Suka Blog Ini?

Ikut Dengan Email

Hati Seorang Isteri

26 December 2006

Aku Tak Paham...!

n3 kali nie tak der cerita merapu...aku akan sambung balik n3 merapu selepas nie...nie pun atas permintaan c rafflesia...dia mintak aku selang seli kan n3 aku...!

untuk pengetahuan korang...esok 27.12.2006...aku akan menduduki peperiksaan penilaian tahap kecekapan untuk guru2 gred DGA 29...masuk yg nie dah 4x aku amik...kali pertama 2003...aku amik 2 kertas...1 kertas dah mencapai tahap 4...tinggal 1 kertas lagi yang asyik capai tahap 3 jer...tahun lepas pun dapat tahap 3 jer...tahun nie...aku jadi patah semangat...sebab nyer...baca seterus nyer...!

tahun lepas...aku study bagai nak rak...masa periksa...member satu sekolah ngan aku duduk kat belakang aku...memang dia nie otai dah...dan memang jenis yg tak study sbb pukul 1-2 pagi masih lepak kat kedai kopi...tengah syok jawab periksa...tetiba dia cuit belakang aku...tanya jawapan...kes meniru laa nie...aku pun bukak laa ckit kertas jawapan objektif aku...jadi dia bleh laa nampak jawapan aku...memang pengawasan tak ketat pun sbb yang menjadi pengawas peperiksaan ialah guru besar-guru besar seluruh daerah bera...lagi pun klau strict sgt...ramai cikgu yg kantoi sebab meniru...!

Dan biler keputusan diumumkan bulan 3 yg lepas...aku masih lagi lulus tahap 3 jer...makna nyer tak leh naik gaji...yang menyebabkan aku keliru...tak paham...sakit hati...menyampah dan macam2 lagi...ialah cikgu yg meniru aku tue lulus tahap 4...dia tiru aku tapi dia lulus tahap 4 dan aku lulus tahap 3 jer...aku meragui ketelusan Majlis Peperiksaan Malaysia dalam menandakan kertas jawapan objektif...yg tambah sakit hati aku...biler cikgu tue siap berlagak lagi...konon nyer klau nak tuisyen ngan dia bleh...biler2 masa dia bleh ajar...pthui...geram nyer aku...seolah-olah aku nie tak tau apa-apa dan dia lulus sebab dia study...!

Lagi satu yang aku tak paham...Majlis Peperiksaan Malaysia seolah-olah...menandakan kertasa jawapan secara rawak atau rambang ajer...seolah-olah...ader kuota berapa org yang boleh diluluskan untuk satu- satu tahun...contoh nyer...tahun nie...20 ribu...tahun depan 20 ribu lagi...macam tak der ketelusan langsung...!

Tahun nie memang aku tak study langsung...lantak laa...esok aku tenyeh jer A ker...B ker...C ker...D ker...malas aku nak study...study sungguh2 pun tak lulus...baik aku pakai dadu lagi baik...tak nyakitkan hati aku...dan dah gerenti tak lulus tahap 4 nyer...padan muka aku...!

23 December 2006

Citapu Dari Aku 2...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Gambar Nie Aku Dapat Dari E-mail Rodong Aku...!



TIDAK PERNAH BERI SUMBANGAN

Di sebuah kampung, seorang penghulu mendapati salah seorang penduduk kampungnya yang bernama Lamin tidak pernah membayar tuntutan bulanan kampung. Lamin memang terkenal dan merupakan salah seorang yang terkaya di situ. Penghulu mengambil keputusan untuk berjumpa dengannya.

Tok Penghulu: 'Selamat pagi, Encik Lamin.

En Lamin: Selamat pagi, ada apa pagi-pagi datang ke mari Tok...?

Tok Penghulu: Begini, saya telah mendapati bahawa hanya Encik Lamin seorang sahaja yang tidak pernah menyumbang untuk kampung kita. Encik Lamin ni kan seorang yang kaya dan berjaya, saya rasa tiada masalahnya untuk sumbangan yang begitu kecil bagi kemajuan kampung ini.

En Lamin: Adakah tok tahu ibu saya sedang sakit dan memerlukan banyak wang untuk mengubatinya?

Tok Penghulu: Waduh, kalau begitu...saya tak tau plak..

En Lamin: Tok tau tak saudara saya seorang veteran perang yang kudung serta buta dan memerlukan biaya perubatan?

Tok Penghulu: Kalau begitu, saya minta maaf.

(sebelum tok penghulu selesai meminta maaf, En. Lamin memotong dan menambah)

En Lamin: Tok tau tak suami kakak saya sudah meninggal dan dia meninggalkan isteri dan 3 anaknya tanpa harta dan warisan?

Tok Penghulu: (sekali lagi tok penghulu cuba untuk meminta maaf).

En Lamin: Jadi, pendek kata mereka pun tak pernah saya bagi sumbangan. Inikan pula nak bagi sumbangan untuk tok...!

Moral : Jangan laa kedekut sangat...sedekah laa sekadar mampu...!

MENANG BERTARUH SETIAP HARI

Ada seorang pak cik yang bernama Pak Din yang sangat kaya. Setiap hari beliau akan menyimpan RM1000 di bank. Setiap hari tepat pukul 9 pagi Pak Din dah pun bersiap sedia terpacak di kuanter bank untuk menyimpan RM1000.Setelah lebih kurang setahun berlalu, kehadirannya setiap hari disedari oleh pengurus Bank. Pengurus Bank itu pun memanggilnya ke pejabat dan bertanya.

Pengurus: Setiap hari saya lihat pakcik akan menyimpan RM1000 di bank.Apa kerja pakcik?

Pak Din: Saya ni sebenarnya tak ada kerja encik. Cuma saya suka bertaruh. Setiap hari saya akan bertaruh dan saya tak pernah kalah.

Pengurus: Ooo... Ini sudah cukup bagus. Tapi pakcik mungkin belum bertemu dengan orang yang hebat macam saya ni. Kalau pakcik bertaruh dengan saya, jangan haraplah nak menang.

Pak Din: Iya ke? Kalau macam tu, mari kita bertaruh.

Pengurus: Ok. Sebutkan apa saja pakcik nak bertaruh dengan saya.

Pak Din: Macam ni... Dalam tempoh 7 hari dari sekarang, encik akan kehilangan telur encik. Kalau betul encik akan hilang RM1000, kalau tak saya akan bayar encik RM1000.

Pengurus: Hahaha.. Tak logiklah pak cik. Tapi tak apa, saya setuju.

Setelah kedua-duanya setuju mereka pun beredar. Esoknya apabila bangun pagi, pengurus itu pun meraba telurnya. Ooh masih ada. Begitulah seterusnya hinggalah sampai ke hari yang ketujuh dia dapati telurnya masih lagi ada... Dengan suka hatinya pengurus tersebut pun pergilah berjumpa dengan Pak Din.

Pengurus: Maaflah pakcik, telur saya masih lagi ada.

Pak Din : Betul ke? Aku tak percaya. Mari sini aku pegang.

Lalu dipegangnya anu Pengurus tu. Sambil tersenyum Pak Din pun berkata.

Pak Din: Oklah. Betul kata kau. Nah ambil RM1000 ni.

Pak Din pun menghulurkan wang RM1000 kepada pengurus tersebut.

Pengurus: Hari ni baru pak cik tahu siapa yang hebat. Maaflah pakcik. Hari ni pak cik tak dapat laa pak cik masukkan duit....Keh.. keh... keh...!

Tiba-tiba Pak Din mengeluarkan RM4000 dan pergi ke kuanter bank. Pengurus tersebut rasa hairan lalu bertanya pada Pak Din.

Pengurus: mana pak cik dapat duit sebanyak tu?

