu_mkay said...

syukur alhamdulillah semuanya selamat...

dah 5 thn ekkkk... kat umah tu mau lebih tu.. ermmmm nak kena posmotem nih

Azhar Ahmad said...

Pergkhhh berpeluh aku baca entri kau... Seram2 sejuk...

Fadh said...

maniq,Ayumkay dan azhar ahmad : pengalaman sebagai pengajaran di masa depan...jangan amik mudah perkara-perkara yang melibatkan keselamatan nyawa sekeluarga...kalau masa kecik dulu suka sgt main meriam buluh...bila dah besar nie...kepala tong gas plak meletop...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...