Pak Din: Pak cik bertaruh dengan pengawal kat luar tu tadi RM5000.

Pengurus: Bertaruh apa?

Pak Din: Bertaruh yang pak cik dapat pegang telur pengurus bank dan dia tidak melawan.

Pengurus: Tak guna punya orang tua.

Moral: Jangan Bertaruh Sebab Berjudi Itu HARAM...!


MAKCIK DARI KAMPUNG

Pada suatu hari, seorang Makcik Minah datang ke Kuala Lumpur untuk kali pertama untuk berjumpa anaknya yang menetap di situ dan berkahwin dengan orang kaya setelah mencanangkan kepada orang-orang kampung. Dia turut membawa rakannya Bibah.

Oleh kerana hari telah lewat malam, dia 'check-in' di sebuah hotel mewah semata-mata mahu menunjuk kepada Bibah dan seorang pelayan membawakan begnya menuju ke bilik penginapan Makcik Minah. Makcik Minah dengan girangnye mengikuti langkah-langkah pelayan itu dan ketika pelayan tersebut menutup pintu, Makcik Minah melihat ke sekeliling. Beliau tiba-tiba menjadi marah lalu berkata kepada pelayan tersebut.

Makcik Minah:"Eksekius mi. Cik jangan ingat makcik datang dari kampung, tak tahu duduk di hotel. Sudah bayar ratus-ratus, cik bagi makcik bilik ini pula... Kecil...tak ada TV, tak ada almari, apa pun tak ada. Katil nak tidur pun tak ada. Hei jangan nak tipu orang laa...,"

Makcik Minah memaki hamun pelayan tersebut kononnya untuk menutup malu pada Bibah.Lalu pelayan itu pun menjawab...

Pelayan:"Sabar makcik, ini baru lif...!"

Moral : Jangan Tunjuk Terrer Tak Kena Tempat...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Seksi Gak Rahib Nie Uper nyer...!

20 December 2006

Citapu Dari Aku...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Gambar Di atas Sekadar Renungan Bersama

SUAMI KELUAR MASUK DISKO

Seorang ibu muda sedang mengadu pada temannya, "Aku terpaksa minta cerai dari suamiku." "Kenapa..?" tanya temannya kehairanan. "Habis, hampir setiap malam kerjanya keluar masuk disko," jawab si ibu muda. "OOOOhh, jadi suamimu itu kaki disko lah yer.. ?" tanya temannya lagi. "Bukan begitu..,sebenarnya dia ke sana mencari aku !" jawab si ibu muda.

BINI DAPAT TAHU

Seorang lelaki bercerita pada seorang temannya."Dulu aku ada segalanya. Wang, rumah besar, kereta - malah, aku juga ada wanita yang cantik. Sekarang dalam sekelip mata, semuanya dah hilang"..."Oh kesiannya. Apa yang berlaku? Kau diisytihar bankrap ke?" tanya si teman penuh simpati."Ahh.. tak lah. Bini aku dapat tau...."

"INGAT SAYA BERSENANG LENANG DI SINI?"

Seorang isteri sangat sedih kerana akhir-akhir ini suaminya sering pulang malam dan dalam keadaan mabuk. Suatu hari dia memarahi suaminya"Oh, abang selalu bersenang lenang di luar dan meninggalkan saya di rumah!"Akhirnya si suami memutuskan untuk mengajaknya ke bar. Sesampainya di sana, si suami memesan minuman keras seperti biasa dan memesankan satu gelas untuk isterinya. Ketika si isteri cuba meminumnya, dia terus memuntahkannya kembali."Minuman apa ini? Isshhhh.. tak sedap langsung...! " rengus si isteri. "Tulah, jadi jangan anggap saya bersenang lenang di sini...!"

p/s : Citapu adalah singkatan untuk cerita merapu...mulai n3 nie dan seterus nyer sehingga ke suatu tempoh yg aku sendiri tak pasti...aku nak masukkan n3 citapu kat blog aku...sajer jer...nak cuba acu try test...untuk jadikan blog aku nie ader kepelbagaian citer...!

19 December 2006

Cadangan Aku...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Cadangan aku yang pertama...untuk mengelakkan motorsikal kiter dicuri...elok laa kita ikut langkah seperti gambor di atas...cara nyer...cari maner2 anak pokok yg bersaiz kecil...parking motor kat tepi atau sandarkan jer kat pangkal pokok tue...tunggu sehingga 5-10 tahun...Insyallah...lepas nie...motor korang tak kan kena curi...klau pencuri tue nak curi gak...dia pasti akan berfikir 3-4 kali atau lebih...sbb dia kena kuar kos petrol untuk chainsaw bagi tebang pokok dan sbb banggang yang kedua...motor tue dah buruk...jual timbang kat besi buruk pun tak pulang modal...!


Photobucket - Video and Image Hosting

Cadangan aku yang kedua...untuk menjimatkan kos perfume untuk kereta...sbb perfume utk diri sendiri pun dah mahal...ditambah plak kos petrol yg meningkat...so...langkah bijak ialah ikut seperti gambar di atas...cara nyer...pertama...amik limau nipis/kasturi atau mana2 limau seperti limau mandarin dan limau bali...kedua...potong kulit limau tue seperti gambar di atas...ketiga...amik lidi atau pencungkil gigi...dan letak mcm gambar kat atas...last sekali...bubuh kat tempat aircond kuar kat dalam keter...pasti lepas nie korang dapat jimatkan kos perfume keter...di antara kebaikan nyer...pertama...klau korang tgh drive...tetiba perut rasa lapor...pas tue..."jam" laa plak...so...korang bleh laa makan buah limau tue...kedua...ianya mesra alam...tidak mengandungi mana2 bahan kimia atau alkohol...ketiga...ianya menjimatkan...kat pasar tani... 5 biji limau nipis batu seringgit...bleh guna untuk tempoh sebulan...klau korang ader tanam pokok limau nipis...lagi jimat...last sekali alasan yg aku bleh pikirkan ialah...korang pikirkan laa sendiri...he he he...!

p/s: Selamat Mencuba...!

18 December 2006

Aku Skodeng...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Gambar Nie Aku Ambil Masa Pergi Ke Melaka Ari Tue...!

Bukan niat aku nak menghina atau mendedahkan keburukkan mereka berdua...tapi sebagai ingatan kita bersama...supaya nanti anak2 kita tak mengikut jejak langkah mereka yg kat atas tue...!

Aku terlebih rajin sebenar nyer...selepas 2 hari tak bleh nak wat aper2 kat blog aku...ari nie aku update 2 n3...kali nie aku nak citer ckit pengalaman aku masa ke Melaka ari tue...bukan nak menghina atau sebagai nyer...cuma nak kongsi dengan korang dan amik iktibar mana2 yg baik jadikan tauladan dan mana2 yg tak elok tu...hendak laa dijauhi...!

Kejadian tue berlaku kat depan banggunan sebelah Kota A Famosa...tak ingat laa plak nama banggunan tue...tapi kat depan banggunan tue ader repilika keter api dan kapal terbang...masa aku lalu tue ader 2 couple...tapi tak lama lepas tue 1 couple nie blah...masa aku nak snap gambar kat atas tue...ader sorang polis lalu naik motor...dia berenti kejap...jengok2 kat couple tue...aku ingatkan dia nak halau ke atau saman couple tue...tapi lepas jengok2 seketika...terus blah...laa mcm tue jer ker?...aku pun terus amik gambar nie dan terus blaah...!

Ader satu citer yg aku nak kongsi dengan korang...tajuk nyer..."antara pegang anjing dan pegang awek"...

LEMBU: Hai anjing, apa kabor?... Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih...Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa pulok?

ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit... Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing , pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya'laa...Ko kan haram...Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu .

ANJING: Kalau aku najis sekali pon...kalau dia tersentuh aku,...boleh disamak...Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu . Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING: Wah .. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah"Pandai macam LEMBU"

Pengajaran Dari Citer di atas: lebih elok pegang anjing atau babi dari pegang pompuan yg bukan muhrim sebab pegang anjing atau babi...masih bleh disamak...tapi klau pegang pompuan bukan muhirim...azab laa kat neraka nanti...!

Aku Dah Tau...!

Sebelum baca n3 nie, korang kena baca n3 "Aku Tak Tau" kat bawah sbb ianya saling berkaitan...selepas merasa bengang sejak 2 hari yang lepas...maka aku dah tau punca masalah kenapa blog aku tak bleh dibukak sepenuhnya...!

Selepas bersms ngan maniq mlm tadi...aku bukak blogger pagi nie dan delete shoutbox oggix...kemudian save dan republish...kemudian aku view blog...dan hasil nyer...blog aku dah bleh dibukak sepenuh nyer...!

Kesimpulan yg aku dapat buat ialah punca masalah kenapa blog aku tak leh dibukak sepenuh nyer ialah 'oggix'...so aku amik keputusan tak nak letak dah shoutbox dari oggix...mmg ia nyer menyenangkan klau korang nak tinggalkan mesej kat aku...tapi klau dah menyusahkan plak sampai tak leh nak bukak blog...adalah lebih baik aku delete jer menatang alah tue...!

17 December 2006

Aku Tak Tahu...!

Ngape ntah...sejak 2 hari yang lepas...aku tak bleh bukak blog sendiri...blog org lain aku bleh bukak...tapi bila bukak blog sendiri...separuh jer yg ader...yg lain2 tak kuar...apa silap nyer pun aku tak tahu...n3 nie pun ntah bleh ntah tidak aku publish...mungkin korang bleh bukak blog aku...cuma aku jer yg tak bleh bukak abis...mungkin ader silap kat maner2 kot...!

Yang tambah menghairankan...aku bukak guna handset bleh plak...siap bleh bukak komen lagi...tapi mahal dia punya charge...kejap jer abis RM10.00...klau selalu guna handset...mau aku anak beranak makan maggi jer...!

Aper pun...aku tengah siasat apa masalah nyer...aku cuba baiki mana2 yg aku tau dan patut...setakat yg aku reti jer laa...bukan banyak pun yang aku reti...he he he...!

13 December 2006

Aku Dah Pakai Streamyx...!

Dah dekat seminggu aku pakai streamyx sebenar nyer...tp baru sekarang aku dapat update n3 aku...gara2 sakit belakang....merebak ke pinggang kanan dan senak bila nak buang air kecil...memang sakit sesangat...terutama bila nak buang air kecil...rasa nak kencing sokmo tapi bila dah masuk ke bilik air...setitik pun tak kuar... dah ke klinik...makan ubat lawas kencing...tahan sakit...sakit sendi dan antibiotik... sekarang...dah ok dah ckit walau kencing masih lagi sakit... dugaan untuk aku dari Allah...ckit jer Dia tarik nikmat...dah guling2 sakit nyer...!

Citer pasal streamyx nie...mula nyer tak terlintas langsung nak daftar...tapi bil tpon aku bulan 11 ialah RM128.00...sewa bulanan RM26...caj panggilan internet RM92....dan selebih nyer panggilan nasional dan tempatan...terkezut aku bila tgk caj panggilan internet kat RM100 sebulan...tue blum kira topup prepaid lg...so...aku amik keputusan masuk stremyx...!

Sebelum nie memang aku tak penah tgk menatang streamyx nie...tau sebut jer...tak penah tgk dan guna pun...aku tanya member aku yg kejer kat TM Point Mentakab...dia kata mudah ajer nak daftar...percuma masa daftar dan pasang tapi kena bayar gak...biler?...tunggu bil sampai sbb dicaj dlm bil...dia cakap lebih kurang RM361...pendaftaran RM163(RM88+RM75)...dan yuran langganan utk 2 bulan RM198(RM99+RM99)...mula nyer aku terkedu gak biler dgr sampai RM361...tp biler difikirkan semasak nyer...aku amik keputusan untuk daftar...!

Jd nyer...Jumaat lepas...aku dpt call dari JLFK Services Sdn Bhd...bagitau yg technician akan dtg pasang...aku ia kan ajer...sbb sakit pinggang...tak lama pastu sampai laa technician tue...bebudak lagi uper nyer...dia pun pasang apa yg patut...tak sampai 10 minit dah siap dan bleh guna dah...tapi aku tak bleh nak guna gak sbb sakit...mlm biler ntah...aku tak ingat...maniq sms aku minta aku...opps...yg nie aku tak leh citer...haa masa tue laa aku dpt test streamyx nie...aku rasa ok laa nak banding 1515...tapi tak tau laa plak akan datang cam ner...!

05 December 2006

Cita2 Anak Aku...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Baru lepas tgk cd "bertukar"...!


N3 aku kali nie berkisar ttg cita2 anak aku...c Are-an...kejadian nie berlaku malam tadi...tiap2 malam dia tdo ngan aku sejak dapat adik...mama dia tdo ngan c Are-keem...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Possing bersama bantal bucuk nyer...!


Sejak cuti sekolah nie...aku selalu tdo lewat...malam tadi sambil tengok tv...Are-an minta ngan aku nak amik kertas sehelai...aku pun bagi kat dia...sedang aku asyik tengok tv...Are-an cbuk main ngan kertas yg aku bagi tadi...dia lipat2...dia gulung2...pas2 dia datang kat aku...tanya "abah cakit kat aner?...kat cini ke...kat cini...?" sambil tunjuk kat lutut dan buku lali aku...aku pun jawab dan tunjuk kat buku lali...(dia selalu tengok aku sapu minyak panas kat lutut dan buku lali sebelum balut ngan "bandage" setiap kali aku nak main bola...bila dia tanya...aku jawab yang kaki abah sakit...) pastu dia pun amik kertas tue dan lipat 2...kemudian dia suruh aku angkat kaki...aku pun angkat kaki...dia letak kertas tue kat atas tilam...dan suruh aku letak balik kaki atas kertas yang dibentangkan...pastu dia pun balut kaki aku...aku peratikan jer tingkah-laku nyer...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Reaksi pertama bila disuruh mandi...!


Aku pun tanyer kat dia...."are-an nak jadi doktor ker?"...dia jawab..."tak nak"...pas tue mama dia plak tanyer..."abis tue are-an nak jadi aper?"...dengan selamba nyer dia jawab..."Are-an nak jadi bertukar...!...aku dan wife saling pandang memandang dan gelak...klau korang nak tau..."bertukar" tue ialah ungkapan yang disebut oleh watak hero dlm citer Jepun...Gransizer kat tv3...c are-an nie mmg peminat no 1...tak nah miss...biler dah tgk...riuh mulut asyik sebut..."bertukar" ajer...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Reaksi kedua...alasan diberi...tak nak tanggal baju "bertukar"...!


Adoi...pening aku ngan anak aku nie...itu yg dia nak jadi...kuat sungguh pengaruh citer jepun nie...klau zaman aku kecik2 dulu...selalu aku tgk citer ultraman...dan penah gak terlintas nak jadi mcm watak hero dlm citer tue...tapi biler dah besar niie...tak jadi pun ultraman...jadi cikgu-man...cuma sifat ultraman tue sampai sekarang ader kat aku...klau korang tengok ultraman...selagi lampu kat dada dia tak menyala merah...punyer laa tak kuat...tapi biler lampu merah dah nyala...tetiba jer jadi kuat dan siap bleh 'fire' raksaksa tue...ngaper masa lampu hijau ultraman tak kuat?...sama laa cam aku sekarang nie...klau masa tak der tekanan atau paksaan atau desakan atau klau tak terpaksa...memang aku rileks jer...tak buat aper2 pun...tapi biler aku ditekan...biler aku dipaksa atau terpaksa...mmg aku bleh buat sesuatu perkara...pelik gak aku memikir kan sikap aku nie...!

Photobucket - Video and Image Hosting

Reaksi terakhir sebelum dirotan...he he he...!

01 December 2006

Anak-Anak Aku

Photobucket - Video and Image Hosting
Ciuman Dari Seorang Abang...!



N3 aku kali nie...khas untuk anak2 aku...sebagai tanda kasih sayang aku yang tak terhingga pada mereka...dan betapa besar nyer harapan aku pada mereka...!



Sebelum tue...cuba kalian teka yg mana 1... Muhammad Hakeem Danish dan yang mana 1... Muhammad Haris Farhan


Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting


Utk pengetahuan korang...yg kat atas tue ialah Muhammad Hakeem Danish...dan yg kat bawah ialah Muhammad Haris Farhan...Sebenar nyer...Muhammad Haris Farhan ialah anak ke-2 dan Muhammad Hakeem Danish ialah anak ke-3...anak pertama aku telah kembali ke rahmatullah...(baca n3 aku sebelum nie)


Photobucket - Video and Image Hosting
Lena Diulit Intan...!

Ok...sekarang aku nak citer serba sedikit tentang Muhammad Haris Farhan atau aku panggil dia are-an...lahir pada tanggal 26 Mei 2003...hari Sabtu(tepat seperti yang dijangka oleh doktor) jam 7.02 pagi waktu tempatan...seberat 3.3 kg sewaktu dilahirkan di Hospital Mentakab...tempat aku lahir dulu...kelahiran yang aku nantikan dengan penuh debaran...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Ader Harapan Ganti Ronaldinho...!

Wife aku mula alami kontraksi seawal jam 12.00 tgh mlm...dia ader ngadu kat aku...tapi aku ngantuk sgt sbb petang tue aku main bola...aku ckp sakit ckit jer tue dan sambung tidur...pukul 3.00 pg...dia kejut aku...dia kata dah tak tahan sakit nyer dan makin kerap...aku pun bangun...basuh muka...capai beg...capai kunci keter...gie umah mak dia...amik mak mertua aku...gie klinik kesihatan...nurse check...dah terbuka...so...naik ambulans terus ke hospital...aku follow dgn keter...tapi terpaksa tukar keter ngan ayah aku sbb keter aku tak der minyak...amik air yang ayah aku bacakan ayat dari surah An-Nahl ayat ke-78...dlm perjalanan...aku speed selaju mungkin...bergegar nissan sunny ayah aku...tetiba ader kucing melintas...nasib baik aku tak langgar...pas2 aku slow ckit...bimbang terlanggar apa2 yg tak patut...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Kecik Lagi Dah Pandai Possing...!


Sampai kat spital...wife aku dah masuk wad bersalin...aku bg air yg aku amik kat umah mak aku tadi...suruh dia minum...seblm tue selawat 3x...aku gie daftar masuk wad untuk wife aku...tunggu punyer tunggu...azan subuh berkumandang...aku gie solat subuh...selesai solat...aku doa panjang2...mintak Allah selamatkan wife dan baby...pas2 aku perasan ader sorang mamat nie...dok termenung jer...aku tegur dia dan tanya ngaper termenung...dia kata wife dia dah 2 hari lewat dari tarikh yg dijangkakan...dan klau tak terbukak jugak ari nie...doktor nak operate...cian aku nengok nyer...aku cakap kat dia...baca surah An-Nahl ayat ke-78...hembus pada air dan bagi wife dia minum...mula nyer dia tak cayer...aku suruh dia amik Al-Quran...dan tengok tafsir nyer sekali...pas2 baru dia percaya...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Baru Lepas Nangis...!


Aku tunggu...lama aku tunggu...pukul 8.00 pg...baru nurse panggil..."Siapa suami kepada Norshilalaily Mohd Halim"...cepat2 aku gie kat nurse...aku tengok dia kendong baby...dia ckp kat aku wife aku dah selamat bersalin jam 7.02 pg...pas2 dia suruh aku amik air sembahyang...aku cakap mmg dah ader air sembahyang...terus dia bagitau yang aku dpt baby boy...Alhamdulillah...mula nyer aku ingatkan pompuan sbb muke dia cam muker pompuan...aku azan dan qamat kan dia...tapi aku tak leh jumpa wife lagi sbb wife ku ader masalah jantung...so...doktor tahan kat wad rawatan rapi...takut2 berlaku aper2 pada jantung dia...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Mandi Kat A'Famosa Water World...!


3 hari wife aku dok kat spital...3 hari gak laa aku berulang nengok dia dan baby...masuk ari ke-3...wife aku mula menangis...nak balik umah...tak tahan dah dok kat spital...bukan masuk wad pun...dok kat depan meja staff nurse...aku jadi serba salah...tanya nurse...dia kata wife aku kena tahan wad sekurang2 nyer 2 minggu...utk pastikan jantung wife aku betul2 ok...aku tak kira...aku minta jumpa doktor...dia bagitau doktor...doktor panggil aku...mcm2 laa dia ceramah kat aku...aku mula naik angin...last2 aku cakap kat doktor tue yang aku sanggup tanggung risiko dan nak bawak wife dan baby balik gak...nak tak nak...doktor tulis surat dan aku sign surat pelepasan tanggungan pihak hospital ke atas wife dan baby aku...tapi sblm aku blaah...doktor tue pesan...klau ader aper2 yg berlaku...cepat2 bawak ke spital...aku senyum dan ucap terima kasih...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Mandi Kat Pantai Cherating...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Possing Kat Replika Durian Segamat...sempadan Gemas-Segamat...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Replika Durian Segamat Kat Simpang Highway Ke Kuantan...!


Sekarang dah 3 tahun usia c Are-an...makin lasak...makin nakal...makin petah...makin bijak...dan makin kuat ngusik adik dia...tue yang aku hangin sgt tue...ok...skrg nak citer pasal Muhammad Hakeem Danish...atau aku panggil dia Are-keem(pjg n3 aku kali nie)...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Usia 3 hari...asyik tido jer...!


Lahir pada 14 Jun 2006...hari Rabu jam 5.10 pm...awal 3 hari dari tarikh yang dijangkakan...seberat 3.1 kg...lahir di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh...kelahiran yang pada mula nyer aku sangka kan baby girl!(ptg tue aku ader lawan bola,tapi wife lagi penting)

Photobucket - Video and Image Hosting
Hari ke-4...tido gak lagi...!



Wife aku mulai alami sakit2 seawal jam 5 pg lagi...subuh tue dia cakap tak yah gie ngajar laa...tapi aku cakap kena gie gak sbb ader byk benda yang nak diselesaikan...tapi aku pesan klau ader rasa sakit sgt2 cepat2 bagitau aku...semua no. phone cikgu SKBG aku bagi...senang wife aku nak call...kalau dia tak dapat call aku...kat sekolah aku ngajar cam biasa...tapi dlm hati asyik teringat kat wife jer...kejap2 anta sms...lepas rehat...aku dapat sms dari dia...dia kata makin kerap sakit nyer...aku bagitau GB...terus balik umah...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Genap Seminggu...pun tido jer...!


Sampai umah...dlm pukul 11.30 pg...tanyer dia nak gie klinik tak...dia kata biar dulu...aku pun tido laa dulu...pukul 1.00 tgh...dia kejut aku ajak gie klinik...aku pun kemas apa2 yg patut dan terus ke klinik...sampai klinik...doktor check...mmg dah terbukak...doktor suruh gie hospital sendiri sbb ambulans tak de...tapi klau nak amik mak ke atau sape2 sempat lagi...aku cadang nak terus ke hospital...tapi wife aku nak jemput mak dia gak...nak tak nak...terpaksa laa gie amik mak dia kat Kemayan...aku bukan aper...buat nyer bersalin dlm keter kang...aper aku nak buat...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Genap Sebulan...Baru Lepas Cukur Rambut...!


Sampai spital terus masuk wad bersalin...aku gie solat Zohor dulu...bawak Are-an sama...selesai solat...mak mertua aku bagitau yang wife aku nak beg yg ader barang2 baby... sbb nak masuk wad bedah...aiik..,kejut gak aku...kenapa nak bedah plak...aku tunggu gak lagi sambil tue layan Are-an yang cbuk tanya mana mama dia...lepas solat Asar...mak mertua aku bagitau yang doktor panggil...sbb wife aku nak kena bedah...aku masuk...sampai kat bilik bersalin tue...tetiba...staff nurse dan nurse2 jadi kecoh...aku dgr nurse tue cakap...dah nampak kepala baby...aku pandang dari luar jer...tengok diorang buat kejer...pas2 doktor cakap panggil husband dia...nurse panggil aku masuk...alamak...aper aku nak buat nie...aku kuatkan semangat...masuk dan diri kat sebelah wife aku...aku tengok dia berpeluh habis...nurse suruh aku lap peluh...dan bagi kata2 perangsang kat wife aku...aku pun bagi dorongan kat dia supaya dia terus meneran...sambil tue aku baca surah Kursi dan surah An-Nahl ayat ke-78...dan hembus kat muka dia...rasa nyer kejap jer...tak sampai 5 minit aku masuk...wife aku selamat bersalin...Alhamdulillah...baby boy...walau scan ari tue...doktor cakap girl...aper pun...yang penting wife dan baby selamat...!

Photobucket - Video and Image Hosting
Genap 2 Bulan...!


Sekarang nie Are-Keem dah 5 bulan...dan ader 2 batang gigi bawah...dah meniarap...dan dah pandai angkat punggung nak merangkak...mulut cukup becok...ntah aper yang dia cakap...aku pun tak paham...dah pandai nak main lawan2 ngan abang nyer...tue baru 5 bulan...klau setahun nanti...makin riuh laa umah nie...!



Photobucket - Video and Image Hosting
5 Bulan...Dok Dalam Walker...Abis Satu Rumah Dia Pusing...!


Aku syukur sesangat pada Allah...di atas segala nikmat dan kurniaan-Nya pada aku selama nie...selepas peristiwa duka yang aku alami dulu...kini kedukaan tue...Allah balas dengan mengurniakan pada aku...anak2 yang comel...sihat dan mengubat kedukaan aku...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Waktu Kegemaran Dia...Mandi...!


Photobucket - Video and Image Hosting
Makan Biskut Milna...Suap Sendiri...!



Photobucket - Video and Image Hosting
On The Way Kenduri Mak Sedara Wife Aku Belah Lelaki...!
p/s : Banyak lagi gambor anak2 aku...klau korang nak tengok...klik kat sekelentot...sebelah kanan tue...!

28 November 2006

Aku Sajer Jer...!

N3 aku kali nie...aku sajer jer nak letak gambor perkahwinan mak sedara wife aku pada 12.11.2006 yang lalu...bukan aper...sajer jer nak bagi si Rafflesia Merah tue teruja...dan jelaous...sbb kat blog dia asyik tulis pasal orang kahwin jer...mcm dah tak dan dan sgt dah...mula kemaruk nak bercinta...dah bercinta kemaruk nak bertunang...sekarang nie dah bertunang...kemaruk nak berkahwin...dah kahwin nanti...kemaruk nak beranak plak...!

Ko jangan marah Raff...ko patut bangga sbb aku tujukan khas kat ko n3 aku kali nie...apa2 pun aku doakan semoga pertunangan ko nie hingga ke jinjang pelamin...dan perkahwinan ko nanti hingga ke syurga...amin...!



Photobucket - Video and Image Hosting

Sebahagian dari hantaran pihak
lelaki





Photobucket - Video and Image Hosting

Ciuman pertama seorang isteri selepas selamat diijabkabulkan dengan sekali ijab dan sekali kabul sajer...kira terrer laa pengantin lelaki walau pun masa nak akad tu...pucat lesi...toreh pipi pun tak berdarah...!





Photobucket - Video and Image Hosting

Gambar sebelum upacara makan beradap...!





Photobucket - Video and Image Hosting

Dakap Erat Sepenuh Kasih...Genggam Genggaman Ini Bertambah Seri...!





Photobucket - Video and Image Hosting

Suapan Dari Tangan Seorang Suami...!





Photobucket - Video and Image Hosting

Gambar bersama kedua ibu-bapa pengantin...!

p/s : Gambar2 ini disiarkan setelah mendapat kebenaran bertulis dari pihak pengantin.
Raff...ko kahwin nanti jgn luper ajak aku...kan jauh sgt pun umah ko tue...!

27 November 2006

Tentang Blog Aku...!

Photobucket - Video and Image Hosting





Patutnya...aku tulis tajuk nie awal2 lagi...masa mula2 aku buat blog nie...tujuannya ialah untuk bagitau kenapa aku buat blog nie...tak per laa...tak terlambat lagi rasanya utk aku jelaskan kat sini...sebenarnya perkara nie ditimbulkan oleh cfu aku...maniq...dia sarankan kat aku supaya aku tulis n3 yang bertema...cthnya...tentang cinta atau ttg putus cinta...dan dia cadangkan jugak aku tukar nickname aku...akumasihdisini...!

Sebenarnya...tujuan asal hanyalah suker2...bila tgk blog org...teringin nak ader blog sendiri...bila dah ader nie...aku tulis ikut suker dan ikut rasa...klau aku rasa ok...aku tulis aku ok...klau aku rasa letih dan penat...aku tulis yg aku letih dan penat...klau aku ke Melaka...aku tulis citer aku ke Melaka...klau aku marah dan bengang...aku tulis laa yang aku marah dan bengang...!

Tajuk blog aku mula2... AKU MASIH DI SINI...kemudian aku tambah...AKU MASIH DI SINI...MASIH AKU DI SINI...DI SINI AKU MASIH...!...kenaper aku pilh tajuk tue...sbb nyer...pertama...aku tak kemana2...tetap kat kampung halaman aku...kedua...aku yg jaga mak ayah aku...adik beradik yg lain semuanya jauh2...ketiga...aku suker lagu XPDC...tajuknya...aku masih di sini...keempat plak...aku nie jenis yang tak suker nak kuar rumah...klau kuar saje2...lepak kedai kopi 2-3 jam...minum kopi atau teh secawan dua...pastu borak2 kosong...lbh baik aku dok kat umah...aku kuar biler aku ader urusan...kelima nyer...itu laa yg terlintas kat kepala otak aku masa nak register blog nie...he he he...bagi aku laa...tajuk tue pun dah mengambarkan kelainan...3 perkataan tapi kalau disongsang terbalikkan...akan menjadi maksud dan makna yang berbeza...dan bagi aku dalam makna nyer...klau difikir2kan sedalamnye...!

Tentang nickname plak...lbh kurang samer jer reason kat atas...cuma nyer...tiap kali aku tulis n3...tajuk nyer mesti ader perkataan "Aku"...bunyi cam kasar sgt kan...bila bahasakan diri dgn panggilan aku...tapi itu laa identiti aku yang aku cuba tonjolkan dlm setiap n3 aku...lbh kurang mcm nie laa...walau aper pun yg berlaku...aku tetap aku...punya identiti sendiri...punya minat sendiri...punya impian sendiri...punya rasa sendiri...punya harga diri sendiri...punya pandangan sendiri...punya prinsip sendiri...punya peribadi sendiri...punya hidup sendiri...punya diri sendiri...dan sememangnye dari kecik lagi aku suker menyendiri...!

Kesimpulan nyer...blog aku nie... aku nak tulis n3 yg pelbagai...ttg cinta...ttg putus cinta...ttg keluarga...ttg sahabat...ttg saudara...ttg mak ayah...ttg isteri...ttg anak2...ttg adik beradik...ttg kerja...ttg masa depan...ttg hidup...ttg mati...ttg suka...ttg duka...ttg impian...ttg harapan...macam2 lagi laa...kerana aku tak suker menulis ttg sesuatu yg statik...klau tulis pasal sedih...kecewa...terluka...putus cinta...derita...aku rasa seolah2 hidup nie dah tak ader bahagia dah...seolah-olah hidup nie dah tak der sinar harapan...dan klau tulis pasal suka...bahagia...gembira...ceria...seolah2 hidup kat syurga laa plak...pada hal...hakikat sebenar nyer...hidup nie silih berganti...ada pasang surut nyer...ader patah tumbuhnya...ader hilang berganti nyer...biar laa aku menulis tentang perkara yang wujud dan terjadi di sekeliling aku...sebab nyer...aku nak kongsi sedikit kebaikan dengan kalian sekira nyer ader...untuk dijadikan panduan hidup...supaya yang keruh dibuang...yang jernih diambil...yang baik jadi tauladan...yang jahat jadi sempadan...!

Akhir sekali...tentang nama Akumasihdisini...mungkin susah nak ditaip sbb panjang sgt...nama sebenar aku pun panjang gak...nama anak2 aku lagi panjang...ntah tak terfikir lagi satu nama yang ringkas dan padat...nanti laa...aku tgh fikir2kan...!

25 November 2006

Aku Makin Malas...!

Photobucket - Video and Image Hosting


Ngape tah...sejak laptop buat hal...aku jadi malas nak update n3...ader idea nak tulis tapi...ntah rasa malas jer nak tulis n3...bukan nyer sibuk pun...tak sibuk...ader masa nak masuk blog...tapi masuk blog orang jer...baca n3 org lain...dan komen...komen aku tue punyalah panjang berjela...sampaikan bleh dijadikan n3 kat blog aku...!

Pertama...yang menyebabkan aku malas nak tulis n3 ialah...laptop aku lembab nak mampus...sbbnya...kena virus...sampai satu tahap...klau aku tulis...perkataan yang kuar jadi terbalik...kena baca dari bawah...cthnya mcm yg aku komen n3 Maniq yg bertajuk..."aku benci meeting"...klau aku nak tulis "saya suka makan nasi"...ia akan jadi "isna nakam akus ayas"...bengang nyer aku...last sekali...antar kedai...format balik...yang tak bestnya...windows yg aku pakai skrg nie tak ori...!

Kedua...skrg nie aku surf internet guna dial up 1515...dia nyer speed paling tinggi aku penah guna ialah 49.0 kbps...lembab nyer...beruban aku nak nunggu untuk buka satu satu laman web...apatah lagi klau nak upload gambor...geram aku...aku dah tanya dah TM Mentakab...kat tempat aku nie dapat streamyx...walau jauh ckit...dia kata yg paling elok ialah dlm lingkungan 5 km dari pemancar...tempat tinggal aku nie jarak nyer ngan pemancar ialah 5.8 km...kira bleh lagi laa...aku tgh fikir nie...nak masuk streamyx ke tak...klau masuk...tambahan rm77 sebulan...klau amik yg murah dari rm77...kena beli modem sendiri...rm77 tue tak yah beli modem sbb percuma...tapi kena pakai 2 tahun...lepas 2 tahun baru bleh tukar yg lbh murah...rm44 ke atau rm66 sebulan...kat sekolah aku ader internet...guna vsat...tapi problem gak...kadang ok signal... kadang hampeh...selalunya hampeh laa...!

Akhir sekali...anak kedua aku makin besar...walau baru 5 bulan...tapi cukup lasak...dah pandai nak bermain...tak nak tido...kena laa aku melayan dia...klau dia dah tdo...baru laa aku ader peluang nak surf...klau dia tak tido jgn harap laa...selalu nyer tengah malam laa...aku pun ngantuk dah...esok nak ke sekolah lagi...mana tahan mata aku...tapi skrg nie sekolah dah cuti...aku pun tak der apa2 planning...byk laa masa aku ngadap laptop nie...mungkin lepas nie bleh laa aku update tiap ari...insyallah...!

24 November 2006

Lagi Dari Aku...!

Photobucket - Video and Image Hosting



Aku rela hidup dengan mu...,
Demi bahagia hanya Tuhan bisa memisahkan kita...,
Di jaga dan lena ku kuntum kerinduanku...,
Untuk mempersembah sayang padamu...,
Keharuman bunga tak seharumnya cintaku...,
Istimewa untuk sunting dirimu...,
Bermula pandang pertama...,
Kau utuskan senyum mesra...,
Aku ingin seribu tahun lagi bersamamu...,
Ku binakan mu istana...,
Aku redhakan bahagia...,
Dengan niat suci...,
Kaulah permaisuri...,
Sambutlah cinta abadi...,
Semat dan semai di hati...,
Manisnya asmara kekal selamanya...!




Photobucket - Video and Image Hosting

P/s : Lagu Tema Cinta Aku Pada Isteri Tersayang...!

20 November 2006

Dari Aku Lagi...!

Photobucket - Video and Image Hosting






Thank you so much…,
For all laughter you‘ve shared with me…,
For all the tears you’ve saved me…,
For all the joy you’ve brought me…,
For all the smiles you’ve given me…,
For all the feelings you’ve created in me…,
For all the memories we now have…,
For all this…and so much more…,
I want you to know that…,
I am all for you…,
And you mean so much to me…!






Photobucket - Video and Image Hosting

16 November 2006

Dari Aku...!

ku pilih dikau...,
sebutir kejora dari sejuta bintang...,
ku puja tanpa ucap cinta...,
memintal mesra di hamparan rasa...,
menyimpul rela di rel usia...,
menanti mimpi menjadi realiti...,
ku pilih dikau...,
satu jodoh daripada seribu pertemuan...,
menyempurnakan fitrah kelakian...,
membentang aku dari sumbang berpanjangan...,
ku pilih dikau...,
sebidang kebun dari selaut ladang...,
menyemai bibit harapan...,
bersama menapak kerikil pengorbanan...,
isteri...,
ku pilih dikau...,
pelengkap warna kehidupan...!

p/s : aku tujukan khas untuk isteri yang tercinta...Norshilalaily Mohd. Halim...moga kau bahagia di samping ku selamanya...!

15 November 2006

Aku Lupa Dan Tak Ingat...!

telah ku tahtakan kau di hati ini...,
tempat ku bersandar dan mengadu...,
cukup bagi ku di dunia ini...,
teman hidup hanya kau satu...,

bagiku tiada kekasih sehebatmu...,
yang sentiasa memahami hidupku...,
tanpa mengira ruang dan waktu...,
kau tetap di sisiku selalu...,

aku berjanji padamu...,
akan setia semampuku...,
jika tersilap maafkan...,
tapi jangan kau tinggalkan ku...,

ku ingin bersama mu...,
bila dan di mana pun...,
kerana ku rasa cinta mu segala...,
hidupku kini aman sentosa...,

ku nyanyi lagu ini...,
kerana ku bahagia...,
sebutir cinta yang lebih berharga...,
dari semua yang ada di dunia...,

telah ku tahtakan kau di hati ini...,
tetap satu selamanya...!



p/s : ini lirik lagu...tapi aku tak ingat tajuknya dan kumpulan mane yang nyanyikan lagu nie...lagu nie popular penghujung 90-an...tak silap aku dalam tahun 1998-1999...aku suka sgt lagu nie...puas aku cari cd lagu nie...tapi tak jumpa...pada sape2 yang tau tajuk lagu nie dan ada cd atau mp3...mohon jasa baik dapat laa dikongsi dengan aku...dulu aku tujukan lagu nie kat isteri tersayang...masa bercinta dulu...sekarang nie...aku masukkan dlm blog aku nie...sbg tatapan bersama...moga terselit sedikit pengajaran dan kebaikan yang dapat kita kongsikan bersama...!

14 November 2006

Permata Untuk Isteri Aku

Photobucket - Video and Image Hosting




Telah ku siapkan...,
Satu daerah paling sunyi...,
Dalam hati untuk kau isi sebagai isteri...,
Untuk kau penuhi dengan kemulian seorang wanita...,
Untuk kau beri erti dengan kelembutan...,
Untuk kau hargai dengan kasih sayang...,
Ku ingin kau jadi wanita mulia...,
Yang tahu harga diri dan hati...,
Seorang lelaki bernama suami...,
Kerana engkau isteri...,
Ku ingin kau mengerti...,
Bahawa hidup ini...,
Tak semudah yang kita janjikan...,
Kerana kau isteriku...!

12 November 2006

Aku Ke Melaka...!


Photobucket - Video and Image Hosting



Ari nie...11.11.2006...sabtu...aku mengikuti lawatan sekolah ke Melaka...mlm tadi...pkul 11.00 mlm...aku balik ke kg isteri aku sbb ahad nak kenduri kahwin mak sedara dia...pukul 7.00 pg...aku dah standby kat Kemayan...sarapan dulu dan pukul 8.00...bas sampai...mulanya aku hajat nak bawak c are-an sama...tapi bila bas dah sampai...dia buat hal...ngangis tak ikut sbb mamanya tak ikut sama...nak tak nak...terpaksa aku tinggalkan dia...aku nak bawak dia sbb aku tak nak dia berkawan dgn sepupu2 dia yang nakal2 tue...!

Kami stop jap kat simpang Ayer Hitam untuk sarapan...selesai sarapan...perjalanan diteruskan...aku duduk kat depan sekali...single seat...sbb klau aku duduk kat belakang...aku akan mabuk yang halal...aku nie dah lama tak naik bas...30 minit pertama...aku mula rasa pening2...mujur aku bleh kontrol...bas yang kami naik ialah bas kilang...drivernya seorang lelaki India...dia bawak sama isteri dan anaknya yang baya are-an...sampai Bahau...dia belok masuk simpang ke Bukit Rokan...aku tanya dia nak ikut Jasin ke...dia jawab jalan yang dia nak ikut nie terus kuar kat Durian Tunggal...dekat katanya...1 1/2 sampai...tetiba handset dia berbunyi...dia speaking...aku satu haram tak paham...kemudian dia bagi hanphone dia kat aku...aiikk...buat apa lak dia bagi handphone kat aku...dia cakap tokeh nak cakap dgn cikgu yg in-charge...aku pun cakap ngan tokeh tue...cakap punya cakap...rupanya driver tue tak mahir jalan ke Melaka dan tak reti baca...patut laa dia bawa isteri dia sama...tukang baca signboard rupanya isteri dia nie...pas tu selang 10 minit...handphone dia berbunyi...tokeh dia yang tipon...tanya kat mana dan pastu nak masuk simpang mana...jalan yg dilalui kecik...klau selisih kenderaan berat...mmg kena ketepi samapi masuk ke bahu jalan...lantak laa...janji sampai...aku pun cbuk tulis n3 aku yg kat bawah nie dan anta ke maniq untuk dipublishkan...terima kasih sejuta kali lagi untuk maniq...!

Kami sampai Melaka lbh kurang pkul 10.30 pg...kami terus ke Bandar Hilir...byk perubahan yang dah berlaku kat cni...last aku sampai Melaka taun 2001...masa tue baru kawin...Mula2 kami melawat ke Muzium Samudera...naik kapal replika Flor De Lama...aku sbg cameraman tak bertauliah memulakan aksi...snap sana snap sini...pastu...nak ke Bukit St. Paul...aku dgn konfidennya mengepalai rombongan...jalan punya jalan sampai kat bangunan warna oren...tgk2 jap kat ctu...pastu aku pun jalan ke depan lagi...yang lain semua membontoti aku...jalan punya jalan...tetiba aku perasan...aku dah silap jalan rupanya...terpaksa laa aku u-turn ikut belakang bangunan...tak pasal2 aku kena kutuk dek member2...aku pun bg alasan bangang...saje nak warm up sblm naik tangga bukit tue...!

Tengahari...kami lunch kat medan selera depan replika kapal...harga makan bebudak dan cikgu semua sekali RM102.00...diskaun RM2.00...ceh...klau nak bgi diskaun...bagi laa RM100 ke...tetiba ujan turun dgn lebatnya...sambil tggu ujan berenti...shopping apa yg patut...pusing punya pusing...tgk punya tgk...aku beli baju t-shirt untuk anak2 aku...sorang 2 pasang dan untuk wife tercinta...yang sanggup tak celebrate birthday cam taun2 sblmnya...2 helai t-shirt yg ada tulisan malacca...abis RM74.00...ujan berenti...kami ke Zoo Melaka plak...!

Kat Zoo Melaka...tiket masuk utk murid ialah RM3...utk cikgu...RM5...dan untuk handycam aku...RM10...ceh...mahal harga tiket masuk handycam aku lagi...aku masuk pun bayar RM5 jer...sblum gie meronda kat dalam zoo...aku solat dulu...pastu...dalam ujan renyai2...aku jalan2 kat sekitar zoo...dan menggunakan sepenuhnya handycam aku...yang aku bayar RM10.00 utk bawa masuk dalam zoo tue...mcm2 binatang yang ada kat cni...klau c are-an ikut...mesti dia seronok abis...dia nie suke sgt ngan harimau...cam aku gak...!

pukul 6.00 lbh...kami gerak utk pulang...dan aku bengang sbb hndphone aku abis bateri...sbb aku lupa nak charge mlm sblumnya...sampai kat Bahau...berenti untuk solat Maghrib...lepas solat...aku gie beli bateri handset aku...bila on jer handset aku...bertalu2 sms masuk...termasuk voicemail dari isteri aku...tanya kat mana...sbb pukul 9.00 mlm...aku kena tangkap gambor mak sedara dia yang nak tangkap gambor pakai 5 persalinan baju...dan ader gak sms yg nak beli topup...mana laa aku sempat nak uruskan...terpaksa minta pertolongan c maniq lagi...tebal muka aku nie...cam kulit badak sumbu yg aku tgk kat zoo tadi...dan tak tau malu mcm baboon yang buntutnya warna pelangi...!

berenti makan mlm kat simpang Ayer Hitam...punya laa lembab servis...sampai sorang cikgu tak dapat makan...tunggu punya tunggu...pukul 10.00 mlm baru selesai makan...pukul 10.30 mlm baru aku sampai Kemayan...sampai jer...terus tangkap gambor bakal pengantin...5 persalinan...penat aku nunggu dia salin pakaian satu persatu...penat mmg penat...tapi...apakan daya...terpaksa...!

Walau penat...walau letih...tapi semua tue berbaloi...bila semuanya berjalan lancar...tiada kejadian yang tak diingini...cuma 1-2 perkara yg di luar kawaln seperti...servis restoran yg lembab nak mampus...nak mampus pun tak selembab tue...disiplin murid2...aku bleh bg 'A'...semuanya bagus dan baik...dengar arahan dan tak de buat benda-2 yg pelik2...!

Dan...untuk isteri yang tercinta...maafkan abang sbb...di hari lahir mu yang ke 2?...abang tak dapat meraikannya seperti taun2 sblmnya...insyallah...bila semuanya dah selesai...kita akan raikannya bersama2 anak2 kita yang amat disayangi...!


Photobucket - Video and Image Hosting

11 November 2006

Aku Bengang...Marah Dan Nyaris Terkorban...!

Ari nie...10.11.2006...jumaat...aku ke sekolah macam biasa...walaupun masih penat dan letih serta sakit2 sendi terutamanya lutut kanan nie...injured masa main bola...pagi nie GB adakan penyampaian hadiah sukan yang berlangsung hari semalam...ada satu acara aku protes sebab budak tue dah masuk 3 acara individu.. sedangkan syarat menetapkan seorang murid hanya boleh masuk 2 acara individu sahaja...Cikgu rumah biru bagi alasan.. takde budak sebab ramai yang tak datang.. alasan yang tak logik sebab ada lagi budak rumah biru yang tak masuk acara tapi budak tue agak gempal...dan diorang tak nak bgi budak yg gempal tue berlari...itu menghalang hak budak itu untuk bersukan namanya...!

Lepas rehat...GB buat mesyuarat post-mortem sukan...dia timbulkan protes aku...dia tanya samada aku nak teruskan ke protes atau nak dibiarkan saja...kalau ikutkan hati aku memang nak teruskan tapi bila difikirkan...hanya menambah masalah jer...jadi aku dengan bengangnya menarik balik protes aku... itu citer bengang aku yang pertama...!


Citer bengang aku yang kedua plak...lepas solat jumaat...aku ke maybank untuk masukkan duit...tapi dijadikan cerita...orang punyalah ramai dan sistem nombor rosak la plak...aku pun beratur ikut barisan...tetiba ada sorang mamat nih...dengan banggangnya potong barisan dan berdiri depan aku...aku pon bengang la...terus aku sound mamat tue.. tapi dengan tahap kebodohan mengalahkan cipan,tapir dan tenuk...dia buat tak reti dan buat seolah-olah takde apa-apa yang berlaku...aku pon hangin laa dan terus ke kaunter...aku hulur slip dan duit kat member aku...c Hisyam dan terus blah...puas hati aku...Hisyam nie keje kat situe dan main futsal team aku sebagai keeper...masa aku nak blah tue...sempat aku sound malaun tue..."lainkali buat laa lagi..." ...!


Balik rumah aku ngadap laptop...sambil tue chat ngan maniq sampai pukul 5.30 ptg...pastu aku ke kg bukit gemuruh nak ambik duit hasil jualan sawit...on d way... tiba2 sebuah lori kuar dari simpang walaupon keta aku dah dekat...aku terus tekan brek dan GEDEBUK...are-an tergolek ke bawah tempat duduk dan kepala terhantuk...mujurlah dia dia tak cedera...hanginnya aku... aku pintas lori tue...bunyikan hon...tekan klac dan tekan minyak kuat2 sambil tunjuk f**k... rupanya driver tue tgh gunakan handphone...bengangnya aku...pastu aku terus ke bukit gemuruh...alhamdulillah...hasil jualan sawit aku RM 630...dapat laa aku beli printer 3 in 1...print bleh...scan bleh dan photostate pun bleh...aku survey dah harganya...dalam rm300 lbh...!


Lepas tue...masa aku on d way balik...aku dapat sms dari alang (abg aku yg kejer kat sibu)... dia kata...dia on d way balik kg dan minta tlg aku ambik dia kat Temerloh...aku pon u turn ke Temerloh...tetiba aku nampak sebuah lori masuk jalan aku dan terus menuju ke arah kereta aku...cepat2 aku mengelak dan ketepikan keta aku...aku pandang lori tue...rupanya driver tue malaun yang aku sound kat maybank dan yang kuar simpang tak tgk kiri kanan sambil guna handphone...binawe punya manusia...nasib baik aku sempat elak...kalo tak arwah aku sekeluarga...disini secara rasminya...aku menyumpah seranah malaun tue...7 keturunan mati berdarah..!


Yang aku hairan tue...camne dlm satu ari...aku bleh terserempak dengan malaun tue sbyk 3 kali dalam sehari...aku tak penah jumpa pun malaun tue...itu laa kali pertama aku jumpa dia...dan terus bermusuhan...aku mmg panas baran...cam bara api...klau disimbah petrol...alamatnya...terbakar laa...aku sedar...aku tak leh cepat panas baran...tapi kalau dah melampau sgt...sape2 pun hangin satu badan...!

p/s: terima kasih setinggi-tingginya untuk maniq...di atas kesudian dia menaip n3 aku nie dan publishkan...aku sms n3 aku kat dia...masa tue aku on d way ke Melaka...!

09 November 2006

Aku Letih Dan Penat...!

Photobucket - Video and Image Hosting


Hari nie…9.11.2006…sukan SK Bukit Gemuruh kali pertama diadakan…walau diadakan secara tergesa-gesa dan kecil-kecilan…namun ianya cukup meriah…sejak awal pagi…kawasan sekolah dipenuhi oleh ibu bapa dan penduduk kampung berdekatan…seawal 8.30 pagi acara dimulakan…!

Suasana cukup meriah…pelbagai aksi dan gelagat peserta dapat dilihat…ada yang menjerit…ada yang bertepuk…memberi sokongan dan semangat kepada para peserta rumah masing2…termasuklah aku…yang mungkin terover banyak… dalam memberi sokongan moral… aku memang begitu setiap kali sukan…kerana aku memang minat bersukan sejak dari bangku sekolah…hinggalah aku menjadi guru sekolah…!

Kerana bilangan murid yang terhad…maka hanya ada 3 buah rumah sukan sahaja…Biru, Kuning dan Hijau… aku menjadi guru rumah
Hijau…agak malang…rumah Hijau menduduki tempat kedua keseluruhan…kalah hanya disebabkan kekurangan markah dalam acara hiasan rumah sukan… sejak dulu lagi…aku cukup tak suka bab menghias rumah sukan…masa sekolah menengah dulu…aku tak pernah terlibat dalam aktiviti menghias rumah…dan cikgu tak pernah marah dan paksa aku…sebab aku atlit harapan … kalau cikgu marah aku lebih-lebih…aku protes tak datang latihan rumah dan boikot tak nak masuk acara…jadi…nak tak nak…cikgu buat tak reti klau aku tak datang masa menghias rumah…!

Terdapat juga acara untuk golongan ibu bapa dan belia serta beliawanis… aku masuk acara 4x100 m antara kampung…aku mewakili SKBG dan dapat nombor 3…gambar kat atas adalah gambar aku sedang berlari dan hampir dipotong oleh peserta dari Kampung Paya Buluh…gambar tue diambil oleh Sutera Biru…dan atas sebab2 kesihatan…hanya bahagian leher ke bawah sahaja yang diambil oleh dia…maka terserlahlah perut aku yang mulai memboroi tue…!

Walau letih dan penat…masing2 gembira kerana segalanya berjalan lancar…bagi guru2 SKBG yang dah lama mengajar kat sini…inilah pengalaman pertama mereka dalam menganjurkan kejohanan sukan tahunan…bagi aku…dah acapkali terlibat dalam menganjurkan sukan termasuklah semasa di maktab dulu… masih banyak kecacatan di sana sini yang perlu diperbaiki pada masa akan datang…belajar dari pengalaman…dan dari pengalaman akan dapat menghasilkan kesempurnaan…!



Photobucket - Video and Image Hosting

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...